Koronavirus přeje online nakupování. Češi shání hlavně šicí stroje nebo žehličky

Nárůst online nakupování

Koronavirus přeje online nakupování. Češi shání hlavně šicí stroje nebo žehličkyNOVÉ
Ilustrační foto Foto:

Foto: Shutterstock

2
Ekonomika
Echo24
Sdílet:

Z aktuální pandemie koronaviru těží e-shopy. Mezi Čechy se totiž v posledních týdnech výrazně rozmohlo nakupování online. Stojí za tím především karanténní opatření, které nutí lidi vycházet ven jen v nejdůležitějších případech. Uvádí to data serveru Srovnáváme.cz.

Češi za poslední týdny začali výrazně více nakupovat přes internet. Velký nápor zákazníků zažívají nejen potravinářské online supermarkety jako Rohlík.cz nebo Košík.cz, ale zájem je i o další zboží.

Server Srovname.cz uvádí, že aktuálnímu vyhledávání vévodí šicí stroje, sáčky do vysavačů nebo třeba žehličky. Jde tedy o pomůcky, které mohou být všechny spjaty s šitím roušek. Kromě toho Češi také mnohem více online vyhledávají léky, mrazničky, výrobky pro péči o tělo a kosmetiku nebo produkty pro domácí mazlíčky.

„Koronavirus ukázal, že slovní spojení zlaté české ručičky je stále platné. Díky šití roušek o stovky procent vzrostla poptávka i online prodej šicích strojů. Dalším artiklem, který také zažil v předchozích 14 dnech obrovskou renesanci, bylo příslušenství k vysavačům, konkrétně sáčky do vysavačů, jež se používají jako filtry právě do látkových roušek,“ říká David Folprecht, jednatel cenového srovnávače Srovname.cz.

Podle ekonoma Štěpána Křečka nakupování online roste dlouhodobě a pandemie tento trend ještě posílí: „Na analýze tržeb jsme si v posledních letech mohli všimnout, že nakupování přes internet a zásilkové služby skokově narůstá. Pandemie koronaviru tento dlouhodobý trend ještě posílí. Mnozí obchodníci, kteří se dosud bránili online prodeji, budou k tomuto trendu silně motivováni. Podobné je to i u zákazníků, kteří jsou k online nakupování motivováni z nových důvodů. Ty mohou přesvědčit i největší zarputilce."

Vyhledávání mrazniček se pak mezi Čechy zvedlo o 75 procent, výrobky pro péči o tělo pak o dvojnásobek na 150 procent. Parfémy a deodoranty pak dokonce až o 450 procent. Srovname.cz uvádí, že velký zájem je také o notebooky, konkrétně o 20 procent, což zřejmě souvisí s přesunutím práce z kanceláří do „home officů“.

Obchody však podle Křečka mohou nahradit díky online nakupování výpadky svých příjmů z kamenných prodejen jen z části: „Lidé v krizových situacích více šetří, protože se obávají budoucnosti. Lze tedy očekávat, že celkové tržby obchodníků klesnou. Pravděpodobně se tak stane, přestože vzroste prodej přes internet a zásilkové služby," říká ekonom a dodává, že zájem o online nakupování i po skončení pandemie zůstane na vyšší úrovní než před ní.

Foto:

EchoPrime

Ekonom Dominik Stroukal si nemyslí, že by výpadky příjmů z kamenných prodejen online nákupy dokázaly nahradit: "Dotazoval jsem se restaurací v okolí a rozvoz dosahuje 10-25 % původních příjmů. Tím lze spíše zachránit původně nakoupené suroviny a udržet si jméno a některé klienty, o moc déle než jeden měsíc to ale vydržet nejde. Součástí zážitku z restaurace jsou totiž i služby, které nyní nakupujeme, ale nedostáváme. Čistě u prodeje zboží je situace lepší, tedy typicky prodej elektroniky či potravin. Do restaurací se po krizi vrátíme spíš, než do obchodů s potravinami."

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Rozvoz jídla bojuje s extrémním náporem. Na objednaný nákup se čeká několik dní

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články