Elektrifikace drsného off-roadu: hybridní Jeep Wrangler

JEEP WRANGLER

Elektrifikace drsného off-roadu: hybridní Jeep Wrangler
Trend elektrifikovat se dotkl i značky Jeep, která oslavuje 80 let své existence plug-in hybridním Wranglerem, který se stává jedinou možností, jak získat americkou legendu. Foto: Jeep
9
Ekonomika
Sdílet:

Kdo chce uspět v Evropě, musí elektrifikovat bez ohledu na to, zda o to zákazníci stojí. Trend se dotkl i značky Jeep, která oslavuje 80 let své existence plug-in hybridním Wranglerem, který se stává jedinou možností, jak získat americkou legendu.

Na první pohled je to pořád ten Wrangler, který máme rádi – robustní, klasické a nezaměnitelné tvary a jedinečná koncepce odnímatelných panelů karoserie a dveří. Stačí dvacet minut a změní se v ohromný kabriolet, který díky absenci dveří nabídne i jedinečný zážitek jako ze safari.

Hybridní verzi 4xe odlišíte hlavně podle detailů – modře podbarvených log, nápisu 4xe (namísto 4x4) na zádi a nádoru před levým A-sloupkem, kde se skrývá zásuvka dobíjecího kabelu. Když se přesunete do tradičně pojatého interiéru, vlevo pod volantem objevíte tlačítka volby několika režimů, na středovém tunelu je pak tlačítko se symbolem baterie, umožňující její dobíjení při jízdě.

Interiér je klasický, zaměřený hlavně na funkčnost. Všechno důležité ovládají tlačítka, displej přístrojového štítu nabízí zobrazení různých terénních funkcí a nechybějí široké možnosti konektivity (zejména různé vstupy USB, AUX a další, ale taktéž zrcadlení chytrého telefonu na středový displej). Armáda bezpečnostních prvků je samozřejmostí, žádný z nich neshledáváme otravným.

Už samo oživení pohonu odkazuje na odlišnosti hybridního režimu – vůz totiž primárně nenastartuje motor, takže první rozjezd probíhá potichu, jen za doprovodu hučení připomínajícího tramvaj. Wrangler 4xe je poháněn hlavně dvoulitrovým turbobenzinovým motorem o výkonu 272 koní (a 400 Nm točivého momentu). Mezi spalovací jednotkou a osmistupňovým automatem je umístěn elektromotor, nahrazující měnič točivého momentu a nabízející výkon 145 koní a 245 Nm točivého momentu. Celý systém dohromady je velmi dynamickým společníkem s celkovým výkonem 380 koní a točivým momentem 637 Nm. I když je hybridní Wrangler o 300 kg těžší než benzinová verze, stovku pokoří za 6,5 s a dosáhne i 177 km/h.

Při potřebě prudkého zrychlování se spalovací motor dává do práce okamžitě a nerušivě a překvapí pružností. Na plně nabité baterie vůz zvládne i přes 40 km čistě na elektřinu, ale v praxi počítejte s hodnotou kolem 30 km, vykoupenou potřebou minimálně tří hodin na nabíječce. Výhoda je, že baterie není nutné za každou cenu nabíjet a stále je k dispozici velmi slušná síla benzinového motoru.

Wrangler není jen pro efekt a hybridní verze má naštěstí k dispozici pohon všech kol, takže se terénu nezalekne. Zůstávají skvělé nájezdové i přechodové úhly a díky umístění baterií pod zadními sedadly (s trochu omezeným komfortem) můžete probrodit až 760 mm hlubokou vodu. Točivý moment elektromotoru navíc trochu pomáhá v terénu, což ale rozeznáte maximálně při přímém porovnání na předem připravené trase. Nechybějí uzávěrky předního a zadního diferenciálu a podle výbavy výchozího modelu ani redukční převodovka.

Na silnici je Jeep těžkopádný, s těžkým převodem řízení a nutností rámový vůz neustále korigovat. Vysoké rychlosti nenabízejí zvláštní požitek, ale při běžném ježdění potěší komfortní podvozek s vysokými pneumatikami. Lze volit nejrůznější režimy, které pomáhají při snaze o dosažení nižší spotřeby. Ta se stejně těžko dostane pod 10 l / 100 km, což se vzhledem ke hmotnosti 2,3 tuny dá docela dobře očekávat. Výjimka přichází jen v momentu, kdy budete pravidelně dobíjet baterie a využívat potenciál plug-in hybridu. Pak zvládnete i 7 l / 100 km.

Upřímně bychom u echt terénního vozu plug-in hybrid nedoporučili, benzinový dvoulitr je sám o sobě zcela dostatečný a navíc má příjemný charakter. Ovšem to už je stejně jedno, protože v ČR jiný než plug-in hybridní Wrangler nekoupíte, takže aktuální výběr se omezuje na tři verze modelu 4xe s cenami kolem 1,7 milionu Kč. Nezbývá než se smířit se složitou technikou v hávu klasického teréňáku, nebo hledat poslední skladové kousky nepostižené elektrifikací.


Plusy:

Dynamika, terénní schopnosti, komfort podvozku.

Minusy:

Pro efektivní provoz nutné dobíjení, těžkopádnost, chybějící ostatní verze.

Sdílet:

Hlavní zprávy

We´re all living in Amerika

KOMENTÁŘ

Žijeme už jako v Americe. Ne tím, že u nás s jen malým časovým zpožděním mohou vyjít knihy autorů, jako je Abigail Shrierová. Ale tím, že i u nás mohou takzvaně ...

00:08
×

Podobné články