Kolo a pivo jsou v Čechách nedotknutelné

TÝDENÍK ECHO

Kolo a pivo jsou v Čechách nedotknutelnéčeská značka
Značka Author vznikla v témže roce jako samostatná Česká republika: 1993. Foto: Foto: archiv
3
Domov
Vojtěch Šeliga
Sdílet:

Cyklistika má u nás dlouhou tradici. Již koncem 19. století patřily české země společně s Anglií a Francií mezi cyklistické velmoci. Až později se přidaly další země jako například Německo či skandinávské státy. V meziválečném období bylo na území České republiky až neuvěřitelných 25 výrobců kol. Také nebývalá popularita cyklistického etapového Závodu míru svědčí o tom, že ani během období komunismu Čechy nemusel nikdo ke sledování cyklistiky příliš nutit. Pro porevoluční generaci se stala symbolem cyklistiky značka Author. Bylo to díky tomu, že jako první v zemi představila dodnes populární horská kola.

Zakladatel značky Martin Havlena se k výrobě kol dostal spíše náhodou. Po absolvování VŠE nastoupil v roce 1987 do podniku zahraničního obchodu Motokov, kde se dostal do oddělení dovozu, protože tam podle jeho slov nikdo jiný nechtěl. Vozili tam „nejrůznější skládačky a jiná mizerná kola“ ze socialistických zemí. Zkušenosti využil po revoluci v soukromém podnikání. „V roce 1990 jsem založil firmu Universe Agency. Původním záměrem bylo zastupování evropských výrobců dílů a komponentů pro tehdejší československý trh. Po celé zemi byl obrovský hlad po těchto věcech,“ říká Havlena pro Týdeník Echo.

Horská kola? Zavedené firmy je odmítly

Brzy se přidal bratr Ondřej. Firma v té době dodávala díly pro vnitřní trh, do výroby a také materiál pro Československý svaz cyklistiky. Zlom nastal, když se Martin Havlena setkal s Asií. „V roce 1991 jsem byl na výstavě v Miláně, kde jsem viděl obrovskou expozici Tchajwanců, což mě velmi zaujalo. Kamarád mi nabídl, že se mnou zaletí do Asie. Poprvé jsem tam byl v lednu 1992 – v Hongkongu, v Číně a v Japonsku a samozřejmě na Tchaj-wanu. Během toho roku jsme tam zaletěli hned několikrát. Zjistil jsem, že existuje věc, která se jmenuje horské kolo. Ještě během roku 1992 jsme dovezli nějaké vzorky a obešli jsme s nimi fabriky – Favorit, Eska, Velamos. Vysvětlil jsem jim, že to není pouhá módní záležitost, ale že to bude trend,“ vzpomíná Havlena. Přesto tehdy věhlasné české značky o horském kole nepřesvědčil.

Nový typ kol se přitom začal v té době objevovat i na Západě. „Šlo o první dospělé kolo do terénu – předtím byla pouze kola BMX. Ostatní kola na trhu v Evropě byla buď silniční, nebo nějaké verze touringu. Horská kola se začala v západní Evropě objevovat přibližně o tři čtyři roky dřív,“ rekapituluje. České firmy v tom však neviděly potenciál. Vyvážely totiž hlavně do zemí Beneluxu, kde je převážně rovný terén, a myslely si tudíž, že by tam s horskými koly neuspěly.

Tehdejší Československo však bylo jiné. Oproti ostatním evropským zemím mělo excelentně značené stezky v lesích. Ty navíc nebyly v soukromém vlastnictví, veřejnost je měla snadno přístupné. Když tedy bratři Havlenové přivezli na vlastní pěst z Asie první horská kola, mohli jim lidé ruce utrhat.

Jeden rok prodali 220 kol, příští již 45 tisíc

„V roce 1992 jsme dovezli jeden kontejner, což bylo nějakých 220 kol. Ta se prodávala asi tak deset minut. Tak jsme se v roce 1993 rozhodli, že to navýšíme. Dovezli jsme něco pod 9000 kol. Dodneška si to pamatuju. Třináctého ledna to přijelo do Čech a prodávalo se to 10 dní. Tenkrát, když přijeli obchodníci, tak před skladem stála řada třeba 50 aut a dodávek. Jak to v krabicích od nás ti dealeři vzali, tak to v nich rovnou také prodávali. Přivezli jsme dva druhy kol, každé kolo v jedné velikosti ve třech barvách, takže to bylo jednoduché. Komerční banka poté zbystřila a na druhou várku otevřela akreditivy. V roce 1993 jsme proto dovezli již přibližně 45 tisíc kol,“ vybavuje si Martin Havlena.

V roce 1993 vznikl název Author. „Je to ve všech řečech čitelné jméno a znamená tvůrce. Také je to od A, tudíž jsme byli „firstlisted“. Značky, které přicházely po nás, se nás snažily v abecedě přeskočit, proto vznikala jména jako Amulet,“ usmívá se zakladatel firmy.

V 90. letech ale začaly stále víc růst asijské značky, zatímco ty evropské naopak upadat. EU navíc v roce 1994 uvalila dumping na čínská kola, což značce Author paradoxně pomohlo, protože spolupracovala s Tchajwanci. Bratři Havlenové také založili další značku pro díly a příslušenství Cycle Clinic. Ukázalo se to ale jako zbytečný krok, protože je dealeři stejně vyzvali, ať také pumpičky či sedačky pojmenovávají přímo Author, proto od nového tisíciletí již neslo vše tuto značku. „Dodnes máme silnou kolekci Author, nejenom v dílech a příslušenstvích, ale také například v oblečení,“ vysvětluje Havlena. Dnes má firma na doplňky (nářadí, přilby, brašny nebo oblečení) zvláštní oddělení.

