Proti příliš tvrdému postupu vůči dieselům. Spolkový sněm se vložil do šílenství kolem emisí

Dieselová auta v Německu

Proti příliš tvrdému postupu vůči dieselům. Spolkový sněm se vložil do šílenství kolem emisíNOVÉ
Automobilová doprava Foto:

Ilustrační foto: Shutterstock

1
Krátké zprávy
Echo24
Sdílet:

Zabránit dalším zákazům jízdy starších dieselových aut a omezit jejich případné dopady na řidiče má dvojice novel zákonů, které ve čtvrtek schválil německý parlament. Částečné zákazy jízdy pro starší naftové vozy, které jsou zodpovědné za velkou část škodlivých emisí oxidu dusičitého (NO2), už platí v Hamburku a Stuttgartu. Během roku k nim z rozhodnutí německých soudů mají přibýt i další města.

I když se v německých městech postupně čistota ovzduší zlepšuje, stále jich řada nedodržuje limity pro oxid dusičitý, které přitom platí už od roku 2010. V roce 2017 se nad limitem 40 mikrogramů oxidu dusičitého na metr krychlový v ročním průměru pohybovalo 65 měst, z nichž 15 překročilo i hladinu 50 mikrogramů NO2 na metr krychlový. Německé soudy už proto nařídily částečné zákazy jízd ve městech jako jsou Berlín, Frankfurt nad Mohanem nebo Essen. Vstoupit v platnost mají během letoška.

Aby se počet měst se zákazy dále nerozšiřoval, upravil ve čtvrtek Spolkový sněm na návrh vlády velké koalice konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie (SPD) zákon o ochraně před emisemi. Novela stanoví, že ve městech, kde není překračována hranice 50 mikrogramů NO2 na metr krychlový v ročním průměru, budou zákazy jízdy „zpravidla“ nepřiměřené. V takových případech tedy bude nutné dodržení celoevropského limitu 40 mikrogramů NO2 na metr krychlový dosáhnout jinými opatřeními.

Novela dále určuje, že v městech se zákazy jízdy se tyto nebudou vztahovat na auta splňující emisní normu Euro 6, jakož i na novějšími katalyzátory vybavené autobusy, auta komunálních služeb nebo vozy řemeslníků.

Související úprava zákona o silniční dopravě zase stanovuje, že dodržování zákazu jízdy bude policie moci sledovat jen namátkově a za pomoci přenosných kontrolních zařízení. Data bude muset nejpozději do dvou týdnů smazat.

Zvýšené znečištění oxidem dusičitým si v Německu vybírá velkou daň. Podle studie, kterou loni představil Spolkový úřad pro životní prostředí, zemřelo v zemi jen v roce 2014 kolem 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu způsobené oxidem dusičitým. Drobnému polétavému prachu přičítá studie 41 000 předčasných úmrtí v témže roce.

Čtěte také: Z Německa ve velkém mizí ojeté diesely, nejčastěji do východní Evropy

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články