Tesly, Volva, BMW. „Není nikdo, kdo by je odvezl.“ Přístav blokují stovky aut

UCPANÉ PŘÍSTAVIŠTĚ

Tesly, Volva, BMW. „Není nikdo, kdo by je odvezl.“ Přístav blokují stovky aut
Přístav Bremerhaven, který je v Německu hlavním uzlem pro nakládku a vykládku automobilů, je nyní ucpaný. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Přístav Bremerhaven, který je v Německu hlavním uzlem pro nakládku a vykládku automobilů, je nyní ucpaný. Kvůli nedostatku řidičů pro přesun automobilů a kontejnerů z přístavu a vysokému objemu pravidelného obchodu se na souši i na moři hromadí vozidla automobilek Tesla, Stellantis, BMW, Renault či Volvo. Podle odborníků z odvětví logistiky, které oslovil server televize CNBC, je zpoždění vývozu automobilů značné.

„Ta zpoždění jsou obrovská,“ uvedl Andreas Braun ze společnosti Crane Worldwide Logistics. Podle něj dovoz automobilů do Bremerhavenu z USA a Mexika trvá v řádu měsíců. „V případě BMW dochází ke tříměsíčnímu zpoždění. Vozidla stojí na odstavných plochách a čekají na přídavné vybavení, zejména na dotykový ovladač iDrive,“ dodal.

Bremerhaven je čtvrtý největší evropský přístav pro kontejnerové lodě s roční kapacitou přes pět milionů kontejnerů. Ročně jím projde přes 1,7 milionu vozidel. Podle mapy CNBC, která monitoruje problémy dodavatelského řetězce v Evropě, je celková úroveň přetížení přístavu bez ohledu na auta mírná.

Vedle nedostatku řidičů k problémům přispěla i skutečnost, že značná část prostoru terminálu, který obvykle slouží provozovateli, je vyhrazena pro vojenské cvičení. Ke zpoždění přispívá také nedostatek pracovní síly a nižší kapacita plavidel.

V současné době není k dispozici dostatek lodí pro přepravu aut. Norský rejdař Wallenius Wilhelmsen kvůli tomu odmítl rezervace vývozu do USA na měsíce říjen a listopad a možná i na prosinec, pokud se doba čekání opět zvýší.

Globální flotila má nyní v porovnání s rokem 2019 pro přepravu aut přibližně o 13 lodí méně, uvádí Dan Nash ze společnosti VesselsValue. „Je to důsledek nadměrného šrotování plavidel v prvním covidovém roce,“ dodal. Omezená kapacita plavidel se podle něj protáhne do roku 2024, kdy se začnou dodávat nově postavené lodě.

Třebaže sazby v celém globálním dodavatelském řetězci klesly z pandemických vrcholů, je pravděpodobné, že kvůli současným problémům se udrží vysoko, protože plavidla se obchodují s plnou kapacitou, řekl Nash. Další tlak na vztah mezi poptávkou a nabídkou podle něj v budoucnu přijde od rostoucí poptávky po elektrických vozidlech z Číny.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články