Přesto firma ještě několikrát zkoušela vytvořit jinou značku přímo pro kola: „Postupně jsme se dostali do fáze, že jsme prodávali až přes sto tisíc kol, což vedlo k tomu, čemu se říká kanibalizace značky. Když si například někdo chce koupit dražší nebo lepší kolo, tak nechce mít stejné kolo, jako má máma nebo mladší sestra. Vytvořili jsme proto druhou značku, která se jmenovala Madison a byla levnější variantou. Od vyšší střední třídy to byl Author. Na značce Madison jsme začali spolupracovat s Mountfieldem. V momentě, kdy se ale Mountfield rozhodl, že kola dělat nebude, tak jsme uzavřeli i Madison.“

Nebyl to však jediný pokus zkusit něco nového. „Asi před dvanácti lety bylo takové období, kdy jsme si mysleli, že rostoucí segment bude gravity – všechny typy skákacích kol nebo kola na streetové nebo freestylové ježdění. Měli jsme řadu BMX, také dospělých trekových kol či sjezdových kol. Nazvali jsme to A Gang. To ale vydrželo jenom chvíli, protože ta módní vlna trochu odezněla. Mladí se na to raději dnes dívají na internetu nebo v televizi, než aby to sami provozovali,“ říká Havlena.

Cyklistika a pivovarnictví zažívají deglobalizaci

Proč je však cyklistika v České republice tak populární? Samozřejmě za to může výše připomenutá tradice, také máme stále své sportovce, kteří národ reprezentují v závodech jak silniční cyklistiky, tak horských kol, nebo v cyklokrosu, dráhové cyklistice či v triatlonu.

Velký díl má samozřejmě rozsáhlá dealerská síť, která je taky na počet obyvatel ve světě výjimečná. Havlena má jasno: „V Čechách jsou takové dvě komodity, které jsou nedotknutelné, a to je asi pivo a kolo. Lidé pořád chtějí do obchodů za svým prodejcem kola. Nechci říct, že jsou lidé méně šikovní, ale spíše vědí, jaká je dnes cena času, tak si zkrátka nechtějí sami opravovat auta nebo kola a nechají to na dealerovi, který má tudíž spoustu práce se servisem.“

A dodává zajímavý fakt, že všude na světě preferují lidé především místní značky: „Cyklistika a pivovarnictví jsou jediné dva obory, které zažívají těžkou deglobalizaci. U piva je to naprosto evidentní, když se podíváte na firmu Heineken, jaké investovala peníze do reklamy, ale v každé zemi si stejně pijí to své vlastní pivo. My jsme silná pivařská země, takže i v každém jednotlivém městě se čepuje místní pivo. V kolech je to podobné. Všichni výrobci sice používají komponenty japonské značky Shimano, ale v každé zemi je lokální značka silnější než ti velcí hráči.“

Značka Author má to štěstí, že se stala jakýmsi symbolem pro horskou cyklistiku v České republice. Může za to samozřejmě fakt, že se rozvíjela v době masivní reklamy a bez větší konkurence. Dodnes, když má někdo vyjmenovat aspoň dvě značky kol, většinou zazní Author a Favorit.

Skoro všechny cyklistické firmy jsou rodinné

Zajímavé je, že v podstatě všechny cyklistické firmy jsou rodinné. „Od té doby, co se v 90. letech přesunul veškerý vývoj kol do Asie a především k Tchajwancům, tak zjistíte, že skoro všechny tchajwanské firmy jsou rodinné, dokonce i japonská Shimano. Ten rodinný byznys sice není tak profesionální jako u těch velkých korporátů, ale klasická cyklistika s výjimkou elektrokol je zkrátka rodinný byznys,“ ujišťuje Havlena.

Mezi rodinné firmy se přirozeně řadí i česká firma Author, jak potvrzují Havlenova slova: „Pracujeme tady s bratrem a nedávno naskočila i dcera, která dělá šéfovou prodejů. S bratrem to máme rozdělené tak, že já mám na starosti ty hezké věci a on naopak ty ošklivé. Ošklivá věc je samozřejmě nějaká ekonomika plus veškerá komunikace se státem. Také řeší zaměstnance a do jeho gesce patří i díly a příslušenství. Já se starám o vývoj a design kol, nákup, mezinárodní distribuci a prodeje do tuzemska.“

Rodinné firmy, které vznikly na počátku 90. let, však musejí v těchto a nadcházejících letech řešit, jakým způsobem bude firma pokračovat, až se jednou současní majitelé rozhodnou odejít do důchodu. Majitelé firmy Author však zatím o těchto věcech příliš neuvažují.

„Nejsem si jist,“ přemítá Martin Havlena, „co bude za deset nebo dvacet let. Byznys je neustále komplikovanější. Vy potřebujete stále víc a víc lidí do komunikace se státem než do vývoje vlastního produktu. V dnešní době je už limitem také větší množství značek. Zároveň je to hodně práce pro chlapy. Letím teď do Asie, což je má asi 130. cesta. Mám to tam rád, ale pro normální ženskou to není. Zvlášť když má rodinu. Máme silný tým lidí, který na tom dělá, takže se samozřejmě jednou může stát, že tomu bude dcera šéfovat a bude mít například skupinu schopných chlapů kolem sebe, kteří budou do té Asie jezdit. Otázka ale je, jestli se jí do toho bude chtít. Také se může stát, že se s bratrem zkrátka jednou rozhodneme, že tu značku ukončíme.“

Sdílet:

Hlavní zprávy