Proč se nestaví dálnice do Vídně? Rakušané mají hotovo, Češi ještě nekopli

dálnice u Mikulova

Proč se nestaví dálnice do Vídně? Rakušané mají hotovo, Češi ještě nekopliNOVÉ 1
Domov
Vojtěch Šeliga
Sdílet:

Zatímco rakouská část dálnice z Vídně do Brna je již hotová, Češi se z Pohořelic neposunuli již od roku 1996. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nadále nemůže stavět, jelikož se stále čeká na odvolací orgány kvůli sporu o územní rozhodnutí. Není to přitom dávno, kdy v souvislosti s dálnicí D3 z Českých Budějovic do Linze vyzýval premiér Andrej Babiš (ANO) Rakušany k rychlejší výstavbě dálnic.

„V souvislosti se zprovozněním dálnice A5 v Rakousku se opět objevily dotazy, proč stále chybí 23km D52. Třeba proto, že v 2012 byla zrušena odvolacím orgánem na trasu územní rozhodnutí z 2010 a až v roce 2017 potvrdil soud územní plán Jihomoravského kraje, bez kterého nešlo územní rozhodnutí získat,“ uvedl na Twitteru pověřený ředitel ŘSD Radek Mátl.

Dálnice se podle něj nestaví kvůli čekání na rozhodnutí odvolacích orgánů. „A dnes máme roční výročí od vydání územního rozhodnutí na obchvat Mikulova na D52 a bohužel ani po roce není ze strany odvolacího orgánu rozhodnuto. Pro zajímavost – vydání územního rozhodnutí trvalo od zahájení řízení 15 měsíců a má 250 stran a k tomu je 800 stran odvolání,“ dodal.

Územní rozhodnutí napadlo deset subjektů. „V rámci přípravy tzv. obchvatu Mikulova v současnosti sledujeme se zvýšenou pozorností konání odvolacího orgánu, který posuzuje napadené územní rozhodnutí. Řízení se účastní mimo jiné 10 spolků a nevládních organizací, které jsou proti D52, z nichž nejhlasitější odvolatelé jsou spolky Děti země – Klub za udržitelnou dopravu a Voda z Tetčic. Ze strany ŘSD nelze predikovat termínové předpoklady konání odvolacího orgánu. V případě kladného vypořádání ze strany odvolacího orgánu je sledován termín dokončení přípravy stavby s následným zahájením prací na přelomu 2021/2022,“ uvedl pro Echo24 tiskový mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Rakušané o víkendu otevřeli poslední součást dálničního tahu A5 z Vídně k Mikulovu, jímž je dvouproudý obchvat Drasenhofenu. Ten měří pět kilometrů a jde o poslední rakouský úsek, který výrazně zpomaloval cestu z Brna do Vídně. Rakušané mají vše připraveno k tomu, aby se mohlo zbývajících devět kilometrů ke státní hranici dostavět na standardní dálnici, čekají na stavbu na české straně.

Dnes dálnice směrem na Vídeň vede pouze z Brna do Pohořelic. Byla dostavěna v roce 1996 a od té doby se nic nového nepostavilo. Spory se nejprve vedly o trase, kudy se spojí Brno s Vídní, dříve připadalo v úvahu spojení přes Břeclav s využitím dálnice D2. Současné připravované vedení ve stopě silnice I/52 přes Novomlýnské nádrže a pod Pálavou vadí ekologům i některým místním.

V červenci přitom Babiš troufale vyzýval Rakousko, aby urychlilo výstavbu dálnic. Konkrétně však myslel spojení mezi Linzem a Českými Budějovicemi. „Netřebice. Tuhle obec asi znáte, ale nevíte, jak se jmenuje. Ale když jedete do Rakouska na Linec, tak ji projíždíte. Normálně tudy projede 8,5 tisíce aut denně, každé páté auto je kamion. Proto tady musíme dodělat jihočeskou dálnici až k rakouským hranicím do roku 2024… Rakousko zároveň musí zrychlit zbývajících 15 km své dálnice o 4 roky, abychom se měli na co napojit,“ napsal tehdy Babiš na Twitter.

Ministerstvo dopravy doufá, že by dálnice D52 mohla stát v roce 2030. „Konečný termín výstavby a následného zprovoznění dálnice D52 není možné v tuto chvíli přesně určit, protože celou stavbu od Pohořelic až na státní hranice teprve čekají složitá územní a stavební řízení. Nejlépe je na tom skutečně obchvat Mikulova, který má územní rozhodnutí již vydané, došlo ovšem k odvolání ze strany odpůrců, jejich stanovisko se právě řeší. Rádi bychom celý tah měly v provozu nejpozději do roku 2030, dílčí stavby budou samozřejmě zprovozňovány dříve,“ uvedla nedávno pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Čtěte také: Kremlík se jezdí do Polska učit, jak se staví dálnice

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články