BMW 320d GT: Velmi praktická trojka

BMW 320d GT

BMW 320d GT: Velmi praktická trojkaAUTOTEST 11
Auto
Sdílet:

BMW v posledních letech výrazně rozšířilo svou modelovou paletu. Jedním z nových přírůstků byl v roce 2013 i pětidveřový liftback s bezrámovými okny dveří a výklopnou zádí zvaný BMW řady 3 Gran Turismo. Před rokem prošel faceliftem a pod kapotu se mimo jiné dostal i nový naftový dvoulitr, který jsem vyzkoušel.

BMW řady 3 GT je alternativou k sedanům a kombi střední třídy. Automobilka je zatím s jeho úspěchem spokojena, během prvních čtyř let prodala 130 000 kusů a tak se nelze divit, že se jemný facelift dotkl spíše techniky než vzhledu, který je upraven jen mírně.

Jak to šlape?

Pod kapotu se nastěhovaly zážehové čtyřválce i šestiválce nové generace s hliníkovou konstrukcí, stejně jako nový vznětový čtyřválec značený 20d. Pod označením BMW B47D20 se skrývá dvoulitrový turbodiesel se vstřikováním common-rail, nabízející výkon 140 kW (190 k) a točivý moment 400 Nm v pásmu od 1750 do 2500/min. Nová generace motorů vznikla i pro dosažení ještě lepších hodnot spotřeby paliva. BMW u modelu 320d GT s pohonem xDrive a automatickou převodovkou slibuje dokonce 4,8 až 4,5 l/100 km.

Realita je jako tradičně trochu jiná. Hliníkový motor uslyšíte hned po nastartování, je totiž docela hlučný. Při jízdě o něm stále víte, ale jeho zvuk není nějak výrazně rušivý. Dynamicky je nadprůměrný – hladce se dostává z nízkých otáček a poté výrazně, lineárně táhne relativně těžký vůz (1735 kg) dopředu. Dynamické parametry odpovídají prémiovému stylu modelu: zrychlení na 100 km/h trvá slušných 7,7 s a maximální rychlost činí 230 km/h. Během týdne jsem vyzkoušel nejrůznější režimy, ale většinou jsem nevyužíval plný výkonnostní potenciál. Spotřeba po celém týdnu dosáhla slušné hodnoty 7,2 litru, při testu zaměřeném speciálně na spotřebu paliva (v režimu Eco) se mi podařilo dosáhnout na 6 l/100 km, což vzhledem k hmotnosti a rozměrům považuji za slušný výsledek.

I přes trochu „sportovní“ název svádí BMW 3 GT s naftovým motorem spíše k pohodlnému ježdění než k nějakému řádění. Ostatně tomu odpovídá i komfortní podvozek, který příjemně překonává nerovnosti i s ohledem na fakt, že testovaný vůz byl tradičně vybaven většími disky kol. Režim Sport+ vůz zase příjemně přitvrzuje při rychlé jízdě po kvalitním asfaltu. Sice je z tuhého řízení patrný sklon k jisté nedotáčivosti, ale není to nic, co by mě nějak rozčilovalo. Režim Comfort je zase vhodný do města – s vozem se lépe a snadněji manévruje a o přeřazování skoro nevíte. Když už jsme u toho, není nutné opakovat, že osmistupňové ZF stále patří v segmentu automatických převodovek na vrchol. Sice stojí o 65 000 Kč víc než sériový šestistupňový manuál, ale k testovanému multifunkčnímu rodinnému modelu se hodí výborně. O pohonu všech kol a jeho práci během jízdy v podstatě nevíte, ale když je potřeba trakce například na bahnité cestě, samozřejmě vám pomůže. Já bych si vystačil s normální zadokolkou.

Nadšený z interiéru

Interiér BMW 3 GT mě nadchl zejména příjemným, nízkým posezem, sportovním volantem s tlustým věncem a svou celkovou prostorností. Kvalita materiálů na mě žádný zvláštní dojem neudělala, možná spíš naopak – dřevěné dekory verze Luxury působí lacině a nevkusně. Vzdušný prostor je dobře vyřešen, takže nechybí všechny důležité odkládací prostory. Cestující vzadu mají k dispozici průměrnou porci prostoru pro nohy i hlavu, ve čtyřech dospělých se dá cestovat pohodlně. Trumfem modelu 3 GT je ale zavazadlový prostor, přístupný velkými elektricky ovládanými pátými dveřmi.

Různé verze
BMW nabízí model 3 GT v různých odlišných provedeních. Základem je sériová verze, ale zákazníci si mohou zvolit z několika linií: Advantage, Luxury Line, Sport Line a M Sport. Každá z nich přidává různé specifické prvky, které daný model ozvláštňují. Například testovaný Luxury Line poznáte podle koženého čalounění interiéru Dakota „Saddle Brown“ s dvoubarevnou přístrojovou deskou, dřevěného obložení a akcentní lištou Pearl Chrome. Z venku jsou pak patrné chromové otvory pro přístup vzduchu do nárazníku či 18palcová kola Multi-spoke 416. Díky těmto liniím se výrazně rozšířila možnost individualizace vybraného modelu.

Jeho objem 520 litrů znamená, že je pouze o 40 litrů větší než v případě sedanu řady 3, ale zároveň o 25 litrů větší než u kombi stejné řady. Velký vstupní otvor znamená snadné nakládání i rozměrných předmětů. Opěradla zadních sedadel lze snadno a rychle sklopit zatažením za páčku přímo z kufru. Celková kapacita 1600 litrů je pak o celých 300 litrů větší než kolik nabízí Audi A5 Sportback, hlavní konkurence modelu BMW 3 GT.

Co se týče cenového zařazení, rozdíly jsou v rámci třídy malé. Stejně výkonné Audi A5 Sportback quattro s motorem 2.0 TDI (190 k) ve srovnatelném provedení Design stojí 1 276 900 Kč s daní, za BMW 320d GT xDrive Luxury Line zaplatíte 1 315 600 Kč. Výsledná cena bude ale u obou modelů odlišná (vyšší), a to hlavně kvůli množství různých příplatkových prvků.

Plusy:

Prostornost, komfortní podvozek, dynamika motoru

Minusy:

Hlučnější motor, boční vedení sedadel, materiály v interiéru

Verdikt:

BMW 320d GT bylo pro mě celkově příjemným překvapením. Funguje velmi přirozeně ve všech režimech a dobře se s ním žije. Verze Luxury Line mě ale příliš nezaujala lacině působícím interiérem nebo sedadly bez bočního vedení. Na druhou stranu rád pochválím prostor pro zavazadelník, jeho praktičnost a velikost. Líbí se mi silný motor, dobrá převodovka a nerušivý pohon všech kol. Rozhodně to není špatné auto, ale v případě zájmu bych nejdřív určitě vyzkoušel i konkurenční Audi, abych měl přímé porovnání.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články