Hyundai Kona: Překvapí stylem i obratností

Limitované edice

Hyundai Kona: Překvapí stylem i obratnostíAUTOTEST 10
Panorama
Sdílet:

Nové nejmenší SUV značky Hyundai se jmenuje Kona. Nahrazuje rozšířený model ix20, ale nevyrábí se v České republice, nýbrž v Jižní Koreji. Typické městské SUV s efektním designem jsem vyzkoušel s litrovým tříválcem a pohonem předních kol.

Korejská novinka na první pohled zaujme velmi efektním designem, který se v žádném případě nedá nazvat usedlým nebo nudným. Kombinace tvarů a ploch je výsledkem práce belgického designéra Luca Donckerwolkeho, který se ke značce Hyundai (a k její luxusní divizi Genesis) přidal v roce 2016, aby pracoval po boku šéfdesignéra Petera Schreyera. Donckerwolke má zkušenost z Volkswagenu, Bentley, Lamborghini a Audi, díky čemuž je jasné, že rozumí vkusu evropských zákazníků. O tom, zdali se excentrický design Kony bude líbit, je zatím těžko spekulovat, každopádně faktem zůstává, že v segmentu malých SUV svým vzezřením vyniká.

Korejská značka má s novinkou celkem ambiciózní cíle – podle vlastních slov chce zatraktivnit značku a oslovit nové zákazníky, ale malé SUV má zároveň automobilce pomoci k dosažení pozice nejsilnější asijské značky přítomné v Evropě. Pravda je, že segment SUV je v současné době nejrychleji rostoucí, takže to logiku má, ovšem o tom, jestli se to povede, nám víc prozradí spíš budoucnost. V současnosti alespoň víme, jak Kona jezdí.

Dojem robustnosti

Kona (jméno odkazuje na název města na Havaji) má vyšší stavbu karoserie, jak je ve třídě SUV běžné, ale přesto je velmi kompaktní. Karoserie o délce 4165 mm (podobně jako Peugeot 2008 nebo Renault Capture) stojí na celkem štědře dimenzovaném rozvoru 2600 mm. Výška vozidla dosahuje 1550 mm. Dojem robustnosti dodávají plastové kryty spodní části karoserie.

V Česku se Kona v současné době prodává zatím se dvěma motory – základem je litrový tříválec s turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva, jež dosahuje výkonu 120 koní při 6000 ot./min. a točivého momentu 172 Nm, který je dostupný již od 1500 ot./min. V praxi to při hmotnosti 1308 kg znamená zrychlení na 100 km/h za 12 s a maximální rychlost 181 km/h. Silnější verze 1.6 T-GDI nabízí výkon 177 koní, pohon všech kol, vyšší cenu a samozřejmě důstojnější dynamické parametry. Silnější motor zní možná lákavě, ovšem v praxi platí, že základní tříválec je více než dostatečný – jak ostatně napověděla už čísla uvedená výše. Motor je příjemně a nečekaně živelný a ochotně se vytáčí za doprovodu sytého a relativně příjemného zvukového projevu. Je z něj cítit lehkost a chuť zrychlovat, čemuž nahrává nízká hmotnost vozu. Tříválec je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, která má přesné a dobře odstupňované dráhy, ale při přechodu přes neutrál trochu zadrhává. Ovládání vozu je snadné a čitelné. Řízení je dostatečně přesné a rychlé, s dobře nastaveným posilovačem.

Z trochu vyšší pozice za volantem je dobře zřetelný interiér novinky. Palubní deska kombinuje oblé tvary (kulaté a oválné výdechy topení) s hranami, ale celkově je přehledná a její funkce jsou snadno dostupné. Firma Hyundai vždy dbala na funkčnost info- a media systému a u Kony v této tradici ještě pokračuje a dá se říct, že ji i nadále rozvíjí. Středobodem všech zábavních funkcí je sedmipalcový dotekový displej uprostřed palubní desky, fungující v pohodě i s aplikacemi Apple CarPlay a Android Auto. Bezproblémová konektivita je navíc podpořena možností bezdrátové dobíječky mobilních telefonů. Kvalitní poslech hudby umí zajistit slušný audiosystém Krell, který je ale samozřejmě poplatný velikosti vozu – hraje slušně, ovšem žádný extra hudební zážitek to není.

