Český herní průmysl má miliardové obraty, válcuje film i televizi

BEZ STÁTNÍ PODPORY

Český herní průmysl má miliardové obraty, válcuje film i televizi
Česká hra Kingdom Come: Deliverance. Foto: Warhorse Studios
3
Ekonomika
Echo24
Sdílet:

Český videoherní byznys je zhruba dvakrát větší než tuzemská filmová a televizní tvorba. Obrat českých herních společností vloni dosáhl 4,5 miliardy korun, meziročně šlo o pětinový růst, za poslední dva roky šlo dokonce o 50% růst. Jde také o sektor, kterému se během koronavirové krize dařilo. Podle předsedy Asociace českých herních vývojářů Pavla Baráka zde ale chybí větší podpora ze strany státu, a to především v rovině vzdělání a financování.

V České republice funguje 110 firem, které se zabývají vývojem her. Data herní asociace hovoří o 1750 pracovních místech, přičemž více než pětinu z nich tvoří programátoři následovaní grafiky. Ročně se otevře zhruba 300 nových pracovních příležitostí, většina firem ale uvádí, že jim zaměstnanci chybí. I přes relativně malý počet pracovníků v sektoru obrat videoherní produkce násobně převyšuje filmovou a televizní tvorbu v ČR. Letos by měl obrat vzrůst na pět miliard korun, uvádí studie o stavu tuzemského herního průmyslu.

Češi se do světového povědomí dostali díky řadě úspěšných herních titulů, čehož si všímají i zahraniční investoři. Studio Warhorse, které stojí za populární počítačovou hrou Kingdom Come: Deliverance a které spoluvlastnil podnikatel Zdeněk Bakala, koupil rakouský gigant THQ Nordic za 1,1 miliardy korun. České autory hry Beat Saber zase koupil přímo Facebook, ačkoliv ani jedna strana nechtěla komentovat finální částku – dle odhadů mohlo jít až o 100 milionů dolarů.

Koronavirus pomohl s prodejem již vydaných herních titulů, podle Baráka celosvětově vzrostl až o 30 %. Epidemie na druhou stranu ztížila produkci her jako takových, především z hlediska logistiky a vývoje. Podle Martina Frývaldského ze studia Warhorse se to podepsalo na vydání nových titulů. „Zorganizovat vývoj tak, aby mohl běžet, to není triviální záležitost,“ dodal na konto fungování herních firem během epidemie koronaviru.

Chybí adekvátní podhoubí a podpora od státu

Drtivá většina zákazníků je ze zahraničí, zejména jde o fanoušky počítačových her i příležitostné hráče z USA, Německa, Velké Británie, Ruska a Číny. Devět z deseti českých herních firem vydává své tituly svépomoci, necelých 13 % pak využije služeb dodavatele. Pětina studií má za sebou investora. Aktuálně se také vedou jednání o podpoře ze strany Státního fondu kinematografie.

Ačkoliv v minulosti řada politiků přislíbila pomoc ze strany státu, ta je podle předsedy herní asociace stále nedostačující. „Jelikož je herní průmysl významným sektorem ekonomiky, potřebuje i toto odvětví podporu v rámci vzdělávání, investic a v neposlední řade i financování. Zájem o gaming neustále roste a do budoucna se očekává, že nadále růst bude. Abychom však tento trend udrželi a využili plný potenciál oboru, potřebujeme větší podporu ze strany státních orgánů,“ dodal Barák s tím, že zde chybí investiční podhoubí a lidé bez zkušeností s herním průmyslem se obávají tento obor finančně podpořit.

Herní průmysl v ČR 2020 (in... by newsroom on Scribd

Vzdělávání v oboru počítačových her rovněž nemá v tuto chvíli silné zázemí. „Existuje zatím málo oborů, zaměřených na oblast počítačových her a počet absolventů tak nestačí trvalému růstu průmyslu. Studia se proto obrací i na zahraniční pracovní trh. Více než polovina z nich zaměstnává alespoň jednoho cizince, převážně z členských států EU a celkový podíl zaměstnanců ze zahraničí v herních firmách tvoří 29 %,“ tvrdí data asociace.

Podle Baráka by správnou cestou bylo třeba přijetí balíku komplexních opatření a nástrojů podpory především v oblasti vízových programů, přímé a nepřímé podpory začínajících firem a dlouhodobé podpory specializovaného vzdělání.

Prodej Bohemia Interactive Číně byla fáma

Na tiskové konferenci znovu Marek Španěl z Bohemia Interactive popřel, že by se studio mělo prodávat čínské internetové společnosti Tencent. „Byly to pouze fámy, nevím, co bylo zdrojem,“ řekl přítomným novinářům. Podle něj s Tencent pokračuje spolupráce na hře Ylands. Na začátku června specializovaný server The Information napsal, že Tencent koupil v Bohemia Interactive podíl mezi 70 a 80 procenty za zhruba 260 milionů dolarů (6,2 miliardy Kč).

Martin Frývaldský naopak neurčitě odpověděl na otázku, v jaké fázi je vývoj potenciálního pokračování Kingdom Come: Deliverance. Případnou existenci hry nicméně nechtěl komentovat. „Ve studiu máme zhruba 140 lidí a rozhodně to není tak, že by jen seděli a nic nedělali. Víc k tomu říct nemůžu,“ dodal.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články