13 BMW M550i xDrive

BMW M550i xDrive: Lehce pod vrcholem

AUTOTEST

Nové BMW řady 5 postupně rozvíjí svůj potenciál. Už byla představena i verze kombi a v podstatě se už čeká hlavně na ostrou verzi BMW M5. Automobilka čekání usnadňuje předvedením vozu značeného jako M550i xDrive, kteří jsme pro vás jako jedni z prvních otestovali.

Jak název napovídá, i M550i má pod ostře řezanou kapotou osmiválec. Na rozdíl od budoucí M5 ovšem nedosahuje výkonu přes 600 koní, nýbrž se musí spokojit se 462 koňskými silami. K tomu se ale dostaneme, poslední dílo divize M Performance totiž z řady vyniká v mnoha ohledech a drsnější vzhled je asi tím méně důležitým faktorem.

Základem je samozřejmě platforma současné generace BMW řady 5, tedy G30. Ale zbytek je trochu jinak… Tak za prvé, M550i má snížený a upravený podvozek od M Performance, „chytrý“ pohon všech kol xDrive preferujícím zadní nápravu a zmíněný osmiválec se dvěma turby spojený s naladěnou osmistupňovou převodovkou ZF. Velká kola, tmavé výfuky či nárazník a aktivními lamelami pro ukázněný přísun vzduchu k motoru je samozřejmostí…

Jede hodně. A kdykoliv

Co je důležité, že již M550i je rychlejší než předchozí M5 – na 100 km/h zrychlí za 4 vteřiny, což je o 0,4 s rychleji než dříve. Ačkoliv by jí slušela maximální rychlost někde kolem 280 km/h, je tradičně omezena na 250 km/h. Zatímco předchozí model dosahoval výkonu 560 koní (a 680 Nm), současná M550i si vystačí se zmíněnými 462 k (a 650 Nm) a je o 60 kg lehčí. To je dobrý začátek.

Motor V8 s úhlem sevření válců 90° využívá nejen přímé vstřikování paliva či systémy Valvetronic a Double Vanos, ale i dvě twin-scroll turbodmychadla, umístěná mezi řadami válců. Je naladěn na extrémní odezvu a točivost. A rovnou prozradím, že výborně funguje se zmíněnou osmistupňovou převodovkou.

Reakce na pobídku je téměř okamžitá, a to v podstatě v jakýchkoliv otáčkách. Motor velmi sebevědomě letí k omezovači a to nejlepší ze sebe dává v rozmezí 5500-6000/min. Není to tedy vyloženě vysokootáčkový motor s jasnou gradací výkonu, spíš táhne neustále. Dostala mě zejména rychlost a spontánnost reakcí, ale i dravost a dynamika.

Když to napíšu řečí dnešních teenagerů, M550i jede hodně. A to kdykoliv. Pružné zrychlení zaráží tělo do pohodlných sedadel téměř v jakékoliv rychlosti. Vůz jakoby sám sebe nutil k neustálé akceleraci. Jenže co když přijdou zatáčky?

Pohon všech kol preferuje zadní nápravu. V režimu Sport s vypnutým ESP dokonce na nějaký čas přeruší příval točivého momentu na přední nápravu. V praxi je ale M550i stále hlavně o stabilitě, trakci a rychlém průjezdu. A jelikož jsem s ním nebyl na zavřeném okruhu, na silnicích jsem zažil drift pouze v ostrých širokých serpentýnách s dokonalým asfaltem. Vůz se celou dobu choval krásně čitelně, ale bylo mi jasné, že pro pořádně drsné zacházení, které bych si po 900 km za volantem dovolil, bych potřeboval víc prostoru. I proto jsem se spíš soustředil na ostré ježdění s akcentem na čistou stopu a lehkou přetáčivost na výjezdu.

