Nejdřív hasiči, potom hackeři. Prahu čeká cvičení v tunelu Blanka
TUNEL BLANKA
Pražský tunelový komplex Blanka projde brzy zatěžkávací zkouškou. Záchranáři se tu budou muset 25. září popasovat se simulovanou nehodou. Klíčový systém vzduchotechniky přitom půjde zřejmě místo automatického startu spustit jen ručně. Před otevřením tunelu na jaře příštího roku chce hlavní město prověřit také zabezpečení komplexu před kybernetickým útokem.
Praští zastupitelé dali cvičení v tunelu Blanka souhlas v polovině července. Hned poté proběhla porada pracovní skupiny, která má přípravu zkušební nehody na starosti. Setkání svolal ředitel odboru bezpečnosti a krizového řízení pražského magistrátu Josef Juránek. Schůzky se účastnili dodavatelé technologií, tedy ČKD a Metrostav, ale také zástupci všech složek integrovaného záchranného systému. Tuto středu půjde kvůli přípravě cvičení do tunelu i primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).
Soustava tunelů by měla odolat také případnému útoku hackerů, kteří by teoreticky mohli dostat řidiče do potíží třeba po „nabourání“ do systému světelné signalizace.
„Je dost pravděpodobné, že v září všechny technologie nebudou ještě z pohledu automatiky funkční,“ řekl pro ECHO24.cz Juránek. „Mluvím o tom, kdybychom tam simulovali třeba kouř nebo oheň. Z ČKD nás informovali, že odvětrávání se ještě nemusí spustit automaticky, ale půjde to udělat ručně,“ připojil. Právě odvětrávací technologie by přitom mělo cvičení prověřit především. Zároveň mají záchranáři při nácviku dostat složitý tunelový komplex „pod kůži“.
Kolik aut se bude na cvičné nehodě podílet, zatím není jasné. Součástí kolize by mohl být i autobus. Každopádně test zásahu u dopravního neštěstí není jediným, kterým si má Blanka do spuštění projít. Soustava tunelů by měla odolat také případnému útoku hackerů, kteří by teoreticky mohli dostat řidiče do potíží třeba po „nabourání“ do systému světelné signalizace.
Kybernetickou bezpečnost prověří analýza nebo další cvičení
„Toto téma vnímám velmi vážně. Bezpečnost tu musí z tohoto pohledu být,“ zmínil Juránek. „Jestli začneme vytvářet formou analýzy zaměřené na kybernetickou bezpečnost, abychom si řekli, co v systému je, není nebo chybí, nebo pak přímo uděláme pak ještě další cvičení, to ukáže čas,“ dodal pro ECHO24.cz.
Původně tu měli řidiči jezdit už v roce 2011. Nyní to vypadá, že hlavní město otevře klíčovou stavbu řidičům až v dubnu příštího roku.
Bezmála sedmikilometrový komplex Blanka je nejdelší tunelovou stavbu v Česku. Materiál pro pražské radní přiznal, že zajištění požární bezpečnosti i případný zásah ve stavbě tohoto typu je rozsáhlý a složitý problém.
Výstavba Blanky vyjde na 36 miliard korun a její historie sahá do časů, kdy Prahu vedl primátor Pavel Bém (ODS). Zatímco náklady na výstavbu rostly, termín zprovoznění se stále posouval. Původně tu měli řidiči jezdit už v roce 2011. Nyní to vypadá, že hlavní město otevře klíčovou stavbu řidičům až v dubnu příštího roku. Stavební část tunelu má být sice hotová už v září, skluz mají ale nezbytné provozní technologie.