Kona nabízí i řadu funkční bezpečnostních prvků, přičemž barevným head-up displejem to teprve začíná. V rámci paketu Guardian Plus získáte sledování mrtvého úhlu (BCW), funkci upozornění na projíždějící vozidla při couvání (RCCW), autonomní nouzové brzdění FCA s varováním před čelním nárazem (FCW) a detekcí chodců, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích (LKA) a systém sledování pozornosti řidiče (DAW). Tedy celou soustavu dnes již rozšířených pomocných funkcí, které dokážou snadno zabránit zbytečnému problému.

Hyundai v současné době nabízí speciální limitovanou edici Best of Style za 449 990 Kč. V bohaté výbavě nechybí 17palcová kola z lehkých slitin, čalounění v kombinaci kůže/látka, designový paket, Winter paket (vyhřívání volantu a předních sedadel), bezpečnostní asistenty LKA a DAW, automatická klimatizace, audio systém se 7palcovým dotekovým displejem a řadou funkcí, tempomat a zadní parkovací senzory i s couvací kamerou. Za příplatek 10 000 Kč můžete v rámci akční nabídky Best of Kona malé SUV získat ještě se systémem Guardian Plus (sledování mrtvého úhlu, autonomní nouzové brždění, varování před čelním nárazem a další), elektricky ovládanými předními sedadly, parkovacími senzory vpředu, bezdrátovou nabíječkou telefonů a inteligentním klíčem.

Prostorný interiér

Interiér je Kony je nečekaně prostorný, ani zadní cestující rozhodně nebudou trpět nedostatkem místa. Může za to i zmíněný rozvor 2600 mm. Pod pátými dveřmi se skrývá v rámci segmentu průměrný zavazadelník o objemu 361 litrů, který se dá sklopením sedadel zvětšit až na 1143 litrů. Pozitivní hodnocení zaslouží nejen agilita a obratnost modelu, ale také úroveň komfortu podvozku. Přestože vůz byl vybaven 17palcovými koly, do interiéru nepronikaly žádné rázy ani pazvuky. Kona se snadno ovládá a v městském provozu nabízí zmíněnou obratnost, ale i dobrý přehled o karoserii, a to ve všech směrech kromě dozadu. V hustém provozu metropole, kam je Kona určena, mě neustále těšil zmíněný motor, který se s chutí vytáčí a má rychlé reakce. Po týdenním testu se spotřeba paliva ustálila na 6 l / 100 km (výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,4 l), což je velmi slušná hodnota.

Cena Hyundai Kona začíná na 399 990 Kč za základní výbavu. V nabídce je i silnější verze se čtyřválcem 1,6 litru o výkonu 177 koní, spojeným s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou a pohonem všech kol. Její cena začíná na 549 990 Kč za výbavu Style. Aktuální je jedinečná výbava Best of Kona s výraznou výbavou (včetně automatické klimatizace), elektrického ovládání předních sedadel či řady bezpečnostních prvků za 459 990 Kč. To není špatné.

Plusy:

Podvozek, točivý motor, prostorný interiér.

Minusy:

Výhled směrem dozadu, přesnost převodovky.

Verdikt:

Hyundai Kona je možná designově neobvyklá, ale z hlediska funkčnosti a jízdních vlastností jde o povedeného zástupce malých SUV. Pokud vás zaujme jeho design a sžijete se s interiérem, za slušné peníze můžete pořídit tvarově neobvyklé, moderní auto s řadou bezpečnostních i zábavních funkcí, dobrým motorem a agilním podvozkem, které se ve městě cítí jako ryba ve vodě.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články