1

Dálnice nebudou. Teď už to přiznali i ministři

Témata: , ,

Málokdy se stane, že některá vláda splní svůj program takřka doslova. Přesto se to dá říci o kabinetu Bohuslava Sobotky a nejdůležitější větě z programové kapitoly o dopravě.

„Vláda dokončí úseky infrastruktury s napojením na sítě TEN-T. Za prioritní pokládá výstavbu dálnic a rychlostních komunikací, jako jsou R52, R6, R35, R43, R49, D3, D8, D11, Silniční okruh kolem Prahy a návazné komunikace, které umožní kvalitní spojení s našimi sousedy,“ slíbili před dvěma a čtvrt rokem ministři a dnes je splněno. Stačí vyměnit slovo „dokončí“ za „nedokončí“.

Zpátky do recese

Bylo to jasné už v posledním březnovém týdnu, když Evropská komise definitivně odmítla financovat silniční stavby bez platné dokumentace EIA, která hodnotí jejich vliv na životní prostředí. Shodou okolností nemají tuto dokumentaci všechny dálnice, které mají být zahájeny v tomto volební období a které se skrývají pro výše uvedenými čísly. Fakticky to znamená, že se nic stavět nebude s teoretickou možností dokončení D8 přes České středohoří, na které Češi peníze z Bruselu nežádají.

Je pochopitelné, že si politické i podnikatelské elity drsnou realitu připustily až s měsíčním zpožděním. Teprve včera komentovaly tragédii s posudky EIA velké stavební firmy. Jejich profesní Svaz podnikatelů ve stavebnictví upozornil, že verdikt ohrozí tuzemské stavebnictví jako celek. Výpadek nových zakázek na silniční stavby zastavil růst sektoru už v loňském druhém pololetí, letos už může dojít k návratu poměrů, které stavebníci zažili za poslední recese. Experti firmy Eurovia odhadují, že se stavby zdrží o tři až čtyři roky. Nedělají si předem zbytečné iluze, protože dobře vědí, že podle platných předpisů bude nutné navrhnout a posoudit nejméně dvě varianty chystané stavby. S takovou praxí nemá zdejší státní správa žádné zkušenosti.

Imaginární svět ministra Ťoka

Do ještě horší pozice se dostali politici, kteří se dlouho kasali tím, jak napraví chyby minulých vlád a zlepší přípravu staveb, aby se investice mohly rozjet bez překážek. Těžko teď mohou jen tak mimochodem přiznat neschopnost a připustit třeba, že přes devítiměsíční jednání nedosáhli v Bruselu vůbec ničeho. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) proto dosud jezdí po republice a všude vykládá, jak se letos zahájí budování celkem 115 kilometrů dálnic a silnic první třídy. Z toho je zřejmé, že své schopnosti dokáže hájit pouze v oblastech dost vzdálených od reality.

Podle vládou schváleného investičního plánu se letos začne stavět jen pár kratších obchvatů, největší investicí bez potíží s hodnocením EIA je třetí část obchvatu Třince o délce pět kilometrů. Ťok do své bilance zřejmě započítal některé úseky karlovarské dálnice D6 i východočeských silnic D11 a D35, u kterých běží příprava, kterým však chybí hodnocení EIA.

O krizi, do které dostal dopravu kolega Ťok, dobře ví ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO), která už diskrétně požádala své úředníky, ať zjistí, jestli není třeba převést slíbené eurodotace ze silnic třeba na podporu výzkumu nebo zaměstnanosti. Také ministr financí Andrej Babiš (ANO) připustil možnost, že namísto za eurodotace bude možné dálnice stavět ze státního rozpočtu. Pak bude možné ignorovat, že se Bruselu jejich EIA nelíbí.

Vizitka ministerských packalů

Rozpad dopravních investic přiznal na rovinu až Hospodářský výbor sněmovny, když se včera k reptání opozice přidali i sociální demokraté. Některé trasy dálnic se změní, jiné dálnice nebudou postaveny vůbec a daňové poplatníky to přijde na desítky miliard korun, prohlásil politický veterán Milan Urban z vládní ČSSD. Vládní poslanci taktně obešli těžce zkoušeného Ťoka a místo něho odsoudili ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO), který měl bruselským úředníkům jejich nápady s hodnocením EIA vymluvit.

Andrej Babiš slíbil, že bude stát řídit jako firmu. Své ministry vybíral jako zkušené podnikové manažery, kteří se místo prázdných řečí pustí do díla a na rozdíl od „politiků“ něco opravdu udělají. Při rozhodování o dopravních investicích se manažeři z ANO dostali nejblíže k podnikatelskému sektoru, a proto je překvapivé, že právě zde Babiš, Ťok a Brabec tak dokonale selhali. Možná je za vším jeden drobný detail. Třeba by všechno dopadlo jinak, kdyby bývalí chemici Babiš a Brabec spolu se strojařem Ťokem něco věděli o dopravě.

V souvislosti s kolapsem dopravních staveb se dá pochválit jediná okolnost, konkrétně svatá trpělivost tuzemských řidičů. S ministerskými packaly dosud nevyběhli a ještě je nechávají slibovat, jak všechno rychle napraví.


/
komentátor

Petr Holub (*1958) absolvoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy a stáž v Sociologickém ústavu Akademie věd. Jako novinář pracuje od roku 1992, naposledy v denících Aktuálně.cz a MF Dnes, a úzce spolupracuje s Českým rozhlasem. Zaměřuje se na ekonomický rozměr politiky a na změny ve společnosti, které nastaly po pádu komunistického režimu. Žije v Praze a Českých Budějovicích.

Názory Více

Online zprávy Více

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.