Zákazník na tom má být lépe. Zákon teď zakazuje falešné slevy i recenze

OCHRANA SPOTŘEBITELE

Zákazník na tom má být lépe. Zákon teď zakazuje falešné slevy i recenze
Novela zákona o ochraně spotřebitele zajišťuje zákazníkům transparentnost, srozumitelnou komunikaci a férové jednání ze strany prodejců. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Sdílet:

Zákazníci mají ode dneška díky novému zákonu o ochraně spotřebitele lepší podmínky pro nakupování, jelikož prodejci nabídnou větší transparentnost, srozumitelnou komunikaci a férové jednání. Spotřebitelé už nebudou čelit klamavým slevovým akcím, v obchodech by se neměli nacházet výrobky „dvojí kvality“ a mělo by také dojít k postihu falešných uživatelských recenzí. Změny také postihnou reklamaci zboží a lépe chráněné budou zranitelné skupiny zákazníků v rámci uzavírání smluv po telefonu, během „organizovaných prodejních akcí“ či nevyžádaného „podomního“ prodeje.

Nakupování by mělo být transparentnější a prodejci nebudou moci spotřebitele klamat o výši poskytované slevy. „Při nakupování v online prostředí musí vědět, s kým smlouvu uzavírají a rovněž budou chráněni před falešnými recenzemi. Novela přispěje k posílení práv spotřebitelů, na řadě míst však cílí i na zpřesnění legislativy, aby vybraná pravidla byla v praxi lépe proveditelná,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN).

Skrze novelu se rozšiřuje seznam nekalých obchodních praktik a poskytnutí dalších možností, jak se bránit proti nekalým praktikám na trhu. Mezi takové praktiky patří zveřejňování falešných spotřebitelských recenzí, zkreslování propagace na sociálních sítích, uvádění výrobků dvojí kvality na trh.

„Cílem zákona je rovněž zabránit klamání spotřebitele, pokud jde o výši poskytovaných slev. Tato úprava má chránit zákazníky před umělým navyšováním cen a klamáním o výši poskytované slevy. Nově budou muset podnikatelé uvádět, za jakou nejnižší cenu bylo zboží prodáváno po dobu 30 dní před jeho zlevněním,“ píše ministerstvo s tím, že se také dostane lepší ochrany spotřebiteli během uzavírání smluv během telefonního hovoru nebo s „podomními“ prodejci. Spotřebitelé budou mít možnost využít 30 denní lhůtu k navrácení zboží, zatímco v rámci telefonních hovorů musí prodejce zákazníkovi objednávku potvrdit textovou podobou: tedy dopisem či e-mailem.

Podle ministerstva by mělo také dojít ke zvýšení transparentnosti během nakupování na internetu a poskytování slev. „Spotřebitelé musí být vždy informováni o tom, jaká byla nejnižší cena, za kterou prodávající zboží nabízel, po dobu 30 dnů před poskytnutím slevy,“ píše se v tiskové zprávě.

„Zákazníci během nákupního procesu nějakou zásadní změnu pravděpodobně nepostřehnou. Novými podmínkami se musí zabývat hlavně prodejci,“ prohlásila tisková mluvčí společnosti DATART Olga Dolínková s tím, že novela upravuje podmínky také pro ochranu prodejců před „neetickým“ jednáním zákazníků.

Zákon na ochranu spotřebitele nechrání pouze zákazníky, ale také prodejce. „Zákon tak například chrání prodejce v případě, kdy zákazník vrátí zboží a odstoupí od smlouvy v zákonné lhůtě, ale vracené zboží je viditelně použité. V tomto případě má prodejce možnost posoudit stav vráceného zboží a požadovat přiměřenou platbu za opotřebování výrobku,“ komentuje novelu Dolínková.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články