České jízdné je jedním z nejlevnějších. Vláda zdražovat nechce

CENY JÍZDNÉHO

České jízdné je jedním z nejlevnějších. Vláda zdražovat nechce
Vedou se debaty o snížením slev na jízdné. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Snaha o snižování schodku veřejných financí nutí jednotlivá ministerstva hledat úspory v rozpočtech. Jedním z diskutovaných doporučení Národní ekonomické rady vlády (NERV) je snížení slev na jízdném, které představila vláda Andreje Babiše a kabinet Petra Fialy je následně kvůli úsporám omezil. Ministerstvo dopravy se nicméně zatím k dalšímu osekání nemá, třebaže české jízdné stále patří mezi ty nejlevnější z desítek světových metropolí.

Návrat do roku 2018 je jedním z řady doporučení NERV. „Rozšíření slevy na jízdném bylo populistickým politickým krokem, který zcela jistě dotčeným skupinám pomáhá, ale jde o pomoc nesystémovou a drahou. Systém slev navíc přirozeně produkuje odpověď ze strany dopravců, kteří uměle navyšovali ceny, zaváděli cashbacky atp., aby ze slevy získali legální cestou co nejvíce peněz,“ míní rada.

Podle ní by se slevy měly vrátit do původního stavu, kdy se uplatňovaly pouze u seniorů starších 70 let a dětí mladších 6 let. Stát by tak ušetřil několik miliard korun, vypočítává.

„Potřebujeme čas,“ říká Kupka

Resort dopravy v únoru avizoval, že chystá úspory v řádech desítek milionů korun. Jízdného se ale podle ministra Martina Kupky alespoň zatím týkat nemají. „I s ohledem na to, že ta změna proběhla v minulém roce, tak bych je rád ponechal tak, jak jsou,“ řekl redakci Kupka.

„Je to rok po tom kroku a myslím, že je to příliš krátký odstup. Potřebujeme čas na vyhodnocení. Taky hledáme nějakou rovnováhu v podpoře veřejné dopravy a v reálných úsporách. Předchozí vláda nám nenechala finanční prostředky, počítala s úhradou kompenzací dopravců ve výši jen 2,5 miliardy korun. My jsme i po tom snížení slev vyplatili 5 miliard a teď počítáme s tím, že se ta úhrada kompenzací bude pohybovat kolem 5,5 miliard,“ doplňuje.

Ministerstvo financí, pod nějž škrty spadají, pro Echo24 uvedlo, že se aktuálně finalizují jednání pracovních skupin, které mají projednání možných úspor na starosti. A jízdné mezi nimi nechybí. „Ministerstvo financí si je přitom vědomo pozitivního sociálního aspektu této slevy, zároveň však platí, že příspěvek státu by měl odrážet aktuální možnosti státního rozpočtu v souladu se snahou snižovat schodky veřejných financí potvrzenou v aktualizovaném programovém prohlášení,“ vysvětluje za resort Filip Běhal.

Havlíček by slevy navyšoval

Opozice by naopak veřejnou dopravu co nejvíce lidem zpřístupňovala. „Řada evropských zemí zásadně snižuje jízdné u veřejné dopravy z důvodů nižší spotřeby pohonných hmot, ekologii a rovněž ve vazbě na rostoucí chudnutí obyvatel v důsledku krize. Ponechat naše původní slevy dává tedy v této době ještě větší význam než v době, kdy jsme je zaváděli,“ argumentuje ve vyjádření pro deník Echo24 místopředseda ANO Karel Havlíček.

Současná úprava zajišťuje studentům do 26 let a seniorům starším 65 let slevy na jízdném ve výši 50 procent. Fialova vláda je vloni snižovala z dřívějších 75 procent.

Česká doprava jedna z nejdostupnějších

Podle průzkumu společnosti Picodi patří česká hromadná doprava stále k nejlevnějším mezi desítkami dalších metropolí. V nejdražším z tuzemských měst – Praze, vyjde jednorázový kupón na asi 40 korun, což hlavní město řadí ke spíše levnějším místům. V dalších českých městech pak stejný lístek vyjde mezi 25 a 14 korunami.

Zajímavá je ale právě situace na trhu s dlouhodobějším předplatným. „V tomto žebříčku patří Praha mezi nejlevnější města – 30 denní jízdenka stojí 550 Kč, což je pouze 1,3 procenta průměrné čisté mzdy. Tento výsledek je podobný poměrům ve Vídni (1,3 procenta), Berlíně (1 procento) a Varšavě (po 1,7 procenta),“ píše společnost. Praha tu patří do desítky nejzlevněnějších ze zkoumaných 45 měst. Nejvyšší ceny za měsíční jízdenky platí občané Londýna (253 eur), Melbourne (178 eur) a Dublinu (15 eur).

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články