Pražský okruh do deseti let, Babiš chce zrychlit. Nynější tempo výstavby tomu ale nenasvědčuje

pražský okruh

Pražský okruh do deseti let, Babiš chce zrychlit. Nynější tempo výstavby tomu ale nenasvědčujeNOVÉ
pražský okruh Foto:

Foto: praha.eu

1
Domov
Vojtěch Šeliga
Sdílet:

Dostavění pražských okruhů je prioritou pro většinu Pražanů. Nedávno to ukázal například průzkum agentury Ipsos. Adekvátně na to zareagovali politici, kteří brzkou dostavbu vnějšího okruhu slibují. Premiér Andrej Babiš (ANO) navíc deklaruje, že stavbu dokonce urychlí a jihovýchodní úsek bude řidičům zpřístupněn již v roce 2024. Zbytek okruhu by podle předpokladu měl stát o tři roky později. Dosavadní tempo stavby však optimismus krotí. Poslední úsek byl otevřen v roce 2010 a od té doby se ani nekoplo. Většinu toho času přitom mělo hnutí ANO svého ministra dopravy.

Stavět se má začít v roce 2021, nutné je vykoupit pozemky, uvedl předseda vlády. Náklady na stavbu více než 12,5 kilometru dlouhého úseku se blíží částce 9,4 miliardy korun. Podle oficiálních plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je zprovoznění další části Pražského okruhu plánované v roce 2025, podle premiéra je ale nutné zkrátit termíny. Pražský okruh patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v České republice.

Pokud vše půjde hladce, získá stavba již v letošním roce územní rozhodnutí. Stát následně může přistoupit k výkupu pozemků. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) musí stát jednat s 499 vlastníky, všechny již oslovil. „Mnozí odpověděli kladně, někteří záporně a někteří neodpověděli. Ale všichni již byli osloveni,“ řekl generální ředitel ŘSD Pavol Kováčik.

„Dostavba další části Pražského okruhu začne za dva roky a mezi brněnskou D1 a hradeckou D11 začnou řidiči jezdit v roce 2024. Na ně naváže dostavba severní části okruhu. Letos se také otevře obchvat Slaného, který pomůže odvést těžkou nákladní dopravu z města,“ napsal Kremlík na twitter.

Zároveň přiložil mapu, která optimisticky předpokládá, že zbytek okruhu by mohl být dokončen v roce 2027. Reálné to je i podle ministerstva dopravy. „V případě, že budou minimalizovány obstrukce před a v průběhu územních či stavebních řízení, jsou uvedené termíny dostavby reálné. Pokud ovšem k obstrukcím dojde, budou termíny adekvátně posunuty,“ uvedla pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Dokončení okruhu je rovněž prioritou pražského vedení. To chce přistupovat k organizaci stavby odlišně než předchozí koalice, což by mělo vést k urychlení procesu výstavby. „Ze strany města se snažíme, aby okruh nebyl navrhován jako čistě dálniční stavba bez zohlednění okolí. Naopak, aby využíval nejnovějších technologií a možnosti projektování pro omezení šíření hluku a emisí a tím snížení zátěže na dotčené obyvatele. Zároveň stavba musí být prostupná napříč pro pěší a cyklisty. Věřím, že takto docílíme snadnějšího prosazení u dotčených městských částí a obcí,“ uvedl pro Echo24 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Poslední doposud otevřený úsek mezi plzeňskou a brněnskou dálnicí byl zprovozněn v roce 2010. Stavbu by chtěl urychlit premiér Babiš. Jeho lidé přitom seděli na ministerstvu dopravy již od ledna 2014. Jedno volební období si v primátorském křesle odkroutila také další politička hnutí ANO Adriana Krnáčová. S okruhem se za danou dobu však nijak nepohnulo.

V plánu je také stavba další části Pražského okruhu, který propojí současný okruh s ústeckou dálnicí D8 a dále opět s dálnicí D5, ale po severní straně Prahy. „Jsme ve fázi dokumentace EIA a zpracování studie proveditelnosti,“ řekl Kováčik.

Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je nyní zhruba polovina. Chybí úsek od brněnské dálnice D1 do Běchovic a také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu. Dokončeny nejsou ani radiály, což jsou silnice, které mají oba okruhy propojit.

Dokončení velkého i městského okruhu je prioritou pro Prahu ve výstavbě dopravní infrastruktury, myslí si to 56 procent Pražanů. Vyplývá to z výsledků průzkumu agentury Ipsos pro Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR), které sdružení zveřejnilo na konferenci. V červnu v něm odpovídalo 1000 obyvatel hlavního města od 18 do 65 let.

Čtěte také: Zbytečné letiště v Budějovicích? Spolklo už miliardy, nikdo neví, co s ním

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články