K úsporám se neproškrtáme, máme jiný názor než Stanjura, říká místopředseda STAN

HNUTÍ STAN VE VLÁDĚ

K úsporám se neproškrtáme, máme jiný názor než Stanjura, říká místopředseda STANROZHOVOR
1. místopředseda hnutí STAN a poslanec Lukáš Vlček. Foto: Starostové a nezávislí
1
Domov
Jan Křovák
Sdílet:

Jako součást vládní koalice chce hnutí STAN být týmový hráč. Jako svébytný politický subjekt ale máme na spoustu věcí včetně ekonomiky vlastní názor, k udržitelnému rozpočtu se neproškrtáme, říká v rozhovoru pro deník Echo24 první místopředseda Starostů a nezávislých a poslanec Lukáš Vlček.

Jako hnutí STAN plánujete představit koaličním partnerům vlastní verzi konsolidačního balíčku ve výši 150 miliard. Jaká je vaše motivace?

Naše motivace vychází z toho, že jsme na úrovni samospráv zvyklí hospodařit s co nejlepšími výsledky. Každý starosta se vždy snaží, aby měla jeho obec vyrovnaný rozpočet a tento přístup si přinášíme i na celostátní úroveň. Uvědomujeme si, že konsolidovat státní rozpočet není jednoduchý úkol, ale zároveň se obávám, že jsme vlivem nezodpovědného a populistického hospodaření přechozích vlád došli do stavu, kdy se k udržitelnému rozpočtu nelze pouze proškrtat.

Co tedy navrhujete?

V zásadě máme několik pilířů, o které se náš návrh opírá. Pochopitelně vnímám nutnost nalézt úspory na úrovni státu, ale zdůrazňuji, že by se tyto úspory měly hledat především u centrálních orgánů. Zároveň je potřeba zrevidovat daňové výjimky. Ale co je podle mě zásadní, jsou příjmy. Například navýšení příjmů u nepřímých daní, jako je hazard nebo spotřební daně. U hazardu jsme zásadně proti jakémukoliv snižování daňového zatížení.

Bavme se ale také o nalezení příjmů na straně přímých daní, například progresivitou u daně z příjmu fyzických osob. Před tím se zkrátka v současném stavu neschováme. Dalším příkladem je daň z nemovitosti. V této oblasti se v zásadě shodneme s panem ministrem Stanjurou a jsme ochotni jeho návrh podpořit (růst až na dvojnásobek nynější úrovně daně z nemovitosti - pozn. red.). Zároveň ale dodávám, že podle mě by prostředky získané navíc měly zůstat v rukou obcí.

Proč nemají jít státu?

S tím se pojí další pilíř, který jsem chtěl zmínit. Tím je revize národní dotační politiky a práce na její komplementaritě na úrovni Evropské unie, státu a krajů. Když se podíváme na současný systém dotací, tak zjistíme, že se prostředky z různých úrovní často nedoplňují, ale naopak překrývají. Na oltář ponechání zvýšených příjmů daně z nemovitosti v rukou obcí jsme ochotni se vzdát drobných národních dotačních programů, kde je administrováno nějaké množství prostředků a přináší státu další nemalou finanční zátěž spojenou s administrativou a kontrolou těchto programů. Tímto způsobem dokážete nějaké prostředky získat, nutno podotknout, že daň z nemovitosti je u nás velmi nízká, ale zároveň dokážete uspořit na provozních výdajích.

A do toho vstupuje důchodová reforma, kterou chystá MPSV.

Tu považuji za v zásadě nejdůležitější. Respektive jde o oblast, která má na rozpočet a veřejné finance největší dopad. Musí se ale samozřejmě jednat o funkční důchodovou reformu. Bez její uvedení do praxe bude muset být rozsah uvedených opatření výrazně vyšší. Konsolidace veřejných financí nejde bez reformy důchodů provést. Pokud tedy chcete zachovat rozsah veřejných služeb, jako je zdravotnictví, školství, investice a další oblasti…

Nedá se vaše snaha přijít s vlastním návrhem konsolidačního balíčku číst jako kritika ministra financí Zbyňka Stanjury?

Já bych to nebral jako kritiku. Každý má na ty věci jiný názor, jeho názor je takový, že by se mělo více prostředků hledat ve škrtání. A my říkáme, že to nebude reálné. Tu pomyslnou mozaiku musíme vždycky složit z více dílů, nemůžeme se spolehnout pouze na jeden dílek skládačky. Rozsah konsolidace je zkrátka podle našeho mínění mnohem pestřejší, musí ale být plošný. Nemůže se stát, že některé skupiny obyvatel a daňových poplatníků, ať už fyzické či právnické osoby, budou na některá opatření doplácet. Náš přístup bych označil za více holistický. Naše strategie vede k tomu, že se na konsolidaci bude solidárně podílet celá společnost, nikoliv jen některé skupiny.

Já bych to tedy nenazval jako kritiku. Pan ministr nám samozřejmě bude ještě ta opatření představovat, ale jako svébytná politická strana máme na různé věci vlastní názor.

Svůj balíček hodláte představit v nejbližších dnech, je to tak?

Ano. Nechceme ale nic předbíhat, chceme být jako člen vládní koalice týmoví. My nebudeme ty věci vytrhávat z kontextu a říkat, že tohle je naše řešení, když ve velké části se samozřejmě s našimi koaličními partnery shodneme. Jsou věci, na které můžeme mít různý názor, jako je třeba zmíněná daň z hazardu, ale to už jsme si snad také vyříkali.

Ozývaly se názory i uvnitř vašeho hnutí, že by Starostové ve vládě měli být více slyšet. Není tohle právě krok, jak se možná trochu zviditelnit?

My to takhle máme v naší DNA. Pokud jsme součástí nějakého vládního projektu, ať už na úrovni radnice, kraje nebo státu, tak nejsme zvyklí z toho získávat nějaké body a křičet každý náš krok do světa. My se prostě snažíme hrát týmově, máme svůj pohled na ekonomiku a na daně. Ten ale musíme jako první probrat s našimi koaličními partnery. Jestli se v pěti partnerech neshodnete, tak logicky nemůžete prezentovat nějaký konkrétní návrh.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články