Veleočekávaná hra v problémech. Sony stahuje Cyberpunk 2077 z obchodu, vrací peníze

TRABLE S OČEKÁVANOU HROU

Veleočekávaná hra v problémech. Sony stahuje Cyberpunk 2077 z obchodu, vrací peníze
Ilustrační artwork hry Cyberpunk 2077. Foto: CD Projekt RED
1
Ekonomika
Sdílet:

Japonská společnost Sony stáhla ze svého obchodu PlayStation Store dlouho očekávanou hru Cyberpunk 2077. K ráznému a poměrně neobvyklému kroku se odhodlala v reakci na velkou vlnu kritiky ze strany hráčů, kteří si stěžovali na enormní množství chyb a nedodělků ve verzi pro konzole PS4. Sony slíbila plnou kompenzaci, stejně jako autoři hry v případě jiných platforem. Na hře pracuje největší polský výrobce videoher CD Projekt RED, který má na kontě vysoce oceňovanou herní sérii Zaklínač. Vývojářskému studiu kvůli aktuálním problémům se hrou spadly akcie o 30 procent.

Na dobrodružství z dystopické budoucnosti čekali herní nadšenci více než sedm let. Očekávání byla veliká, polští vývojáři slibovali propracovaný virtuální svět se širokou škálou možností a poutavým příběhem, čemuž dle prvních velmi pozitivních recenzí dostáli. Co ale všechny zaskočilo, byla technická stránka hry – Cyberpunk 2077 je od svého vydání plný chyb a nedodělků, které dokonce některým lidem znemožňují dohrání.

Situace je zdaleka nejhorší na starší a tedy méně výkonější generaci konzolí, PlayStation 4 a Xbox One. Na počítačích je Cyberpunk 2077 nejodladěnější, přestože se stále potýká s nemalým počtem technických přešlapů. Dle odborníků polskému studiu, kde pracuje zhruba 500 lidí, zlomila vaz právě snaha vyjít naráz na pět různých platforem zároveň, od PC po nejnovější konzole, které přišly na trh letos na podzim.

Studio CD Projekt RED se především díky úspěchu herní série Zaklínač, vycházející z knižní ságy fantasy spisovatele Andrzeje Sapkowského, dostalo na výsluní videoherní scény. Mezi hráči se také díky svému prozákaznickému přístupu těšilo veliké oblibě a obecně vzato je vnímáno veřejností jako spolehlivá a precizní firma. O to větší překvapení pak způsobily problémy doprovázející vývoj Cyberpunku 2077, především související s opakovanými odklady startu prodeje.

Podezření, že by se mohlo schylovat k problému, vyjádřili někteří novináři těsně před vydáním hry 10. prosince. Polští autoři totiž médiím (včetně těch českých) rozeslali pouze recenzní kopie pro PC, nikoliv konzolové verze hry. Po vydání mnozí obviňovali CD Projekt RED z toho, že se snažil ututlat tristní technický stav hry na PlayStationu 4 a Xboxu One a zároveň nasbírat před vánoční sezónou kladné verdikty z verze pro PC. Dle mnohých kritiků měli vydání hry radši ještě jednou odložit a pořádně ji odladit.

Sony stáhla hru z obchodu, studiu padají akcie

Autoři hry již po prvních kritických ohlasech oznámili, že budou intenzivně pracovat na opravách. Pro ty, kteří nechtějí čekat na to, až přijdou aktualizace, nabídli vrácení peněz. Japonská společnost Sony zašla ovšem ještě dál a k překvapení všech rovnou stáhla Cyberpunk 2077 ze svého online obchodu PlayStation Store. Zákazníkům, kteří nejsou spokojení se stavem hry na konzoli PS4, rovněž nabídla vrácení peněz. Neobvyklý a poměrně rázný krok je zatím nejnovější ranou pro polský podnik, jehož akcie na burze ve Varšavě po vlně nespokojenosti mezi uživateli her spadly asi o 30 procent.

„Digitální i fyzické kopie této hry budou mít neustálou podporu a budou mít od firmy také budoucí aktualizace,“ uvedla vývojářská firma ve svém sdělení. Dodala, že hráči si stále mohou kupovat verzi v krabici a že všechny digitální kopie dosud prodané přes PlayStation Store se dají nadále hrát. I přes veškerou kritiku se nicméně náročný, dlouhý a nákladný vývoj hry zaplatil už v prvních dnech rekordních prodejů, a to včetně marketingu. Na poli videoherního průmyslu je Polsko významným hráčem, vedle CD Projektu RED tam působí celá řada dalších vývojářských studií a nezávislých tvůrců.

Pozadu ovšem není ani Česká republika, která má na kontě několik významných zářezů. Tuzemský trh s hrami nadále roste, pro letošek Asociace českých herních vývojářů odhaduje obrat ve výši pěti miliard korun, byznys kolem her je více než dvakrát větší než česká televizní a filmová tvorba. Mezi největšími tuzemskými herními tvůrci patří společnosti Bohemia Interactive (série Arma, Vigor, Ylands), Warhorse Studios (Kingdom Come: Deliverance) či SCS Software (Euro Truck Simulator, American Truck Simulator).

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články