V tu chvíli už jsem nebyl tak nadšený z aktivního řízení, které je skvělé při velmi rychlé dálniční jízdě, ale na okreskách v něm není kromě odporu posilovače nic moc cítit. Jenže u rychlejších modelů vyšší střední třídy marně pátrám po voze, u kterého by to bylo výrazně lepší. Pak je tu ještě jedna věc, možná spíš pocitová – když už M550i tak hodně jede, mohlo by také tak hodně brzdit. Velké perforované kotouče s ohromnými třmeny vypadají sice majestátně, ale jakmile si zvyknete na výkonnostní potenciál, bude vám chybět brzdná síla. Ne, že by se brzdy „unavily“ a jejich účinek se v průběhu používání změnil, to naopak všechna čest, vše funguje stále stejně. A kdyby M550i brzdila „víc“, mohl bych si o to víc dovolit…

Jenže upřímně, to už si trochu vymýšlím. Protože vím, že takhle drsně bude s M550i zacházet jen málokdo. Věřím, že většina bude jeho potenciál využívat pro rychlé, ale nikoliv zběsilé přesuny a to hlavně po širokých silnicích či autobahnu.

Pod přední kapotou je podélně uložen hliníkový vidlicový osmiválec N63 (evoluce B44O2) do V s úhlem rozevření válců 90°. K míchání směsi využívá přímé elektronické vstřikování paliva, k časování a ovládání ventilů (rozvod DOHC) systém Valvetronic, k nastavení vačkových hřídelí Double Vanos. Motor je přeplňován dvojicí výfukových turbodmychadel typu twin scroll umístěnými mezi hlavami válců. Za motorem je umístěn osmistupňový automat ZF s možností manuálního řazení, pohánějící přes rozvodovku a kardanové hřídele všechna kola. Ve vzácných případech dochází k elektronickému přerušení přenosu točivého momentu na přední nápravu.

Respekt

Co ale v dobrém nechápu, je schopnost podvozku zvládat nerovnosti. Ačkoliv byl vybaven příplatkovými 20palcovými koly (pneu 245/34 ZR 20 a 275/30 ZR 20), v do interiéru pronikl pazvuk pouze výjimečně při přejezdu fakt ostré spáry. Při jízdě v režimu Comfort plavně překonával výmoly i nerovnosti, v režimu Sport přitvrdil, ale stále vynikal velkou jistotou a čitelností. Můj respekt si vysloužil zejména svou rychlostí a snadným zvládání náročných situací.

I díky tomu bylo možné si vychutnávat kvalitní a krásně zpracovaný interiér, kterému snad není co vytknout. U nové řady 5 se mi dost líbí nejen příplatkové audio, ale i nové ovládání klimatizace ovládané přehledným displejem. Naopak menu iDrive by stále ještě zasloužilo lekci intuitivnosti. Ale tlustý volant, dobré sedačky, přehled o autě – to vše bylo v pořádku. BMW řady 5 je celkově uživatelsky přívětivé auto.

Takže má smysl čekat na přípravovou M5, když je tu velmi silná, rychlá, přitažlivá a levnější M550i? Ano. Zatímco M550i je vždy čtyřkolka (ačkoliv za určitých podmínek umí přesunout na zadní kola celý točivý moment), M5 bude umět natvrdo odpojit předek. A nebude mít 462 koní, ale přes 600! A jinak naladěný podvozek, převodovku, brzdy či image. M550i je ostrý chuligán, který nemá co ztratit, ale M5 bude totální psychopat bez pudu sebezáchovy.

Přesto jsem moc rád, že tu M550i je. Je to zajímavý a svým způsobem jedinečný model. I proto věřím v jeho úspěch i přes fakt, že BMW ho ocenilo docela sebevědomě. Základních 2 256 800 Kč sice nezní tak hrozně, ale zjednodušeně řečeno jde o „socku“. Výbava umí udělat hodně a tak jsme se v případě testovaného modelu dostali na 2,9 milionu. A to už je celkem masakr.

Plusy:

Výkon, převodovka, interiér, jízdní vlastnosti

Minusy:

Ovládání iDrive, s příplatky vysoká cena

Verdikt

Ať už babrám v jakýchkoliv maličkostech, jedno je jisté – BMW M550i je úžasný stroj. Na jeho výkonech je přesně vidět, jak rychle se posunuje vývoj nových automobilů, a to zejména v oblasti fungování podvozku nebo reakcí a síly motoru. Ten zdánlivě nekonečný příval výkonu je návykový, stejně jako hrubý, ale nikoliv agresivní zvuk osmiválce. Když už se necháte zlákat, přestanete myslet racionálně a vyšší cenu přestanete vnímat. A pak si to teprve užijete i přesto, že těžko budete jezdit pod 15 l/100 km.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.