Bláznivé kreace Marcela Wanderse. Dejte lidem více, než čekají!
Marcel Wanders
Bláznivé kreace Marcela Wanderse (*1963) s prvky eklektismu a všemožně zohýbanými archetypy se často blíží výjevům z Alenčiny říše za zrcadlem..
Zároveň ale pracuje s velmi inovativními materiály a neotřelými technikami. Odvaha, se kterou balancuje na okraji jámy prvoplánovosti či kýče je mnohdy zarážející, ale jemu to téměř vždy vyjde a výsledkem je ideální mix zdobnosti s minimalismem. Ostatně jeho návrhy můžete dnes najít u více než padesáti renomovaných značek celého světa jako například Alessi, Cappellini, Flos,
Kartell nebo také Puma, Rosenthal, Swarovski či MAC Cosmetics.
Ve svých dvaceti letech věřil, že design je kulturní médium schopné pozvednout lidstvo o úroveň výš. Jeho vize byly tak radikální, až ho za ně vyhodili ze studia na Design Academy Eindhoven. O to svědomitěji se pak věnoval studiu v Arnhemu, kde absolvoval s vyznamenáním. Wanders byl také v kontaktu s významnou skupinou, či spíše hnutím nazvaným Droog Design. To založil v roce 1993 designér Gijs Bakker společně s teoretičkou a historičkou umění Renny Ramakers. Skupina Droog Design navždy změnila historii i další směřování designu. Ukázala totiž, že design může být velmi konceptuální záležitost, aniž by rezignoval na užitnost, aniž by směřoval k postmoderně. Může se dále vyvíjet a mít vysoké ambice, může v něm být prostor pro experiment, umělecké koncepty i hru. Droog Design v sobě od počátku sdružoval jak designéry, tak teoretiky. (Centraal Museum Utrecht představuje až do 3. prosince výstavu Vroeg Droog: the early years of Droog Design, na které je rovněž zastoupena tvorba Marcela Wanderse.)
V roce 1995 Wanders založil vlastní studio Powerhouse a o rok později představil Knotted Chair neboli zauzlovanou židli, která jej proměnila ve světovou hvězdu. Židle v sobě spojuje high-tech materiál s „low-tech“ výrobní metodou. Produkt však zaujal nejen po stránce technologické, ale také estetické. Spletená vlákna uhlíku a aramidu působí velmi dekorativně, a přesto si židle zachovává jednoduchost linií. „Nemůžeme pracovat pro společnost, která nám platí, musíme pracovat pro naši veřejnost a vytvářet pro ni vysoké hodnoty. Nemůžeme dál používat lidstvo, aby sloužilo technologiím, musíme použít technologie tak, aby sloužily lidstvu,“ formuloval svou filozofii Wanders. Powerhouse dosud realizovalo více než 1700 projektů a zaměstnává asi padesát lidí.
Pro Wandersovu tvorbu je charakteristická zdobnost a hravost a především jinakost. Vládnoucích trendů se dotýká jen okrajově a jede si svou. V roce 2001 založil s Casperem Vissersem firmu Moooi a stal se jejím uměleckým ředitelem. Název v holandštině znamená krásný. Výrazný rukopis značky je úspěšný od začátku svého působení, Wanders zde přitom dává mnoho prostoru také dalším designovým studiím a ateliérům z celého světa, mezi které patří třeba Jasper Morrison, Studio Job nebo Jaime Hayón.
Před dvěma lety Wanders založil dceřinou značku Moooi Carpets, pod kterou se vyrábí extravagantní kolekce koberců, a to na extrémně přesném tiskovém stroji Chromojet 800, jenž je schopen reprodukovat téměř každý barevný odstín, a vytvářet tak výjimečné obrazy. Některé kousky nesou dokonalé fotografické obrazy, jiné kresby a další abstraktní kompozice. Stejně tak barevnost se pohybuje od tlumených šedých tónů po bláznivé kombinace. Za některými vzory stojí sám Wanders, za jinými třeba Maison Christian Lacroix.
Během Milánského Design Weeku předvádí dnes čtyřiapadesátiletý Wanders tradičně velkolepou show. Letos značka Moooi vybavila na ploše 1700 m2 uvnitř staré industriální budovy improvizovaný hotel s lobby, pokoji, barem i restaurací. Vše zařízeno do posledního detailu, v typické kombinaci eklektismu a progresivních tvarů, materiálů i technologií. Vše posunuto v mírné nadsázce. Už ve vstupní lobby sice klasické kožené sedačky balancovaly na boku, ale přesto se v nich dalo pohodlně sedět. Ostatně taková je Wandersova tvorba – extravagantní až bláznivá, ale zároveň uživatelsky velmi příjemná. Expozice se jmenovala „A Life Extraordinary – the Size Does Matter!“ a nad vším se vznášelo Wandersovo heslo: „Dejte lidem více, než čekají.“
Dnes čtyřiapadesátiletý Wanders se nezdráhá vstupovat ani na pole architektury. Kromě řady interiérů navrhl v rámci projektu Revolution Precrafted také celý prefabrikovaný dům. Za projektem stojí developer a sběratel umění Robbie Antonio, jehož snahou bylo vytvořit z architektury sběratelský předmět. U hvězd světa designu a architektury objednal kolekci prefabrikovaných domů, kterou představil na Design Miami 2015. Na kolekci 30 domů se kromě Wanderse podíleli architekti jako Zaha Hadid, Sou Fujimoto nebo Kengo Kuma.
Ani malých předmětů se Wanders nebojí, pro italskou značku Alessi minulý rok navrhl kolekci inspirovanou cirkusem. Louskáček jako vzpěrač, vývrtka jako šašek…
Výběr z Wandersovy tvorby lze naživo spatřit v obchodě Moooi nebo Bulb v pražské Jankovcově ulici.