1 Babiš v roce 2013

Babiš: ‚Prohlašuji na zdraví mých dětí, že nikdy nezasáhnu do práce Mafry‘

UVNITŘ VIDEO

Témata: , ,

Silné vyjádření, které mělo charakter přísahy, zaznělo z úst šéfa hnutí ANO, když v polovině roku 2013 překvapivě oznámil nákup velkého vydavatelského domu Mafra. Týkalo se zdraví jeho rodiny, které dal všanc jako zástavu, že zasahování do chodu redakcí je pro něj svaté.

„Já můžu tady veřejně prohlásit na zdraví mojich čtyř dětí a dvou vnuček, že já v žádném případě nebudu nikdy zasahovat do práce redaktorů v Mafře,“ pronesl majitel Agrofertu a šéf hnutí ANO na archivním záznamu České televize 27. června 2013. Na tento výrok současného vicepremiéra a ministra financí upozornili v pátek na sociální síti redaktoři pořadu Newsroom ČT24.

 

Tento vicepremiérův výrok opět ožil poté, co v tomto týdnu byly publikovány nahrávky, které vyhrotily už tak napjatou situaci ve vládní koalici. Andrej Babiš opakovaně tvrdil, že svá média neovlivňuje. Jednoznačně to popřel ve středu zveřejněný tajně pořízený zvukový záznam, na kterém s redaktorem Mf Dnes Markem Přibilem probírá strategii publikování kompromitujících textů na své politické soupeře především z ČSSD.

Čtěte také: Aktér z odposlechu Přibil: Nikoho jsem nenahrával, pro Chovance nepracuju

Už čtyři roky existuje jasný doklad o tom, že Andrej Babiš si média pořídil proto, aby sloužila jeho politickým a mocenským zájmům.

Skutečnost, že Andrej Babiš bude tímto způsobem zneužívat svá média, dokládá telefonický hovor s tehdejším redaktorem Lidových novin. Konflikt se odehrál 27. června 2013, tedy několik dní poté, co oznámil nákup vydavatelství Mafra, které vydává Lidové noviny, MfDnes nebo iDnes. Babiš si tehdy nevybíravě stěžoval, že deník Lidové noviny nenapsal o jeho tiskové konferenci a dožadoval se vysvětlení.

„Koukám do monitoringu, v Právu mám otvírák, na hospodářkách mám velký článek a v Lidovkách jsem nic nenašel,“ zahájil Babiš telefonát. Poté, když mu redaktor vysvětlil, že zpráva z tiskové konference tehdy neparlamentního hnutí nepřišla vedení Lidových novin zajímavá, Babiš ještě přitvrdil: „Doufám, že kluci vědí, co dělaj, jako. Asi nevědí, s kým maj tu čest,“ řekl.

Více o nahrávce čtěte zde: Asi nevědí, s kým mají tu čest, volal Babiš do Lidových novin

Tehdejší klíčoví komentátoři LN Lenka Zlámalová, Daniel Kaiser, Martin Weiss, Ondřej Štindl, šéfeditorka Kamila Klausová, fotoreportér Jan Zatorsky a šéfredaktor Dalibor Balšínek i jeho zástupce Jan Dražan z Lidových novin na protest proti vystupování Andreje Babiše a jeho vlastnictví médií z Lidových novin na sklonku roku 2013 odešli a do několika měsíců založili nezávislý názorový internetový deník Echo24 a Týdeník Echo. 

Názorovo-zpravodajský on-line deník ECHO24.cz začal fungovat v březnu 2014. V létě pak vznikl také digitální Týdeník Echo, který na podzim téhož roku získal i tištěnou podobu. Týdeník Echo vychází každý pátek, digitální verzi si je možné přečíst již ve čtvrtek večer. Od září 2016 pak vznikla ještě nová platforma pro náročné čtenáře EchoPrime.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Nynější nahrávku označil sám Babiš za součást kampaně proti němu a tvrdil, že nahrávku neslyšel. Premiér Bohuslav Sobotka a ministr vnitra Milan Chovanec (oba ČSSD), proti kterému se Babiš na nahrávce s novinářem domlouvá, ale kvůli tomu ve středu večer označili Babiše za lháře. „V posledních hodinách se ukazuje, jaké metody používá v politice Andrej Babiš. Vždy prohlašoval, že neúkoluje novináře ve svých médiích. Dnes se ukázalo, že v této věci opakovaně lhal. Já bych vyzval občany této země, aby si nahrávky pustili,“ prohlásil Sobotka. „Andrej Babiš ovlivňuje média a používá MF Dnes a Lidové noviny,“ doplnil Chovanec.

Nahrávku si můžete poslechnout ZDE.

Z nového čísla Nakonec zvýší daně. Babišovi došly zdroje, přesto občanům dál slibuje miliardy

Echo týdne: Trump, Petříček a sníh ● Komentář: Vysoké mzdy zastavily průmysl ● Svět: Pekelný festival v Karibiku ● Recenze: Z časů, kdy to měli rádi horké

Rozpadají se nám těla i duše Neumíme lidi vracet do života, říká Pavel Kolář
Zelená školačka Kdo podnítil mezinárodní hnutí záškoláků?

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.