Konec dálnic v Česku. Selhání Sobotkovy vlády

Týdeník Echo

Konec dálnic v Česku. Selhání Sobotkovy vládyNOVÉ 1
Ekonomika
Petr Holub
Sdílet:

Nedávný verdikt Evropské komise je pro tuzemskou dopravu zničující. Období tříletého půstu, kdy se nedokončila žádná dálnice, se prodlouží nejméně na dalších pět let. Šoféři budou muset spoléhat na chátrající autostrády z uplynulých desetiletí. Ministerstvo dopravy informaci raději nekomentuje, teprve postupně si rozsah krize uvědomují experti.

„Pro dopravu to je katastrofální zpráva,“ potvrzuje exministr dopravy Zbyněk Stanjura. „Česká republika je neprůjezdná a na dlouhou dobu to tak zůstane,“ shrnuje bývalý ředitel projekční společnosti Mott&MacDonald Jiří Petrák. „Pomoci může už jen opravdu revoluční změna,“ tvrdí Ivo Rýc ze sdružení odborníků AFIM.

Na první pohled to nevypadá tak dramaticky. Evropská komise po osmi měsících jednání úplně odmítla návrh České republiky, aby bylo možné stavět dálnice, které získaly posudek EIA o vlivu na životní prostředí ještě před vstupem Česka do Evropské unie. Málokoho přitom napadne, že se verdikt týká prakticky všech chystaných dálnic.

Stále to ovšem nevypadá na úplnou katastrofu. Posudek EIA je možné doplnit a s minimálním zdržením v přípravě staveb pokračovat. Náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček se už nechal slyšet, že se posudky EIA stihnou doplnit během jednoho roku. „To platí jen v případě, že to půjde bez problémů. Jinak to může trvat dva nebo tři roky,“ oponuje exministr Stanjura. Pak ještě zbývá provést územní a stavební řízení, která nejsou o nic jednodušší, vysoutěžit dodavatele a začít stavět. Vážně se tím zpochybňuje vyhlídka, že nové dálnice budou dokončeny do roku 2022, do data, kdy bude možné čerpat šedesát miliard slíbených z Bruselu. „Evropská komise ráda využije šanci, jak nás oholit. EIA je dobrý důvod,“ předpovídá projektant Petrák.

Pro ministry Sobotkovy vlády se stávají hororovým čtením odstavce o dopravě z vládního programu. „Vláda dokončí úseky infrastruktury s napojením na evropské sítě. Za prioritní pokládá výstavbu dálnic a rychlostních komunikací,“ slíbili ministři parlamentu. Ve výčtu je několik autostrád, u nichž bylo předem zřejmé, že jde o prázdnou deklaraci, konkrétně „vídeňská dálnice“ R52 a spojení od Brna na sever k Moravské Třebové se značkou R43. Ovšem za nezbytné stavby, pro jejichž dokončení už včera bylo pozdě, se označuje komunikace R35, druhá spojka z Čech na Moravu v trase Hradec Králové – Olomouc. Významně měla pokročit dálnice D3 okolo Českých Budějovic a dál směrem k Linci, minimálně rozestavět se měla zbývající středočeská část silnice R6 z Prahy do Karlových Varů a první kilometry D11 z Hradce Králové směrem na Polsko. Všechny tyto projekty škrtla Evropská komise jedním tahem pera.

Celý článek si přečtěte v aktuálním vydání Týdeníku Echo

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články