Nezapomínejme na papír a tužku

Nezapomínejme na papír a tužku 1
INZERCE
  • redeggs.cz
Sdílet:

Firma Red Eggs funguje jako sdružení investorů a nezávislých profesionálů z oborů IT a bankovnictví. Před očekávaným spuštěním 1. fáze elektronické evidence tržeb se ale specializuje také na pomoc obchodníkům s EET. Jeden z partnerů společnosti, Jan Lamser, v rozhovoru popisuje, proč díky jejich inovativnímu SMS EET terminálu obchodníci nebudou muset účtenky tisknout a co všechno dalšího pro ně firma v souvislosti s EET zařídí.

Při pohledu na vámi nabízené služby a řešení k EET se divím, že něco takového není dostupné už dávno. Docela dobře by tyto služby mohla nabízet i sama státní správa.

Asi je to tím, že institucím, jako jsou ministerstva či velké korporace, které nabízejí komplexní EET řešení, chybí přirozená empatie, vcítění se do situace, ve které se malý podnikatel a živnostník kvůli EET náhle ocitne. Stát de facto vyžaduje vysokou znalost informačních technologií, nemalé náklady s vysokým rizikem, že se něco pokazí. Běžně nabízená řešení elektronické evidence riziko do jisté míry řeší, nicméně jsou nákladná, protože jsou odvozená od provozních přístupů velkých a středně velkých obchodníků.

Čím se vaše řešení odlišuje?

Svou jednoduchostí. Ale doladit jej v plné šíři tak, aby bylo po všech stránkách kvalitní, jsme mohli až teď. Koncept EET a jeho technické specifikace byly od počátku šité na komplexní a z našeho pohledu trochu neohrabaná řešení. Náš přístup vyžadoval velmi kreativní čtení těchto norem a také takovou míru přesnosti dokumentace a pravidel EET, jichž norma dosáhla až koncem léta. Naším cílem je dodávat tzv. základní nebo elementární EET řešení, které si může dovolit každý.

Co je podstatou tohoto základního pojetí?

Běžná řešení si ze stávajícího modelu obsluhy klienta, resp. úhrady ceny zboží a služby a komunikace mezi ním a obsluhou, vypůjčují to nejhorší. Proč si pořizovat tiskárny, když je tištěná účtenka zbytečná a otravující, když zdržuje a překáží? Přitom lze snadno najít řešení, které všechny nevýhody této fosilní účtenky vyřeší a to, co od ní čekáte, zachová. Navíc mnohem lépe a spolehlivěji. Nám vadí, když vidíme, že se nasazují přežité a kromě toho drahé a provozně nespolehlivé postupy. Rozmýšlíme věci jinak a využíváme toho, co dnešní technika, zejména cloudová nuance, umožňuje.

Rozumím, snažíte se o inovativní postup.

Ostatní přebírají řešení mechanicky tak, jako kdyby to byl očividně osvědčený postup, jak na EET. Tedy: pořiď si speciální pokladní systém, k němu tablet, tiskárnu, komunikační protokol. V našem pojetí ale není nutné, aby se tohle všechno přenášelo na obchodníka. To je naše práce. Ať tím není obchodník obtěžován, ať si model obsluhování zákazníka ladí podle svého, nikoliv podle zákonů. A navíc stavíme naše řešení tak, aby byla otevřená i dalšímu využití.

Co všechno jste tedy schopni za obchodníka zařídit?

Dá se říct, že úplně všechno. Dodáme mu způsob evidence, který už umí, a nic moc nemusí změnit. Za to nechceme buď nic, nebo jen příspěvek na provozní náklady systému v pozadí. Navíc jsme v první vlně EET nastavili pořizovací cenu trojice námi nabízených služeb na nulu, protože první fáze je pro všechny velký test.

Co tedy musí obchodník či provozovatel restaurace udělat, aby byl na EET připraven. V čem mu to ulehčí Red Eggs?

Rozdělme naše služby na tři skupiny. První je univerzální, tj. podpora pro obchodníky. Vysvětlujeme jim, jak si mají na finančním úřadě vyzvednout bezpečnostní certifikát, jak ho stáhnout z portálu daňové správy nebo jaké pokladní systémy pro EET nabízí konkurence. Současně ale tohle všechno dokážeme zajistit za ně, což je ta druhá skupina služeb – služba Národní EET. V zastoupení obchodníka vyzvedneme certifikát a budeme ho pro něj spravovat v našem cloudu. Ten je pak přístupný také dodavatelům EET pokladen.

A ta třetí služba?

Na Národní EET navazuje SMS EET terminál. Jak už vyplývá ze samotného názvu, obchodníkovi stačí starý tlačítkový telefon bez internetu, který pouze musí umět posílat SMS. Vtipné na tom je, že jsme vyřešili neřešitelné – obchodník k elektronické evidenci nepotřebuje tiskárnu.

Znamená to, že obchodník nemusí zákazníkovi tisknout účtenku? Stačí, když platbu zaeviduje přes esemesku?

Přesně. Upřímně jsme si tím taky docela dlouho lámali hlavu. Za pravdu nám dal až právní rozbor. Někdy, když jsme oslněni lákavými novinkami, zapomínáme na papír a tužku. Dnes přece musí každý obchodník vystavit příjmový doklad. No a na něj přepíše několik málo znaků – čísel a písmen – takzvaný sFIK. To je náš vynález, ta báječná zkratka znamená short FIK, tedy zkrácený fiskální identifikační kód účtenky, který zákon o EET vyžaduje. sFIK dokážeme poslat i na mobil zákazníka, takže ho obchodník nemusí přepisovat ručně. Zákazník ho tak má na svém účtu a může ho využít jednoduše i jinak. Ve zkratce se dá říct, že právě ta elektronická EET účtenka ve vašem e-mailu nebo na vašem profilu bude velkým evolučním krokem, na kterém pracujeme.

To, že jste zkombinovali moderní technologie s těmi celkem zastaralými, ale může být do budoucna překážkou, nemyslíte?

Dobrá otázka. Pokud to však zvládneme na starých technologiích, přechod na ty nové je už jednoduchý. Od počátku s tím totiž počítáme. A jak jsem řekl, jde i o empatii k tomu, jak je dnes obchodník zvyklý pracovat a jaké vybavení používá. Oslněni moderními technologiemi zkrátka nesmíme přestat myslet na zákazníka.

Sdílet:

Hlavní zprávy