Mrakodrapy v centru? Architekti stojí za Hudečkem
Billboardy proti primátorovi
Náměstí Jiřího z Poděbrad zastavěné obří prosklenou budovou, nebo centrum Prahy plné nových mrakodrapů. Tak vypadá další část kampaně Svazu provozovatelů venkovní reklamy (SPVR) proti primátorovi Tomáši Hudečkovi (TOP 09) a novým pražským stavebním předpisům. Vedení metropole našlo zastání u expertů na architekturu. Ti kampaň odsoudili jako absurdní a lživý pokus reklamní lobby.
Kampaň Praha podle Hudečka, kterou svaz spustil na billboardech a v novinových inzerátech, varuje před tím, že nové pražské stavební předpisy uvolní ruce developerům, kteří pak budou moc zastavět celé hlavní město. „Předpisy povolují zahuštění vnitřní Prahy o dalších 400 tisíc obyvatel. Do nově vystavěných bytů tak magistrát chce nastěhovat celé jedno Brno,“ píše se třeba na stránkách kampaně.
Podobné výroky zvedly ze židle odborníky na architekturu, kteří se proto rozhodli proti tvrzením svazu vystoupit. Kromě vedení České komory architektů kampaň odsoudili třeba děkan Fakulty architektury ČVUT nebo rektor UMPRUM.
„Když se na ty stránky podívá člověk z profese, tak ihned ví, že je to naprosto směšné. Že v centru bude bydlet o 400 tisíc lidí víc, to je nonsens. Do celé Prahy nepřibude 400 tisíc lidí, natož do centra. Je to nesmysl. A my jsme se po určitém váhání rozhodli vystoupit, abychom řekli, že podobné výroky jsou hodně nefér,“ řekl deníku ECHO24.cz šéf komory architektů Ivan Plicka.
Billboardová lobby chrání svůj byznys
To děkan Fakulty architektury ČVUT Ladislav Lábus byl ještě ostřejší. Podle něj jde ze strany svazu o precedent, kdy silná komerční skupina podobným způsobem vstupuje přímo do předvolební kampaně. „Ono to na první pohled vypadá, že jde o nějaké občanské sdružení, které hájí Prahu proti velkým developerům. Ale ve skutečnosti jsou tam hájeny zájmy jedné skupiny, která provozuje svůj byznys a nelíbí se jí, že má být omezena,“ vysvětluje.
To, že se architekti staví za Hudečka, není až tak překvapivé. Primátor jim v posledním roce dal prostor promluvit do dění v Praze, když je přizval ke spolupráci v poradním sboru Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy.
Souboj Svazu provozovatelů venkovní reklamy s Hudečkem začal před několika týdny. Svaz dokonce neváhal přelepit primátorovu předvolební reklamu na všech svých nosičích. Po rozhodnutí soudu ale musel billboardy vrátit do původního stavu. Vše odstartovalo přijetí nových pražských stavebních předpisů, které zásadním způsobem omezují velkoplošnou reklamu v Praze.
O válce reklamní lobby a vedení Prahy čtěte více: Soud nařídil vrátit Hudečka na pražské obří billboardy
Kvůli válce o pražské billboardy hrozí státu miliardová arbitráž
Hudečkovi v Praze přelepí reklamu. 'Útočí na nás lobby'
„Po schválení předpisů radou se nikdo neozval, bylo ticho. Velké téma se z toho stalo krátce před volbami, kdy se k tomu najednou začala vyjadřovat billboardová lobby. To považujeme za alarmující,“ říká 1. místopředseda komory architektů Pavel Hnilička. Ten nové stavební předpisy připravoval. „To, co je v té kampani, jako třeba obří stavba na náměstí Jiřího z Poděbrad, nebo mrakodrapy na Hradčanech, to je absolutní nesmysl a vyložená lež,“ dodává.
Nové předpisy začnou platit s začátkem října. Tedy krátce před volbami. A podle informací deníku ECHO24.cz svaz s kampaní jen tak nepřestane. Naopak je velmi pravděpodobné, že do voleb ještě přitvrdí. Společnosti BigBoard, nejsilnějšímu hráči svazu, totiž hrozí, že kvůli novým předpisům přijde o miliardu korun.