Obchodníky čeká administrativní peklo kvůli odpuštěným nájmům. Nejvíc zasáhne ty nejmenší

POMOC FIRMÁM

Obchodníky čeká administrativní peklo kvůli odpuštěným nájmům. Nejvíc zasáhne ty nejmenší
Ilustrační snímek Foto: Petr Podaný
2
Domov
Ladislav Šustr
Sdílet:

Podnikatelé se kromě výpadků příjmů kvůli vypnuté ekonomice musejí potýkat s tvrdou administrativní zátěží. Kromě složitého přihlašování do kurzarbeitového programu Antivirus či žádání o kompenzační bonus Pětadvacítka mohou od konce minulého týdne požadovat i o částečné odpuštění nájmů. To se ale neobejde od složité byrokratické překážky, na které dojedou zejména ti nejmenší živnostníci.

Obchodníci už od začátku krize velmi bojovali za to, aby se pronajímatelé prostorů spolu se státem podíleli na placení nájmů. Důvodem totiž bylo, že podnikatelé museli stále platit vysoké nájemné za své zavřené obchody, jako v době silné prosperity před koronavirou krizí. Pronajímatelé na druhé straně nechtěli o úlevách ani slyšet, protože sami mají své závazky u bank. Kompromis přineslo nakonec ministerstvo průmyslu, které placení nájmů rozdělilo za duben, květen i červen z 50 procent od státu, 30 procent poskytne pronajímatel slevu a 20 procent doplatí obchodník.

Za první den v pátek přišlo celkem 660 žádostí, z kterých ministerstvo průmyslu obratem zpracovalo přes devadesát za 13 milionů korun. Nízké číslo je však způsobeno tvrdou byrokracií, které provází každý program, který je dostupný pro podnikatele a živnostníky.

„Hned na počátku se žadatel musí registrovat do informačního systému AIS MPO přes eidentita.cz a provést ověření, buď přes datovou schránku, eObčanku s čipem nebo Čipovou kartou Starcos přes čtečku karet. Uživatelsky bude dle našeho názoru nejčastější ověření datovou schránkou, která se občas potýká s výpadky,“ řekla Lenka Němcová, která je partnerem v advokátní kanceláři Forlex.

Podle ní panuje obava, že se mnoho žadatelů bude potýkat už se samotnou registrací. „Pokud bude žadatel úspěšně registrován, musí doložit požadované přílohy, mezi něž náleží mj. čestné prohlášení od pronajímatele, že poskytl slevu na nájemném za rozhodné období alespoň ve výši 30 procent, přičemž prohlášení musí být také ověřeno, úředně nebo elektronicky. Splnění této podmínky přitom nemusí být jednoduché a vyžaduje jednání s pronajímatelem, aby se vzdal 30 % nájmu za rozhodné období, které mu nemusí být kompenzováno,“ dodává Němcová.

O program Covid-nájemné navíc nemohou žádat všichni podnikatelé. Žádost mohou podat živnostníci, kterých se krizová opatření dotkla, pokud navíc podnikají v maloobchodu či službách zákazníků. Podmínkou je, že obchodníci museli mít své firmy uzavřené či fungovali omezeně přes výdejní okénka či e-shop. Výjimkou jsou tak například lékárny či optiky, které o náhradu nájemného nemohou žádat.

Podle Němcové navíc hrozí, že podnikatelé žádající o podporu, budou z tohoto programu vyškrtnuti. „Jednou z podmínek je pak doložení dokladu o úhradě nájmu v lednu a únoru 2020, případně nájemného za říjen, listopad, prosinec 2019, a doklad o uhrazení nájmu odpovídajícího výši požadované podpory v době od 1. dubna 2020 do 30. června 2020. Z toho vyplývá, že na podporu nebudou mít nárok ti podnikatelé, kteří využili možnosti dle zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 na nájemce prostor sloužících podnikání a nájemné doposud neuhradili,“ upozorňuje Němcová.

Firmy přiznávají, že rozhodně není jednoduché se do programu přihlásit. „Hlavní věc je, že aspoň nějaká pomoc přišla. Ve čtvrtek se tomu finanční ředitel věnoval asi tři hodiny, poté se šel zaregistrovat. V pátek dopoledne proběhlo setkání Unie retailů se zástupci z ministerstva a Czechinvest, kde se problematice nájmů věnovali a vysvětlovali si všechny problémy. Za mě tedy ano, není to jednoduché. Abychom se vyhnuli spekulacím, kdo se s kým dohodl, tak to asi jinak udělat nešlo. Jednoduché to ale rozhodně není,“ řekl pro Echo24 zakladatel a většinový majitel firmy Alpine Pro Václav Hrbek.

Největší problémy tak budou mít nejmenší živnostníci, kteří nemají za sebou početný aparát zaměstnanců. Na vyřízení žádosti, dohadování se s pronajímateli a byrokratické překážky jsou sami a v současné době, kdy jsou všichni živnostníci plně vytíženi se záchranou podniků, mají stále méně a méně času na vyřízení státních programů.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články