Zpomalený Chládek. Ministr kritizován za plán pro učně
Povinná matematika?
Jsou to dobré nápady, ale jejich realizace vypadá jako sci-fi. Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) se na jednání tripartity dostal do kleští odborářů i průmyslníků. Chládek by podle nich neměl neměl v plánu pro učňovské a technické školství otálet s povinnou maturitou z matematiky ani s plošnými přijímačkami na střední školy.
Klíčové změny ministerstvo školství navrhuje až za horizont mandátu stávající vlády. S takovou kritikou se musel v pondělí na tripartitě popasovat šéf resortu Chládek. Zástupci zaměstnavatelů a odborů po něm chtějí, aby s povinnou maturitou z matematiky nebo mistrovskými zkouškami přišel co nejdřív. A ne až ve školním roce 2019/2020, jak to zatím uvádí na papíře.
„Pro nás jsou data typu 2020, 2019 totéž jako science fiction. Požadujeme, aby se zásadní opatření provedly v periodě jedné vlády. Máme aspoň jistotu, že budou věci naplňovány,“ uvedl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula. „Má to logiku, když dělám strategii, měla by fungovat v horizontu, kdy bude vláda působit,“ podpořil ho prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.
„Zavedení matematiky jako součásti státní maturity by mělo být nafázováno v čase tak, aby žáci, kteří se hlásí na školu, věděli, že už z matematiky maturovat budou.“
Podle Hanáka by neměl být problém zavést na středních školách povinnou maturitu z matematiky už od roku 2016/2017. A ve stejném období i jednotné středoškolské přijímají zkoušky. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) takové plány ale z části přibrzdil. „Zavedení matematiky jako součásti státní maturity by mělo být nafázováno v čase tak, aby žáci, kteří se hlásí na školu, věděli, že už z matematiky maturovat budou,“ uvedl. Naopak plošné přijímačky podle něj můžou přijít dřív.
Čtěte také: Ministr Chládek má plán: Merkur do škol, Lego do školek
Ministr tlak uvítal, tvrdí odbory
„Jsme neklidní. Problém s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil je už dneska. Nechceme se spojit s tím, že jsou věci v takto dlouhodobém horizontu plánovány. Pan ministr uvítal, že takový tlak je. Věřím tomu, že se toho v některých oblastech podaří daleko více,“ zmínil Středula.
Chládek netrpělivé odboráře a průmyslníky uklidnil aspoň částečně tím, že je přizval do chystané Národní rady pro vzdělávání.
Podle premiéra bude nejdřív nutné dohodnout se na změně ve financování školství. „Samozřejmě chápu tlak sociálních partnerů na rychlost změn. Ale pokud jde o školství, rok 2015 bude rokem důležité debaty, protože se bude měnit systém financování základního a středního školství,“ dodal Sobotka. Změna systému financování má podle předsedy vlády klást větší důraz na kvalitu a financovat ty obory, které jsou opravdu potřebné. Měla by tak prý skončit přetahovaná škol o studenty, ve které jejich kvalita nehraje výraznou roli.
Chládek netrpělivé odboráře a průmyslníky uklidnil aspoň částečně tím, že je přizval do chystané Národní rady pro vzdělávání. Ta by měla změny ve školství řídit.