Covid necovid. Na nová auta se stále čeká i dva roky

DODACÍ LHŮTY

Covid necovid. Na nová auta se stále čeká i dva roky
Dodávky aut se táhnou, ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Trh s automobily i několik let po pandemii koronaviru trápí nestabilita a dlouhé dodací lhůty. Na nové vozy se doteď běžně čeká dlouhé měsíce, v těch horších případech i rok až dva. Na vině jsou stále nedostatkové čipy, které ve vozidlech řídí jednotlivé systémy, i další elektrosoučástky. Vyplývá to z ankety deníku Echo24 mezi jednotlivými automobilkami.

„Dodací lhůty jsou stále delší a jejich délka se liší značku od značky a model od modelu. Ideální stav by byl návrat k dodacím lhůtám v roce 2019 před vypuknutím celosvětové pandemie covid-19,“ přiznává Filip Horák ze Svazu dovozců automobilů.

„Hlavním důvodem zpožďování výroby u celé řady automobilek je stále především nedostatek čipů, i když náznaky zlepšení se objevují. Nicméně rozkolísané jsou dodavatelské řetězce celkově, což se odráží v nepravidelnosti dodávek i jiných komponent či materiálů,“ vysvětluje šéfredaktorka časopisu Český autoprůmysl Libuše Bautzová.

Problémy s nedostatkem součástek, zejména čipů, již delší dobu narušují výrobu automobilů po celém světě. Nedostatek panuje od jara roku 2020, kdy museli výrobci kvůli šíření covidové nákazy narychlo uzavřít továrny. Výrobci čipů se tak přeorientovali na odvětví spotřební elektroniky a když se výrobní pásy znovu rozjely, nevyráběli výrobci čipů tolik, aby byli schopni uspokojit poptávku.

Rok čekání? Bez problémů

A jak dlouho se čeká? Automobilky povětšinou přiznávají, že situace není lehká. „Kvůli vysokému zájmu o naše vozy a výpadkům v dodávkách dílů se dodací lhůty v současné době nezkracují. Mohou se lišit podle jednotlivých výbav, motorizací a v závislosti na ročních prodejních kvótách jednotlivých prodejců. Na nové vozy značky Škoda se v současnosti čeká od 6 do 14 měsíců,“ uvádí za českou Škoda auto Pavel Jína.

U Toyoty se průměrně čeká 8 měsíců. Horší už je to se specifickými modely. „Nejoblíbenější modely jako Corolla kombi, RAV4 hybrid nebo dodávky Proace mají dodací lhůty v délce až 18-24 měsíců. Důvodem je zde enormní poptávka nejen na českém trhu, ale v celé Evropě,“ vysvětluje mluvčí Jitka Jechová. Naopak standardně dodá automobilka modely Aygo X, Yaris, některé verze toyoty Corolla či RAV4, C-HR nebo Land Cruiser. Modely značky Lexus se podle ní dodají do 6 měsíců.

Vozy Kia vyrobené na Slovensku k zákazníkovi aktuálně putují 3 až 6 měsíců. „U korejské výroby jsou dodací lhůty 5 až 12 měsíců,“ uvádí za společnost Kateřina Vaňková Jouglíková. Na vině jsou podle ní výrobní kapacity ve výrobních závodech, které nestíhají plnit evropskou poptávku po těchto modelech.

To Hyundai teď obměňuje produktovou nabídku a objednávky tak ani nepřijímá. „Vzhledem k tomu, že v tomto roce obměníme 80 procent produktové nabídky na trhu (kvůli faceliftům, příp. uvedení zcela nových generací), je totiž možnost objednávání nových vozů do výroby u řady modelů dočasně pozastavena. Je to z důvodu převisu objednávek, které je potřeba dovyrobit do doby, než linky výrobních závodů přejdou na aktualizované modely,“ sdělil mluvčí společnosti David Pavlíček.

Ani jihokorejské firmě se ale průtahy nevyhnuly. „U značky Hyundai záleží především na tom, ze kterého výrobního závodu objednaný vůz pochází. Obecně lze říci, že nejkratší dobu se čeká na vozy z Nošovic, déle na modely dovážené z Turecka, nejdéle pak na vozy, které na český trh cestují z Jižní Koreje – jenže aktuální situace je ještě trochu komplikovanější. (...) Obecně však platí, že přestože ani nám se potíže ve výrobě nevyhnuly, jsme jimi postiženi méně, než jiní výrobci,“ tvrdí Pavlíček.

Čipy se musí vyřešit

Německé sdružení automobilového průmyslu VDA koncem ledna varovalo, že celosvětová výroba automobilů by do roku 2026 mohla klesnout o zhruba 20 procent, tedy o přibližně 18 milionů vozidel, pokud se nepodniknou potřebné kroky k řešení přetrvávajícího nedostatku čipů.

Prodej nových osobních aut v Česku v minulém roce klesl meziročně o 7,2 procenta na 192 087 vozů. Důvodem poklesu byl nedostatek vozidel kvůli komponentové krizi a v posledních měsících stále více také nepříznivý ekonomický vývoj.

Sdílet:

Hlavní zprávy

We´re all living in Amerika

KOMENTÁŘ

Žijeme už jako v Americe. Ne tím, že u nás s jen malým časovým zpožděním mohou vyjít knihy autorů, jako je Abigail Shrierová. Ale tím, že i u nás mohou takzvaně ...

00:08
×

Podobné články