Špičkový televizní humor z Agrofertu
Před loňskými parlamentními volbami jsem byla přesvědčená o tom, že jestli může něco opravdu vážně ohrozit vzestup Andreje Babiše ve vysoké politice, jsou to jeho výkony před televizními kamerami. K tomu přesvědčení mě přivedla jeho premiéra v Otázkách Václava Moravce z roku 2011. Ponurý pohled smutného psa, nesrozumitelné drmolení, popudlivost a agresivita řečníka, to vše přesahovalo běžný standard. A protože jsem měla tu čest mluvit s Andrejem Babišem osobně, bylo jasné, že televize jeho skutečný obraz podstatně zhoršuje.
Těžce jsem se spletla. Z majitele Agrofertu a protestního hnutí ANO se stal mistr politické skeče. Naposledy zaperlil ve čtvrteční superdebatě České televize, kde bezskrupulózně vykládal, že média neovládá on, ale předseda ODS Petr Fiala. Je zarážející, jak mu to prošlo.
Babiš se velmi rychle naučil tolik žádanou televizní zkratku. Těžko říct, jestli ho do role lidového, lehce zmateného strýce z Průhonic, která úspěšně maskuje jeho povahu i finesy prohnaného obchodníka, vytrénovali jeho marketingový specialisté Alexandr Braun či Marek Prchal. Nebo jestli je to dílo jeho učitelky rétoriky paní Postlerové (to tvrdí šéfredaktor Babišovy MF DNES Jaroslav Plesl, který má určitě o svém majiteli nejlepší informace). Výsledek je v každém případě přesvědčivý, stvrzený rolí nejpopulárnějšího politika v zemi.
Andrej Babiš je zjevně přesvědčen, že mu dvojrolí strýc-tvrdý obchodník projde úplně všechno. Po karikatuře svého mediálního vlastnictví v debatě s Fialou si v pátek zafilozofoval v rozhovoru pro ČTK. Prohlásil, že neměl kupovat Mafru s Mladou Frontou Dnes a Lidovými novinami. „Zpětně to hodnotím jako chybu,“ řekl Babiš s tím, že deníky chtěl koupit proto, aby psaly pravdu. „Moje pohnutky byly z titulu té zkušenosti, kterou jsem měl, že o mě napsaly lži,“ Netušil prý, že nákup Mafry vyvolá velké negativní reakce. „Nedomyslel jsem to. Zpětně to hodnotím, že jsem měl koupit Blesk, který jsem měl taky na stole a mohl jsem si vybrat.“ Na dotaz, proč tedy Mafru neprodá, řekl: „Proč bych to prodával? Já jednou odejdu z politiky.“
Je to klasický divadelní kousek pro voliče. Kdo ministra financí zná, ví, že si skutečné chyby nejen připouští, ale také je obratem napravuje. Nevhodné lidi vyhodí, nevýnosné firmy prodá. Na Mafru by kupce našel hned. Daniel Křetínský a Penta by se o ni poprali. Andrej Babiš ale moc dobře ví, že bez Mafry by ani náhodou nebyl tam, kde je. Vlivná MF DNES a Lidové noviny by o něm svobodně psaly to, čemu Babiš říká „lži“, tedy jemu skutečně nepříjemné věci z jeho minulosti i současných politických praktik. Investici do Mafry už má dávno splacenou ve svém současném politickém postavení.
Babiš také oznámil, že nechystá žádné nové nákupy médií. Tady se vyplatí zbystřit a pečlivě sledovat nikoliv slova ale činy. Andrej Babiš a jeho lidé už nějaký čas krouží nápadně blízko televizi Prima. Začátkem října skončila několikaměsíční jednání o zastupování hudební televize Óčko na reklamním trhu dohodou s Media Clubem, který je stoprocentně vlastněný společností FTV Prima.
Znamená to, že Óčko, Óčko Gold a Óčko Expres, které patří do skupiny Mafra Andreje Babiše, budou od nového roku spolupracovat s televizními kanály Primy. „V podzimní sezóně se Primě daří svou původní tvorbou zasáhnout mladší diváky a díky spolupráci s Óčkem v naší nabídce dále posílíme afinity na mladší cílové skupiny. Pro příští rok tak svým obchodním partnerům dokážeme představit výrazně zajímavější produkt, a to i v cílové skupině 15–54,“ uvedl Vladimír Pořízek, provozní ředitel FTV Prima.
Generální ředitel Primy Marek Singer v pátek přispěchal s ujištěním, že vlastníci televizi prodat nechtějí. To ale nemusí vůbec nic znamenat. Babiš útočí na média v utajení a oznamuje až hotové obchody. Tak to bylo s Mafrou i rádiem Impuls. V jeho případě platí, že je dobré být připraven na všechno.
V kruzích kolem vysílacích rad se začíná mluvit i o divokém scénáři. Babiš nejdřív vloží Mafru do Primy a Agrofert pak ovládne přímo společnost, která Primu vlastní. Vzhledem k tomu, že už teď se v prodeji inzerce zapojuje do skupiny Prima i rádio Implus, a podle generálního ředitele Singera se uvažuje i o společném nákupu reklamy pro on-line a tisková média, bylo by splynutí Mafry s Primou jen logickým završením.
Takže nákup Mafry byla chyba, ale v budování mediálního holdingu se jede dál.