Kolik kilometrů dálnic se postaví příští rok? Hádejte
Vláda už projednává státní rozpočet na rok 2016, teď ji čeká ještě rozpočet číslo 2. Tak se nazývá rozpočet dopravního fondu, který dosahuje sta miliard ročně. Pokud ministři schválí dokument předložený ministrem Danem Ťokem, tak potvrdí očekávanou skutečnost. Vláda nesplní dopravní priority svého programu a během čtyřletého funkčního období posune dostavbu páteřní sítě dálnic jen o pár kilometrů.
Rozpočet jako zastírací manévr
Státní investice do silnic obvykle občanům představuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které k publikaci používá spřátelené novináře. Před měsícem byl státní podnik pochválen za to, že dá do oprav silnic víc peněz, než kdykoli předtím. Tento týden získal pozitivní ohlas plán postavit „desítky nových obchvatů“, jehož výhody jako první zveřejnil deník MF Dnes. Po opravách a obchvatech tedy motoristé čekají už jen na to, až se představí pokud možno rovněž ambiciózní výhled na stavbu nových dálnic. Jenže toho se od současného ministra dopravy a zřejmě ani současné vlády nedočkají.
Pochlubit se stavbou obchvatů, které zlepší životní prostředí v mnoha obcích a městech, je vlastně jedinou možností, jak najít superlativy pro právě dokončený návrh rozpočtu dopravního fondu. Skeptik by použil jiná slova a zhodnotil nový rozpočet č. 2 s tím, že se nebude stavět žádný významný silniční tah, a proto se peníze rozpustí v malých úsecích silnic regionálního významu. Když se buduje nová silnice, tak se zpravidla vede dál od lidských sídel, proto je snadné říci, že nové bezvýznamné stavby aspoň odkloní dopravu dál od obcí.
Dopravní rozpočet jmenuje celkem dvaadvacet staveb, které se buď staví, anebo mají být do tří let zahájeny, a které jde označit za obchvaty. Naprostá většina z nich budou několikakilometrové úseky silnic první třídy o dvou pruzích. Právě tyto stavby mají nahradit velkolepé plány vládního programu, který sliboval pohnout se třemi dálnicemi, pěti rychlostními silnicemi a také pražským okruhem. Aspoň v řádu pár desítek kilometrů z Veselí do Českých Budějovic se ovšem pohne jen stavba jihočeské dálnice D3. Nic dalšího významného se nedokončí, a jak ukazují plány ŘSD, v blízké době ani nezačne.
Dá se to shrnout jednou větou. Obvyklá mediální kampaň ŘSD má zakrýt, že stát dosud nedokáže plánovat dálnice, vykupovat pozemky a dokončovat stavby v termínu. Mnohá zdržení nepochybně čekají i velkolepou obchvatovou ofenzívu.
Jedničky dražší než dálnice
Historie s obchvaty má ještě jeden zneklidňující rozměr. Rozestavěny jsou už čtyři z nich, z toho tři byly schváleny a vysoutěženy ještě v době před rokem 2010, která bývá spojována se jménem ministra Aleše Řebíčka. Budování obchvatů Velemyšlevsi, Dubé a Chrudimi bylo přiděleno ve zmanipulovaných soutěžích a za cenu, která za kilometr v průměru překračuje částku dvou set milionů korun bez DPH. Tolik zaplatit za dvoupruhovou silnici o šířce 9,5 až 11,5 metru znamená nebetyčné rozhazování, jak svědčí jednoduché srovnání se současnými nabídkami velkých firem. Nové úseky D3 nebo trasa Přerov-Lipník na moravské D1 s vozovkou o šířce 26,5 případně 27,5 metru vybudují za cenu hluboko pod dvěma sty miliony za kilometr. Proto také v dobách Nečasovy vlády odmítal ministr Pavel Dobeš zcela rezolutně zmíněné obchvaty realizovat.
Dnes se silnice vysoutěžené za nehorázné ceny realizují, co je však horšího, oživují se další stavby, které zanechala Řebíčkova doba pouze v projektech. Vybavila je ovšem územním rozhodnutím, což je opravdu cenným doporučením v situaci, kdy si vláda neví rady s vlastní byrokracií. Většina projektů obchvatové ofenzívy proto využívá schválených dokumentů z dob Řebíčka. Půjde o další předražené stavby, při kterých dvoupruhová silnice vyjde na víc než 200 milionů za kilometr. Příkladné jsou v tomto směru severovýchodní obchvat Opavy, severní půlokruh okolo Strakonic, obchvaty Krnova, Bruntálu, Havlíčkova Brodu, Příbrami. Unikátem je obchvat Bludova. Má sice čtyři pruhy, ale s cenou půl miliardy za kilometr. Zřejmě by šlo v oboru silnic první třídy o rekord.
Neznamená to, že současní vládci mají nějaký hlubší vztah k časům ministra Řebíčka. Berou projekty, kde se dá, aby vůbec něco postavili, a proto se v návrhu objevují také obchvaty Lechovic nebo Doudleb nad Orlicí za rozumnou cenu. Byly projektovány ještě v dobách před rokem 2005, a proto se předpokládá 50-70 milionů za kilometr. Cenovou anarchii oficiální ministerské dokumenty prostě ignorují.
Být to v jisté televizní reklamě, tak se při projednávání dopravního rozpočtu na vládě objeví mladý a bystrý inženýr, který debatu ukončí rázným: „A dost!“ Vláda má pořád šanci ho napodobit a vyžádat si od ministra dopravy jiný návrh výhodnější pro občany této země.