Bezzubá radnice. Centrum Prahy je plné matrjošek a reklamy
Cedule, bannery, vlaječky, letáčky, ale i naháněči do restaurací nebo zboží vystavené před obchodem. Hlavní turistickou tepnu Prahy, Královskou cestu, kterou v nejvyšší sezoně projde až 30 tisíc lidí denně, „zdobí“ stovky nelegálních reklam, které poutají na často kýčovité zboží tamních prodejců. Pražský magistrát přitom ve spolupráci s radnicí Prahy 1 nepovolené poutače kontroluje téměř každý den. Jen na pokutách vybral od začátku roku skoro 130 tisíc korun. Podle vedení Prahy je to ale nekonečný boj, jednu nepovolenou reklamu zakáže a další se hned objeví.
„Reklama nesmí být na základě nařízení z roku 2005 mimo prostory provozovny, tedy šířena venku na ulici na veřejně přístupných místech. Přestože se nám nelegální poutače podařilo ve velké míře utlumit, hodně jich ještě zůstalo. A to i navzdory tomu, že s většinou nájemců, kteří ve svých obchodech nepovolenou reklamu mají, vedeme správní řízení,“ řekla deníku ECHO24.cz ředitelka živnostenského odboru Magistrátu hlavního města Prahy Eva Novaková.
„Provozovatelé obchodů se přitom běžně vymlouvají, že reklamu mimo provozovnu neumístili, že to udělal personál bez jejich vědomí, nebo se s námi nebaví vůbec. Přitom moc dobře ví, že ta reklama je nelegální,“ doplnila Novaková.
„Reklamu před obchodem řeší s městem majitelka domu, dokud se ale nevydá nějaké rozhodnutí, nic stahovat nebudeme,“ reagoval na dotaz deníku ECHO24.cz ohledně nepovolené reklamy prodejce se suvenýry v Mostecké ulici.
Reklamní žralok? To jen personál sbíral nedopalky
Obchodníci jsou co se týče umisťováni reklamy podle úředníků vždy krok před magistrátem. To je například případ podnikatele, který hned na pěti místech při Královské cestě, nabízí turistům thajské masáže. Město s ním vede několik správních řízeních, zatím se však podařilo z ulice odstranit pouze zaměstnance převlečeného za žraloka.
„Lákali turisty na masáže, ale bránili se tím, že kostým žraloka je pouze pracovní oděv zaměstnance, který před jejich provozovnou sbíral ze země nedopalky od cigaret. I tak ale zbyly ještě sošky budhů, reklamní bannery nebo rikša, kterou ale zatím nemůžeme doložit jako reklamu, protože nenese žádné označení,“ poznamenal živnostenský odbor pražského magistrátu, který má potírání nelegální reklamy podnikatelů na starosti.
Kromě pouliční nabídky thajských masáží se nelegální umísťování reklamy týká i dalších obchodů se suvenýry jako jsou ruské matrjošky, beranice nebo balkánská bižuterie. Výjimkou nejsou ani prodejny italských kabelek nebo restaurační zařízení, jejichž personál nahání kolemjdoucí s jídelním lístkem v ruce.
Za nelegálně umístěnou reklamu přitom podnikatelům hrozí správní řízení a pokuta až 200 tisíc. Pracovníci magistrátu ji na Staroměstském náměstí kontrolují každý den včetně sobot. Postihy jsou i za reklamní poutače zapuštěné ve zdivu domu nebo prosklené vitríny. Na ně musí být stavební povolení, to pak má na starosti Stavební úřad Prahy 1 a odpovědnost za prohřešek jde za majitelem objektu.
Řešení v samoregulaci?
Možnost, jak vyčistit historickou trasu od nelegálních reklam, které i přes neustálé výzvy, pokuty a správní řízení ze strany pražských úřadů, rostou lidově řečeno, jak houby po dešti, vedení města spatřuje v samoregulaci. „Do budoucna bychom chtěli jít cestou samoregulace tak, jak to funguje například v Pařížské ulici. To znamená motivovat nájemce, aby sami chtěli udržovat podobu Královské cesty vkusnou a v duchu staré Prahy,“ řekl deníku ECHO24.cz radní pro kulturu Jan Wolf (KDU-ČSL).
Památkáři a živnostenský odbor magistrátu ve spolupráci se Stavebním úřadem Prahy 1 mají díky legislativě o památkové ochraně a deset let starého nařízení, které zakazuje reklamu před obchodem nástroj regulace kromě reklamy i ohledně označení provozoven nebo podoby parterů. Do složení prodávaného sortimentu ale zasahovat nemohou.
„Ve vlastnictví máme jen několik objektů. To je jako, kdybych dělal prohlídku po hlavním městě Peru. Můžeme proti tomu protestovat, ale to je tak jediné, co proti tomu můžeme dělat,“ komentoval zboží dostupné na Královské stezce pro ECHO24.cz starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.
Čtěte také: Oživení Nerudovy ulice. Od kýče k současnému umění
Obchodníky, kteří mají z pohledu pražských úředníku vše v pořádku lze napočítat na prstech jedné ruky. Jde například o prodejnu s českým křišťálovým sklem Moser v Celetné ulici nebo obchod s přírodní kosmetikou Manufaktura. Oceňují se i decentní černobílé označení obchodů či zachování původní podoby parteru.
Dnešní podoba Královské cesty je výsledkem privatizace na začátku devadesátých let, kdy se většina domů navrátila do rukou soukromých majitelů. Městská část Prahy 1 v dané oblasti vlastní 32 nebytových prostor v celkem třinácti domech, magistrát vlastní 14 objektů. Nájemné se pohybuje od symbolického poplatku 500 Kč za metr čtvereční ročně (Kč/m2/rok) pro Klub přátel Malé Strany a Hradčan či 700 Kč za metr čtvereční ročně pro divadlo A studio Rubín až po čistě komerční nájemné, které dosahuje až 55 tisíc Kč za metr čtvereční za rok.
Královská cesta představuje označení historické trasy centrem Prahy, po které projížděli budoucí čeští králové do katedrály sv. Víta ke korunovaci. Vede od Prašné brány Celetnou ulicí, přes Staroměstské náměstí kolem Staroměstské radnice. Pokračuje přes Malé náměstí, Karlovou ulicí. Následuje trasa přes Karlův most, Mosteckou ulicí na Malostranské náměstí, dále ulicemi Nerudova a ulicí Ke Hradu, přes Hradčanské náměstí na Pražský hrad.
54 obchodů se suvenýry
39 zlatnictví
32 prodejen skla
29 ruských suvenýrů
24 směnáren
19 prodejen alkoholu
5 thajských masáží
3 knihkupectví
2 trafiky
1 lékárna
zdroj: stream.cz/ Adam Gebrian vs. Královská cesta