Kvůli válce o pražské billboardy hrozí státu miliardová arbitráž
Válka o billboardy
Přelepování plakátů s primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09), blížící se rozpad Asociace venkovní reklamy a dokonce miliardová arbitráž proti státu. Válka o billboardy v Praze mezi Svazem provozovatelů venkovní reklamy (SPVR), Hudečkem a společností JCDecaux může mít nečekané dopady. Ozval se totiž zahraniční akcionář holdingu BigBoard.
S informací, že pokud začnou platit 1. října nové pražské stavební předpisy, bude Česká republika obratem čelit arbitráži, přišel svaz v pondělí. Arbitráž by vyvolal jeden ze zahraničních akcionářů společnosti BigBoard, původem ze Švýcarska.
„Arbitráž hrozí, pokud by od 1. října skončilo povolení a možnost užívat jednotlivé stavby pro reklamu, kde investor legitimně očekával, že z nich bude mít výnos. V tu chvíli by došlo k oznámení arbitráže a žádosti o přátelské urovnání sporu,“ řekl deníku ECHO24.cz právní zástupce SPVR Marek Nespala s tím, že ministerstvo financí už bylo na možnost arbitráže upozorněno. Jak členové svazu odhadují, Česko by v případě arbitráže mohlo přijít zhruba o miliardu.
V současné době už navíc leží na ministerstvech vnitra a místního rozvoje návrhy na zrušení předpisů, nebo případně odložení jejich účinnosti. Účinnost předpisů chtělo až na rok 2016 odsunout i pražské zastupitelstvo. Primátor Hudeček už ale řekl, že žádné odsuny nepřicházejí v úvahu.
Asociace venkovní reklamy před rozpadem
Kvůli napjaté situaci kolem pražských stavebních předpisů, které mimo jiné omezují billboardovou reklamu v hlavním městě, v příštích dnech hrozí rozpadnutí Asociace venkovní reklamy. To už odhlasovala její valná hromada, které se předtím nepovedlo – právě kvůli souhlasu s novými předpisy – vyloučit společnost JCDecaux. Ta bude mít podle ostatních provozovatelů reklamy od 1. října monopol na reklamu v Praze.
„Do 15 dnů je čas, kdy o konci asociace rozhodne dozorčí rada. Když to schválí, tak asociace končí,“ potvrdil serveru prezident asociace Stanislav Lazar. Zda se asociace do konce září skutečně rozpadne, ale zatím nikdo neví. Rozhodnutí trojčlenné dozorčí rady totiž musí být jednomyslné. A jedním z hlasujících bude i zástupce JCDecaux. Ta by po rozpadu organizace zůstala od ostatních poskytovatelů reklamy, kteří si založili konkurenční svaz, odříznutá.
Svaz sdružuje devět členů se zhruba šedesátiprocentním podílem na trhu a v podstatě kopíruje složení původní asociace. Jen s tím rozdílem, že chybí právě JCDecaux.
SPVR se s Hudečkem dostal do sporu poté, kdy primátor umístil po Praze 30 velkých reklam ve formátu hypercube. Svaz mu ihned poté přelepil bílou barvou všechny billboardy, které vlastnil.
O přelepování primátorových billboardů čtěte více: Hudečkovi v Praze přelepí reklamu. 'Útočí na nás lobby'
Hudeček měl následně problém i se svými hybercube plakáty. V pátek musel jeden poutač po výzvě městské policie odstranit z pěší zóny Na Příkopech u Václavského náměstí. Primátor dlouhodobě opakuje, že kroky svazu jsou jen odplatou billboardové lobby za to, že se v hlavním městě snaží omezit velkoformátovou reklamu.