Muzejní souprava TGV má Česko přesvědčit o výhodách rychlotratí

MODERNIZACE ŽELEZNIC

Muzejní souprava TGV má Česko přesvědčit o výhodách rychlotratí
TGV se přesunuje na brněnské výstaviště po vlečce vedoucí ulicemi města. Foto: @rhobserver
1
Ekonomika
Sdílet:

Na brněnském výstavišti začíná první ročník třídenního železničního veletrhu Rail Business Days. V areálu bude řada moderních lokomotiv a vlaků, a to jak pro provoz s cestujícími, tak také stavební a diagnostické stroje. Pro fanoušky má být největší atrakcí muzejní souprava vysokorychlostního vlaku TGV, který dříve jezdil ve Francii. Součástí prvního dne je celodenní konference, na níž vystoupí zástupci dopravců, Správy železnic i zástupců železničního průmyslu.

Cílem prezentace TGV v Česku je podle SŽ přesvědčit občany o výhodách stavby vysokorychlostních železnic, o nichž se však dosud jen hovoří a příprava je spíše stále na počátku. I když SŽ mluvila ještě nedávno o prvním otevřeném úseku v roce 2025 a později začala uvádět rok 2026, je otázka, nakolik je to termín reálný. Jedná se o novostavby tratí, s nimiž v Česku nejsou žádné zkušenosti a například o přípravě novostavby trati Brno - Přerov pro rychlost 200 kilometrů za hodinu se mluví od roku 2015, přičemž termíny dostavby se pravidelně odsouvají a aktuálně sahají těsně za rok 2030.

Lidé už mohli vlak TGV vidět v pondělí v Praze, po veletrhu jej uvidí i v dalších městech. Správa železnic za jeho převoz a vystavování v Česku zaplatí podle webu Zdopravy.cz přes 11 milionů korun. Ve Francii začaly rychlovlaky, které dosahovaly rychlosti 300 kilometrů za hodinu, jezdit v roce 1981 mezi Paříží a Lyonem, v Česku zůstává na tratích zatím maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu. K uskutečnění se zatím nepřiblížily ani snahy zvýšit na některých koridorových úsecích rychlost na 200 kilometrů za hodinu.

Moderní vozidla přivezly České dráhy, ČD Cargo, Správa železnic či některé ze stavebních firem, které se podílejí na modernizaci české železnice. Lidé uvidí například moderní soupravu Českých drah InterJet, která vozí cestující jen o něco více než čtvrt roku. ČD Cargo předvede moderní lokomotivu Bombardier TRAXX MS3 a speciálně upravený nákladní vůz. Správa železnice přiveze lokomotivu Siemens Vectron a měřicí vozy. Stavební mechanismy předvedou společnosti Enteria, Procházka MP a další. Správě železnic se také podařilo dojednat vystavení historické soupravy TGV, která byla vyrobená v roce 1980 a z pravidelného provozu už byla odstavena, protože ji nahradily modernější vlaky.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy