Jeden týden, stejný typ, dvě poruchy. Náhoda, uklidňují ČSA

Problémy strojů ATR

Jeden týden, stejný typ, dvě poruchy. Náhoda, uklidňují ČSANOVÉ 1
Domov
Filip Nachtmann
Sdílet:

Hned dvě letadla Českých aerolinií typu ATR měla minulý týden problémy a musela nečekaně přistát. Obě po sobě jdoucí závady vyvolaly debaty o tom, zda jsou stroje bezpečné a kdy znovu vzlétnou. Podle expertů, které oslovil deník ECHO24.cz, se v Česku podobných událostí stanou ročně desítky. Letouny typu ATR jsou přitom spolehlivé a minulý týden šlo o pouhou náhodu. Jak potvrdil mluvčí ČSA Daniel Šabík, obě letadla už jsou opět ve vzduchu.

V úterý v severoněmeckém Hamburku a o dva dny později v Praze. Do potíží se dostaly dva stroje stejného typu –  turbovrtulová letadla ATR, která slouží především pro kratší trasy. Obě zároveň patří Českým aeroliniím.

„V případě neplánovaného přistání pravidelné linky Billund – Praha v Hamburku se jednalo o závadu v systému rozvodu paliva, která byla techniky Czech Airlines Technics přímo na letišti v Hamburku opravena. U druhého případu není přesná příčina stále známá, nicméně se týká jednoho z motorů,“ řekl deníku mluvčí ČSA Daniel Šabík s tím, že už byl původní motor nahrazený novým.

Podle Šabíka spolu události vůbec nesouvisí a že se porouchala dvě letadla v jednom týdnu, je náhoda. „Oba letouny jsou již v plném provozu,“ doplnil mluvčí.

Pouhou náhodu vidí za poruchami také experti na letový provoz. Ti přirovnávají letadla k automobilům, které také může postihnout porucha i při bezchybné údržbě. Jen s tím rozdílem, že v letadlech jsou všechny důležité systémy dvakrát až třikrát jištěny. Odmítají zároveň, že by letadla ATR nebyla spolehlivá.

‚Pilot se choval přesně podle manuálu‘

„Naopak, ATR jsou v našich očích, ale i po celém světě, vnímána jako velmi spolehlivá letadla. Plně splňují všechna kritéria pro létání na krátkých tratích. U nás nebyla s tímto letadlem zaznamenána žádná letecká nehoda s vážnými následky,“ přibližuje vedoucí letového oddělení Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Josef Bejdák.

Jak doplňuje mluvčí Úřadu pro civilní letectví Petr Navrátil, cestující nemají žádný důvod obávat se letů s ATR. Obě události jsou prý pod kontrolou úřadu a nejsou ničím mimořádné.

„Ročně jde u nás o maximálně desítky podobných případů, ale vše proběhlo bezchybně. Pilot správně při hlášení chyby vypnul motor a přistál pomocí jednoho motoru. To bylo přesně podle manuálu,“ doplňuje Bejdák.

Čtěte také: Letadlo ČSA přistálo v Praze v nouzovém režimu

Letadlo společnosti ČSA typu ATR mělo problémy v úterý v severoněmeckém Hamburku, když letělo z dánského Billundu do Prahy s 30 cestujícími na palubě. Poruchu měl stejný typ letounu i ve čtvrtek. Krátce po startu musel přistát na Letišti Václava Havla. Letadlo s 18 cestujícími původně letělo z Prahy do Štrasburku, ale pilot po zjištění závady letadlo otočil zpět do Prahy.

ČSA má celkem sedm turbovrtulových letadel typu ATR, tato letadla se využívají především na kratších trasách. Stroje mají přepravní kapacitu okolo šedesáti míst. 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz