„Vždy rád zamávám i zatroubím.“ Jurečka se pochlubil svým kombajnem
KOMBAJNY V ZEMĚDĚLSTVÍ
Předseda KDU-ČSL Marian Jurečka se rozhodl svým fanouškům na Facebooku ukázat, jak funguje kombajn. Diváky ve videu provedl strojovým exteriérem i interiérem. Přitom se také stihl pustit do rozhodnutí úředníků, že kombajny nesmí na silnici první třídy bez předchozího povolení.
„Já už jsem jako malý kluk stával na okraji pole a díval jsem se na kombajny, jak jedou, a byl jsem z toho nadšený. Když já jedu s kombajnem a vidím podobné nadšence, jak stojí a mávají, tak jim vždycky rád zamávám i zatroubím,“ uvedl Jurečka, který se živí jako soukromý zemědělec na rodinném statku v Rokytnici na Přerovsku.
Ve videu uživatelům ukázal, jak se kombajn ovládá a přitom neskrýval své nadšení ze stroje. „Kdyby to viděli naši dědové nebo pradědové, tak by nevěřili, kam se posunula sklizeň obilí,“ pochvaloval si Jurečka.
Na konci se pak kriticky vyjádřil k rozhodnutí úřadů, že kombajny na silnice první třídy v České republice nemůžou bez předchozího povolení. „Popravdě řečeno, když se podíváte třeba na mapu Kraje Vysočina nebo Středočeského kraje, tak ať mi takovýto člověk, který o tomto rozhodoval, ukáže, kudy ten kombajn, který má šířku 3,80 metru, mám převést po silnicích druhých a třetích tříd,“ vyjádřil se ve videu Jurečka. Předseda lidovců upozornil na fakt, že v některých krajích je prakticky nemožné stroje bezpečně přesunout. V cestě jim totiž často brání zúžení či nízké mosty. Se samotným Jurečkou se krajnice utrhla už dvakrát. Následně musel být kombajn dvě až tři hodiny vyprošťovat.
Poslanec podle svých slov už apeloval kvůli této situaci na ministerstva, zatím však neúspěšně. Řešením by podle něj mohlo být zavést, stejně jako na Slovensku, vytyčenou dobu, ve které by se kombajny mohly po silnicích první třídy pohybovat.
Zemědělci momentálně musí přejezdy přes silnice první třídy hlásit dopředu a nechat si je schválit. Problémem ale je, že dobu přejezdu určuje práce na polích, která je závislá na počasí.