Volkswagen Tiguan: Přívětivé SUV dospělo

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan: Přívětivé SUV dospěloAUTOTEST 11
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

VW Tiguan byl prvním zástupcem koncernu Volkswagen v segmentu malých SUV. Vznikal od roku 2007 a letos ho nahradila druhá generace, která ukazuje, jak intenzivním vývojem prošel.

Zatímco první generace SUV, které se během několika let stihlo rozšířit na všech evropských trzích a stalo se jedním z nejúspěšnějších modelů značky, stálo na platformě PQ35, novinka je postavena na modernější koncernové struktuře zvané MQB, což slibuje zlepšení nejen v oblasti jízdních vlastností, ale i vnitřní prostornosti.

Vnější vzhled je první, čeho si na novém Tiguanu všímám, protože je vidět, že hodně připomíná současnou generaci VW Passat. Jelikož testuji verzi 2.0 TDI 4Motion Highline, která je navíc doplněna řadou prvků příplatkové výbavy, nedivím se 20palcovým diskům kol, jež vyplňují podběhy. Design přišel oproti předchůdci o obliny, které byly hromadně nahrazeny hranami ve stylu aktuálního designového jazyka značky. Novinka je delší a širší, což je patrné už při prvním seznámení. Dle mého názoru vypadá auto moderněji, ovšem otázkou je, jestli s touto novou vizáží dříve „nezestárne“. To se ale teprve ukáže, zatím je příjemné, že Tiguan působí v celkovém dojmu spíše konzervativnějším, avšak nikoliv usedlým dojmem. Ostatně je určen pro lidi žijící aktivní život, takže by bylo trochu smutné, kdyby působil nudně.

V interiéru mě potěšilo několik věcí. Zatímco kvalita zpracování odpovídá tomu, co od koncernu VW očekávám (takže v pořádku), materiály prošly proměnou a jsou nyní lepší. Novinkou je například také displej přístrojového štítu, nahrazující analogové přístroje. Má kvalitní grafiku a je přehledný, ale hlavní důvod instalace je nižší cena. V tomto jsem spíše staromilec, líbí se mi skutečné rafičky a „budíky“. Na druhou stranu, osmipalcový displej uprostřed palubní desky, který sdružuje navigaci, audio a nastavení režimů auta (ano, i Tiguana lze přepnout do „sportovního“ nebo eko módu), nemá chybu. Skutečně, ani prémioví výrobci často neumějí nabídnout systém, který by vynikal rychlostí, a přitom byl intuitivní a přehledný. Navigaci v koncernových autech (VW, Audi, Škoda, Seat) navíc považuji za jednu z nejlepších.

Jelikož si ještě vybavuji jízdu s předchozí generací Tiguanu, musím pozitivně kvitovat, že se zlepšila pozice za volantem. Rozsah nastavení sedadel a volantu se zdá být lepší, sedím přirozeně a jediné, co mi při jízdě trochu vadí, je omezený výhled přes A-sloupek při zatáčení.

K sedadlům nemám výtku, tedy kromě toho, že zadní lavice s průměrným místem pro nohy (kotníky, kolena) by mohla být pohodlnější. Co mě ale zajímá, je zavazadelník. Nový Tiguan v tomto ohledu nastavuje měřítka třídy, protože nabízí 615 až 1655 litrů! Za tak velký kufr by se rozhodně nestydělo ani kombi střední třídy a pro SUV s pohonem všech kol je to výborná hodnota. Pravda je, že je i využitelný, se širokým vstupním otvorem, ovšem v mém případě přístupným elektrickými pátými dveřmi (věc, kterou vynechte).

K dispozici jsem měl silnou verzi motoru 2.0 TDI o výkonu 190 koní, jejíž točivý moment o hodnotě 400 Nm (1900–3300/min) byl přenášen na všechna kola pomocí pohonu 4Motion. Ten využívá nejnovější generaci spojky Haldex a funguje zcela samozřejmě a nerušivě. Sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG je také celkem v pohodě, problémy jí tradičně dělá reakce a přidání při dojíždění do křižovatky (když má zařazenou dvojku). Chápu, že to je chování, které se těžko eliminuje, ale je otravné.

Motory na výběr
Volkswagen Tiguan se na trzích již zabydluje, a proto automobilka rozšiřuje nabídku motorů. Původně nabízela benzinové motory 1.4 TSI (125 a 150 koní) a 2.0 TSI (180 koní) a naftové jednotky 2.0 TDI (150 a 190 koní). Nyní přibyly dva motory: nejvýkonnější turbodiesel 2.0 BiTDI o výkonu 176 kW (240 koní) a 2.0 TSI s výkonem 162 kW (220 koní), pocházejí z modelu Golf GTI. Oba motory jsou sériově spojeny s pohonem všech kol 4Motion a sedmistupňovou převodovkou DSG.

Z vibrací a zvuku motoru poznáte, že se jedná o turbodiesel, ale jinak svým projevem zásadně neruší. O dynamických vlastnostech jasně hovoří čísla: zrychlení na 100 km/h zabere 7,9 s a maximální rychlost činí 212 km/h. V praxi jde o spíše rychlejší SUV, motor se od nějakých 2000/min vytáčí plynule, do té doby je váhavější. Komfort jízdy byl ovlivněn použitím velkých kol – nerovné silnice znamenaly nepříjemné rázy. Věřím však, že pokud zvolíte normální kola (nejlépe 18palcová), bude jezdit příjemněji a přesné řízení to nijak nepoznamená.

Hodně mě zajímala spotřeba – testovaný vůz měl přece jen slušný výkon, a přitom vážil 1723 kg… Byl jsem příjemně překvapen. Během 400 kilometrů běžným tempem jsem dosáhl na spotřebu 5,9 l / 100 km, což je velmi dobré. A když jsem změnil své chování a řádně využíval dynamický potenciál vozu, skončil jsem se 7,5 l / 100 km. To jsou parádní hodnoty…

Nový Tiguan nevychází cenově špatně, ale nesmíte brát v potaz testovanou verzi s cenovkou 1 025 900 Kč, kterou ještě dál posunuly příplatky. Dobrou verzi lze pořídit za 811 900 Kč (2.0 TDI 150k 4Motion manuál) a s vhodnými příplatky budete mít za 900 000 Kč dobré multifunkční auto, které bez potíží splní různé role.

Plusy:

Motor, spotřeba, prostorný interiér, kufr, přesné řízení

Minusy:

Komfort jízdy (velká kola), chování DSG při rozjezdech, výhled přes A-sloupek

Verdikt:

Nový Tiguan demonstruje, jak rychle dnes probíhá vývoj nových aut. Předchozí generace byla velmi úspěšná a já věřím, že ta současná bude ještě víc. Ve všech směrech se jedná o příjemné a dobře postavené auto, které má jen drobné nedostatky, a pokud správně vyberete verzi, máte vyhráno.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články