Evropští lidovci otáčí. Chtějí ochránit automobilky před pokutami za emise a otevřít spalováky
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
Největší europarlamentní frakce evropských lidovců (EPP) v oficiálním stanovisku navrhuje, jak by se mohlo upravit nařízení, kvůli kterému automobilkám hrozí v příštím roce. Jednat by se mělo například o vyhodnocování emisí na základě tříletého průměru místo ročních hodnot. Zároveň EPP vyzývá k tomu, aby se už v příštím roce revidoval zákaz spalovacích motorů po roce 2035, který podle EPP v současném znění narušuje princip technologické neutrality.
Evropský automobilový průmysl, dlouhodobě považovaný za páteř evropské ekonomiky, čelí zásadním výzvám a je pod obrovským tlakem. Kromě konkurence ze strany čínských výrobců a rostoucích nákladů na energie ho čekají také přísná regulační opatření spojená s klimatickými cíli EU. Klíčovými tématy jsou plánovaný zákaz spalovacích motorů od roku 2035 a hrozba vysokých pokut, které mohou automobilky postihnout již od roku 2025, pokud nesplní emisní limity.
Podle aktuálního plánu Evropské unie má od roku 2035 platit zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory. Toto opatření je součástí širší strategie na dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Evropská lidová strana (EPP) však ve stanovisku, které má Echo24 k dispozici, vyjadřuje obavy, že tento krok ohrožuje princip technologické neutrality a nespravedlivě zvýhodňuje elektrická vozidla na úkor jiných technologií. Lidovci jsou přitom dlouhodobě vládnoucí evropskou frakcí, která se na opatřeních podílí.
SPECIÁL BEST OF ECHO: Kdo je tady neomarxista?
EPP nyní navrhuje revizi stávající regulace a zohlednění alternativních paliv, jako jsou e-paliva, biopaliva či syntetická paliva, která mohou přispět ke snižování emisí. Podle návrhu by tato paliva měla být explicitně uznána v rámci nové definice „uhlíkově neutrálních paliv“. Další důraz je kladen na podporu plug-in hybridů (PHEV) a zajištění dostupné infrastruktury pro dobíjení a tankování těchto alternativ.
Aby automobilky získaly dostatek právní jistoty a času na přizpůsobení, EPP požaduje posunutí plánované revize emisní regulace na rok 2025. Tento krok by umožnil přehodnotit zákaz spalovacích motorů s ohledem na technologické inovace a tržní podmínky.
Zároveň se lidovci postavili i k obrovským pokutám, které automobilkám hrozí, pokud nesplní emisní limity stanovené pro rok 2025, mohou čelit miliardovým pokutám. Problémem je, že trh s elektrickými vozidly zaostává za očekáváními – jejich prodeje jsou nižší, než se předpokládalo, což zvyšuje riziko, že výrobci nebudou schopni splnit přísné cíle.
EPP navrhuje dočasná opatření, která by zmírnila dopady hrozících pokut. Mezi tato opatření patří zohlednění vozidel, která byla vyrobena, ale dosud neregistrována, vyhodnocování emisí na základě tříletého průměru místo ročních hodnot či možnost přenášení dosažených emisních úspor mezi jednotlivými roky.
EPP také navrhuje, aby případné pokuty nebyly odváděny do obecného rozpočtu EU, ale reinvestovány do automobilového průmyslu. Peníze by mohly být použity na budování infrastruktury, digitalizaci a rozvoj udržitelných technologií
Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN), která byla jednou z vyjednavaček lidovecké pozice, pro ČTK uvedla, že se jedná o konkrétní opatření. „Navrhujeme konkrétní kroky, které by se měly zavést tak, aby automobilky v příštím roce pokuty neplatily, nebo je platily ve výrazně nižších řádech, než jak to vypadá na základě současných pravidel,“ uvedla Nerudová. Vyjednávání v rámci lidovecké frakce bylo podle ní velmi těžké, ale nakonec se podařilo dohodnout „silný kompromis“. Při vyjednávání byla v úzkém kontaktu právě i s organizací ACEA i se zástupci společnosti Škoda.
ROZHOVOR: Automobilový „Avenger” by mohl být Čech, spalováky chceme otevřít co nejdřív, říká Nerudová
„Ukázalo se, že když si to Češi umí odpracovat, tak i ve velké frakci máme svoji váhu, a potom se nám to bude velmi dobře v EP prosazovat, když za sebou budeme mít 188 europoslanců,“ dodala s tím, že má například signály i z frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR), že by rezoluci mohli podpořit.
Právě Česko a Itálie s podporou dalších zemí vyzvaly nedávno Evropskou unii, aby zmírnila pokuty, které se mají od příštího roku vůči automobilkám, které neprodávají dost elektromobilů, uplatňovat. Podle ministra průmyslu Lukáše Vlčka (STAN) je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to, že neprodávají dostatečný počet elektromobilů, není podle něj správná cesta.
Jak uvedl Vlček na konci listopadu, za silný signál v této souvislosti považuje nedávné prohlášení šéfky nové Evropské komise (EK) Ursuly von der Leyenové. Ta totiž prohlásila, že se hodlá agendě automobilového průmyslu a problémům, kterým nyní automobilky čelí, věnovat osobně. Evropský automobilový průmysl prochází krizí vyvolanou přechodem na nízkouhlíkové technologie, zhoršením dodavatelských řetězců, zvýšenou konkurencí z Asie a rovněž poklesem poptávky po elektrických modelech.