20 tisíc a dva body. Trest za kamiony v obcích posoudí vláda

bič na řidiče

20 tisíc a dva body. Trest za kamiony v obcích posoudí vládaNOVÉ 1
Domov
Jan Kálal
Sdílet:

Řidič kamionu na nevyhovující cestě zaslouží stejnou pokutu jako šofér zdrogovaný nebo opilý. Takový je vzkaz senátní novely silničního zákona, o které bude ve středu jednat vláda. Policisté by mohli za vjezd nákladních aut za značku omezující hmotnost rozdávat postih až 20 tisíc korun a dva trestné body. Proti změně jsou ale autodopravci i ministerstvo dopravy.

„Jedná se o krátkou novelu zákona, která reaguje zejména na problematiku zkracování trasy a objíždění mýta, a tím poškozování vozovek silnic nižších tříd některými řidiči nákladních vozidel,“ vysvětloval v Senátu jeden z předkladatelů úpravy, Antonín Maštalíř z ČSSD. Impulzem pro návrh byl podle něj extrémní nárůst případů zejména v česko-polském příhraničí.

Vjezd kamionů tam, kde kvůli své mnohatunové hmotnosti nemají co dělat, je postižitelný sice už teď. Dvoutisícovou blokovou pokutou od policie nebo sankcí 1500 až 2500 korun ve správním řízení. Senátorům především z řad ČSSD, ale i ODS, KSČM nebo KDU-ČSL to však přišlo málo. Postih chtějí zpřísnit na 2500 až 20 tisíc korun a k tomu „ocenit“ řidiče dvěma trestnými body. Stejně vysoká je přitom pokuta za řízení vozidla pod vlivem alkoholu nebo drog.

Senátoři: Kamiony ničí silnice a ruší klid

„Řidiči nákladních vozidel jízdou po silnicích třetí třídy a po místních komunikacích tyto výrazně poškozují. Ohrožují také bezpečnost a ruší klid obyvatel dotčených obcí, protože velká část těchto komunikací má nezpevněné vozovky bez chodníku a někdy i bez krajnic. Přičíst je dále třeba také zvýšená prašnost a exhalace,“ řekl kolegům Maštalíř. A ti normu podpořili.

„Pokuta nám přijde nepřiměřená. 20 tisíc, to je měsíční výplata,“ řekl pro ECHO24.cz mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Už v Senátu se přitom našli ti, kteří záměru oponovali. „Jsem přesvědčen o tom, že toto opatření je sice dobře myšleno, nicméně nic nepřinese,“ zmínil místopředseda horní komory Zdeněk Škromach (ČSSD). „Nejsem přesvědčen o tom, že máme neustále buzerovat občany a neustále vymýšlet další a další, čím dál tím větší tresty, ale spíš věci řešit systémově. Trest nevyřeší nic, pokud není viník přistižen, pokud u toho jaksi není patřičný orgán. Orgánů je poměrně málo,“ dodal.

Proti změně se hned postavili také autodopravci. „Pokuta nám přijde nepřiměřená. 20 tisíc, to je měsíční výplata,“ řekl pro ECHO24.cz mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix. „Řešit regionální problém změnou zákona je nesystémové a nemělo by to tak být,“ připojil. Odmítl také, aby byl stejný postih pro řidiče pod vlivem alkoholu či drog a ty, kteří poruší zákaz vjezdu vozidel určité hmotnosti. A obdobně přemrštěná přijde pokuta i ministerstvu vnitra.

Ministerstvo: Změna je nekoncepční, připravíme vlastní

Ministři se k návrhu na středečním jednání vlády nejspíš postaví odmítavě. Vyplývá to z předkládací zprávy návrhu, kterou má server ECHO24.cz k dispozici. Úpravu nepodpořil žádný z oslovených resortů. Nejpodrobněji ho zkritizovala doprava. Ministr Antonín Prachař má k dopravcům blízko, před nástupem do vlády podnikal v oboru a v minulosti byl dokonce sám místopředsedou sdružení ČESMAD Bohemia.

Podle ministerstva dopravy je změna dílčí a nekoncepční. Zpřísnění sankcí podle něj automaticky neznamená, že budou efektivnější. Vidina trestných bodů může vést ke snaze až neúměrně protahovat řízení o přestupku. Resort má přitom k navrhované úpravě i věcné připomínky a odmítá také, aby řidiči za tento typ přestupku dostávali trestné body. Ty mají podle nich policisté udělovat jen za jednání, které bezprostředně ohrožuje bezpečnost silničního provozu.

A protože je řada poslanců aktivní i na obecní úrovni, mohli by si podporou snahy omezit v obcích kamionovou dopravu zkusit na poslední chvíli získat body u voličů.

„Ministerstvo dopravy předloží vládě do konce srpna vlastní návrh novely zákona o silničním provozu, který umožní obcím zakázat nebo omezit vjezd nákladních vozidel nad 12 tun. Zákaz bude možný u tranzitní dopravy na základě předchozího souhlasu policie, a to tam kde existuje jiná vhodná trasa, například po zpoplatněné komunikaci,“ dodal mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Ani očekávané negativní stanovisko vlády ale nezabrání novele v cestě do sněmovny. A tam by teoreticky mohla uspět i bez posvěcení celé koalice. Na rozdíl od ministerského návrhu se sem dostane totiž ještě před říjnovými komunálními volbami. A protože je řada poslanců aktivní i na obecní úrovni, mohli by si podporou snahy omezit v obcích kamionovou dopravu zkusit na poslední chvíli získat body u voličů.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz