Nejhorší letecká nehoda na českém území si vyžádala 79 životů. Na vině byli nejspíš piloti

PÁD LETADLA

Nejhorší letecká nehoda na českém území si vyžádala 79 životů. Na vině byli nejspíš piloti
Dopravní letadlo společnosti Inex-Adria Aviopromet. Foto: Eduard Marmet - https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16566931
3
Domov
Echo24
Sdílet:

Nejhorší letecká nehoda na českém území se stala před 45 lety, 30. října 1975 v pražské čtvrti Suchdol. Tehdy nepřežilo náraz jugoslávského dopravního letadla do Sedleckých skal 75 československých turistů a čtyři členové posádky. Počet obětí přitom mohl ještě výrazně vzrůst, nebýt rychlého zásahu pražských záchranářů. Tragédii přežilo 40 pasažérů a jedna letuška.

Na palubě stroje patřícího jugoslávské charterové společnosti Inex-Adria Aviopromet bylo 115 československých turistů, kteří se vraceli z dovolené v Jugoslávii. Let z prosluněného černohorského letoviska Tivat probíhal bez komplikací až k Praze, nad níž se za brzkého dopoledne držela hustá podzimní mlha. Přes špatnou viditelnost a s vědomím, že na ruzyňském letišti není momentálně v provozu přesný naváděcí systém, zahájila posádka přistávací manévr.

Necelých devět kilometrů před prahem ranveje stroj DC-9 narazil do vrcholku Sedleckých skal, které u Suchdola vybíhají z údolí Vltavy. Letadlo pravděpodobně zavadilo podvozkem o zídku, pod ostrým úhlem dopadlo na zem a setrvačností urazilo ještě několik set metrů, během nichž se rozpadlo. Letoun dopadl do zahrádkářské kolonie, která v pošmourném říjnovém ránu zela prázdnotou, a nikoliv do nedaleké zástavby rodinných domků. Tragédie tak mohla být daleko horší.

Letoun havaroval zhruba v 9:20. Jen pár minut poté dostali pražští záchranáři první telefonické oznámení, ze kterého ale nebyla patrná závažnost případu. Když na místo dorazila první hlídka, naskytl se jí otřesný pohled na rozházené trosky, mezi nimiž se nacházeli těžce zranění a mrtví cestující. Vzhledem k rozsahu katastrofy byla uzavřena silnice z Prahy do Suchdola, po které se k místu nehody začaly sjíždět kolony hasičských i policejních aut a především sanitek.

Asi 20 minut od začátku zásahu byli všichni přeživší na cestě do pražských nemocnic. Právě rychlost záchranných prací zřejmě zabránila dalším ztrátám na životech. Zásah u suchdolské katastrofy se později stal námětem závěrečného dílu televizního seriálu Sanitka.

Pro zjištění příčin havárie zřídil ministr dopravy zvláštní komisi. Její výsledky ale zůstaly utajeny. Průběh vyšetřování tak byl zahalen rouškou tajemství, což vytvářelo ideální živnou půdu pro různé spekulace. Na veřejnosti se tak objevily „zaručené informace“ o špatném technickém stavu letadla či o sklenkách alkoholu, které měly během letu putovat do pilotní kabiny. Nejpravděpodobnější příčinou se ale jeví nedodržení stanovené výšky letu v kombinaci se špatnou viditelností.

Místo havárie je součástí zahrádkářské kolonie i dnes. Tragickou událost připomíná od října 2015 malá tabule, která byla nainstalována poblíž křižovatky ulic Na Rybářce a Na Pasece.

Informační tabulka u pomníku neštěstí.
Informační tabulka u pomníku neštěstí. Foto: Jan Polák, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44661717

Incident v Suchdole bývá občas zaměňován s další známou nehodou jugoslávského letadla v Československu. Na konci ledna 1972 spadlo nedaleko České Kamenice dopravní letadlo směřující z Kodaně do Záhřebu. Shodou okolností se jednalo o stejný typ stroje jako u Suchdola a nehodu rovněž přežila jedna letuška – Vesna Vulovičová. Havárii, při které přišlo o život 27 lidí, způsobil výbuch trhaviny ukryté v zavazadlovém prostoru.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články