2 Problémové elektromobily

Šest týdnů bezradnosti nad vrakem elektroauta v Rakousku. Baterii vyjmuli až experti Tesly

, NOVÉ

Témata: , , ,

Přibližně šest týdnů stály trosky shořelého elektromobilu tesla bez hnutí v odtahovém areálu tyrolského Walchsee. Nikdo totiž nevěděl, jak naložit s 600kilogramovou lithium-iontovou baterií, která ve vraku zůstala. Vymontovali ji až odborníci Tesly, které společnost poslala. Havárie v několikatisícové rakouské obci ze začátku října vzbudila nemalou pozornost v řadě zemí světa. V praxi totiž jasně ukázala, jaké dosud neznámé potíže nehody elektrických vozů způsobují. Problémem pro hasiče bylo už samotné hašení auta, v němž havaroval místní řidič. Vrak bylo pak nutné na tři dny ponořit do speciálního chladicího kontejneru, jenž byl v Tyrolsku jen jeden. Trosky tesly ale nakonec zůstaly v kontejneru mnohem déle. O vyjmutí baterie informovala rakouská veřejnoprávní stanice ORF a další tamní média.

K vymontování akumulátoru došlo tento týden ve středu. Prodleva mezi samotnou nehodou a vyjmutím byla zapříčiněna tím, že ani výrobce a ani jiné specializované firmy si s celou situací nevěděli rady. Experti mimo jiné uváděli, že se zatím málo ví o nebezpečných látkách obsažených v baterii. Navíc firma, na kterou Tesla problémy s likvidací auta převedla, se v té době vyjádřila, že k tomu zatím nemá potřebné osvědčení od ministerstva. Výrobci jsou ze zákona povinni se o vrak postarat, Tesla k tomu má v jednotlivých zemích partnerské firmy. Rakouský list Krone píše o "přetahované" mezi Rakušany a Teslou. Další rakouský deník Der Standard hovoří o "frašce".   

Tesla chce teď přijít na to, jak se objemné baterie šetrně zbavit, všechny místní podniky specializující se na likvidaci odpadu to odmítly. 

Celou situaci komplikuje konstrukce dnešních elektromobilů. Ty totiž obsahují lithium-iontové akumulátory, které se skládají z velkého množství článků. Jakmile je jeden poškozen, dojde k sérii elektrických zkratů, které požár neustále rozšiřují. Jejich výhodou je vysoká hustota energie, při nesprávném používání nebo poškození se ovšem může snadno vznítit. Jejich recyklace či bezpečná likvidace je potom zatím vcelku obtížná a nákladná.

Na problém lithium-iontových baterií nejen v elektromobilech upozornil nedávno prezident Svazu rakouských společností pro nakládání s odpady (VOEB) Hans Roth. Tento typ akumulátoru se běžně osazuje do přístrojů, které používáme každý den – jde v zásadě o všechnu dnešní přenosnou elektroniku, kupříkladu mobilní telefony. Podle Rotha lidé své přístroje, které doslouží, často vhodí do směsného odpadu. Tam akumulátory způsobují požáry a následná zranění pracovníků firem nakládajících s odpady, kteří je hasí. 

„Tato situace je neúnosná,“ citoval list Die Presse rozhořčeného Rotha. „Baterie všeho druhu nesmí nikdy skončit v kontejneru na směsný odpad, ale musí se odevzdat do obchodu nebo do sběrného dvora,“ dodal. Podle studie, kterou si jeho asociace nechala vypracovat, ví o nebezpečnosti lithiových baterií jen asi každý třetí Rakušan. „Lithiové baterie jsou největší výzvou tohoto odvětví za posledních 40 let,“ nechal se slyšet Roth, podle něhož je majetková škoda způsobená neopatrným nakládáním s těmito bateriemi obrovská. „Takhle to nemůže pokračovat,“ uvedl.

Poškozený automobil tesla patřil Dominiku Freymuthovi, který v něm v říjnu mířil z Mnichova do Salcburku. Během cesty ale naboural autem do stromu a jeho vozidlo začalo hořet. Hašení bylo dle slov velitele hasičského sboru v Kitzbühelu Bernharda Geislera o dost složitější než v případě auta s běžným spalovacím motorem. V akci bylo nasazeno 50 hasičů a speciální kontejner, který vůz chladil tři dny v 11 tisících litrech vody. O průběhu akce obšírněji informoval třeba server Kronen Zeitung.

Čtěte také: Tesla míří do Evropy a to do Německa. Musk plánuje postavit „Gigafactory“ v Berlíně

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

,