Butterfly Effect. David Černý o motýlech na Máji

ÚHEL POHLEDU

Butterfly Effect. David Černý o motýlech na Máji
Vizualizace nové podoby domu Máj. Foto: Klub Za starou Prahu
1
Úhel pohledu
David Černý
Sdílet:

ÚHEL POHLEDU: Který válečný stroj je nejkrásnějším symbolem boje za svobodu? Pro mě je již od dětství ikonou vítězství nad zlem letadlo Spitfire. I když jsem vyrůstal v umělecké rodině, spíš než obrazy jsem hltal Nebeské jezdce, jako malý kluk jsem trávil dny na letišti v Letňanech, prolézal kbelské letecké muzeum a stavěl modely spitfajrů - letadel, kvůli nimž jsem si přál stát se stíhacím pilotem. Nejelegantnější letoun v letecké historii, který elegantně sestřelil na smetiště dějin i samotného Hitlera.

Malá stíhačka s obratným pilotem dokáže zažehnout oheň bitvy, která nakonec porazí i velkého agresora. Fenomén, nazývaný Butterfly Effect, závan motýlího křídla, je teorie, která říká, že mávnutí křídlem na jedné straně planety může řetězením na sebe navazujících kauzalit způsobit na druhé straně zeměkoule uragán.

Před pár lety mi Jakub Landovský, velvyslanec ČR při NATO, navrhl, abych vytvořil dílo pro nové sídlo aliance. Nabízelo se výročí našeho vstupu do NATO, díky které jsme dnes samostatnou, svébytnou a Ruskem neokupovanou zemí. Nabídku jsem přijal s podmínkou, že projekt nebude financován ze státního rozpočtu.

První známou ukázkou spojenectví naší země proti diktátorům, snažícím se ovládnout svět, jsou pro mě českoslovenští stíhací piloti při obraně Británie na křídlech RAF. Považuju je za jedny z velkých hrdinů československého státu.

Je ironií osudu, že mnozí z nich, kteří tuto zásadní bitvu přežili, byli následně perzekvováni a popravováni ve své vlasti dalším diktátorským režimem: komunistickým. Tato křivda byla napravena až po roce 1989. Mezi prvními, kdo se o to zasloužil, byl Václav Havel.

Proto jsem vytvořil návrh projektu Butterfly Effect. Spitfire, připomínající bojovného mýtického tvora chrlícího oheň, který zahání zlo, v kontrastu s motýlími křídly, jejich bezbrannou krásou, lehkostí a křehkostí, jsou pro mě symbolickým spojením protipólů něžné elegance, tak i pevného odhodlání se bránit, bude-li to třeba.

Projekt byl přijat a podpořen řadou osobností, jako byli a jsou např. Karel Schwarzenberg, Petr Pavel, Sir Stuart Peach a vedení NATO. Zbývalo vyřešit jeho financování.

Byl jsem shodou okolností v té době osloven společností Amadeus, chci-li se účastnit interní soutěže na instalaci uměleckého díla na zrekonstruovaný OD Máj na Národní třídě. V tu chvíli mne napadlo, že se oba projekty symbolicky a ideově propojují.

Před třiceti lety jsme my, v té době studenti, dostali na Národní třídě od komunistické policie nakládačku. Od stejných komunistů, kteří likvidovali československé hrdiny RAF.

Také i název Máj, jako symbol konce druhé světové války, byla inspirace – máj jako začátek jara. Navrhl jsem společnosti Amadeus, že se vzdám honoráře za své dílo, když zafinancuje složit vývoj prototypu motýla, a oni mou nabídku přijali. Samotná výroba motýlka určená do centrály NATO v Bruselu byla nakonec zafinancována jiným sponzorem.

Odlitý trup letadla Spitfire, jehož eliptické křídlo jsem nahradil motýlím, odkazuje nejen k některým mým předchozím sochám, ale i k surrealismu a částečně k dadaismu. Princip organického spojení zdánlivě nespojitelných částí zvířecích či lidských těl s technickými komponenty se opakuje ve výtvarném umění po staletí – třeba egyptské sfingy, dílo Hieronyma Bosche, Archimbolda nebo Jana Švankmajera a H. R. Gigera. Křídlo je tvarově motýl druhu monarch. Barevnost trupu, kterou jsem zvolil, je v obrysech původní kamufláž, avšak barvy jsou indiferentní, záměrně blíže barvě motýla než válečnému maskování. Motýl, který sedí a odpočívá, ladně pohybuje křídly.

V Praze již jeden pomník československým letcům je. Mé spitfajry nejsou dalším pomníkem, ale spíš volným uměleckým dílem, instalací, kterou chci vzdát hold československým pilotům ve stíhačkách Královských vzdušných sil (RAF). Tato část naší historie by měla být nadále připomínána a dál rezonovat v našem umění, podobně jako když v devadesátých letech Jan Svěrák natočil jako oslavu RAF Tmavomodrý svět. Já bych se k Honzovi dnes také rád připojil.

Letci jsou symbolizováni 359 siluetami letadel ve dlažbě pod spitfajry na Národní třídě. Bude pro mě velkou ctí, stane-li se tento chodník „chodníkem slávy“ těchto rytířů nebes.

Ano, stíhačka Spitfire je krásný, elegantní, ale zároveň útočný válečný stroj. Ale jak se v poslední době znovu ukazuje, šílení váleční diktátoři nezmizeli a je nutné se proti nim stále umět bránit. Někdy k obraně stačí motýlí efekt funkční diplomacie, bohužel jindy je potřeba stíhačka s neohroženým pilotem, připraveným odrazit nepřítele silou.

David Černý,
Který se voní Space Fluid od Markétky, je to fakt dobrý, kupte si to a vy, prezidente, taky :-DDD

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články