AKTUALIZOVÁNO

Facebook může obchodovat s jmény i fotkami uživatelů

BYZNYS SE SOUKROMÍM

Nejmasovější sociální síť v Česku porušuje svůj slib, že nikdy nebude prodávat informace o svých uživatelích. Inzerenti si můžou koupit přístup ke jménům, profilovým fotografiím i dalším informacím lidí na Facebooku bez jejich vědomí. A bez toho, aby za to uživatelé dostali jakkoli zaplaceno. Ustanovení je součástí podmínek užívání, které začnou platit od 1. ledna 2015. Tento bod ale platí už nyní.

Je to zpráva, kterou mají ve svých schránkách zřejmě už všichni uživatelé Facebooku v Česku. Internetová sociální síť od ledna vydává nové podmínky svého užití a mimo jiné si v nich osobuje právo rozprodávat shromážděná osobní data. Facebook ustanovení zmiňuje pod hlavičku „Informace o reklamě a dalším komerčním obsahu poskytovaném nebo zpřístupněném prostřednictvím služby Facebook“. To se objevilo přitom už při předchozí změně podmínek platných od loňského listopadu.

Chceme lépe cílit reklamu, tvrdí Facebook

„Naším cílem je nabízet takovou reklamu a další komerční nebo sponzorovaný obsah, který bude pro naše uživatele a inzerenty představovat nějaký přínos. Abychom toho mohli dosáhnout, je třeba, abyste souhlasili s následujícími podmínkami,“ uvádí Facebook.

„Povolujete nám použít vaše jméno, profilovou fotku, obsah a informace ve spojení s komerčním, sponzorovaným nebo souvisejícím obsahem, který poskytujeme nebo zprostředkováváme.“

„Povolujete nám použít vaše jméno, profilovou fotku, obsah a informace ve spojení s komerčním, sponzorovaným nebo souvisejícím obsahem (například značku, která se vám líbí), který poskytujeme nebo zprostředkováváme,“ zmiňují podmínky užití. Facebook sám upozorňuje, že mu tím uživatelé dávají právo, aby mohl za poplatek zobrazovat jejich jména, profilové obrázky i jejich další informace, aniž by musel dotčenému člověku dát finanční náhradu.

Čtěte také: Vzniká hromadná žaloba proti Facebooku. Připojit se mohou i Češi

Kdo nesouhlasí, může si zrušit účet

Facebook se sice snaží zmírnit ustanovení slibem, že tyto údaje neposkytne inzerentům bez souhlasu uživatelů. Jenže za takový souhlas bere právě odsouhlasení nových podmínek, což je podmínkou pro další používání sociální sítě. Nezabírá ani ujištění, že pokud dotyčný vybral pro některá data konkrétní skupinu příjemců, bude Facebook jeho volbu respektovat. Minimálně jméno a profilová fotka uživatele je totiž vždy dostupná komukoli.

„Facebook není žádná veřejná služba, je to soukromý byznys. Máte právo rozhodnout se, jestli tam budete, nebo ne.“

Sociální síť mimo jiné potvrzuje jedno z tvrzení, které se snaží na webu vyvracet. V sekci začínáme na Facebooku si jako běžný mýtus mohou lidé ještě teď přečíst dotaz: „Obchoduje společnost Facebook s mými informacemi?“ Odpověď zní: „Ne. Žádné z vašich informací nikomu neprodáváme a ani nikdy v budoucnu nebudeme prodávat.“ To není pravda ale už podle současných podmínek užití.

„Facebook není žádná veřejná služba, je to soukromý byznys. Máte právo rozhodnout se, jestli tam budete, nebo ne,“ zmínil pro deník ECHO24.cz soudní znalec v oboru IT Vladimír Smejkal. Podobně to vidí také internetový novinář Miloš Čermák. „Je to věc nabídky a poptávky. Nabízejí vám službu, kterou většina lidí má ráda a zvykla si na ni. A za to prostě něco chtějí. Uživatelé jsou i zboží a Facebook se je snaží nějak zpeněžit, tak postupuje tímto způsobem,“ prohlásil.

Přečtěte si: Co může Facebook od 1. ledna

„Pro některé lidi je to překvapení, že by se mohla objevit někde jejich fotka bez jejich vědomí. Je důležité, aby si to uvědomili,“ připojil Čermák. Kdo kvůli novým podmínkách bude chtít Facebook opustit, může svůj účet smazat. Ani v takové chvíli ale jeho údaje nezmizí hned. Nahrané fotografie a videa bude Facebook archivovat podobně jako počítačový koš – a smaže je až po čase.

Sdílení fotografií a videí vede k jejich nesmazatelnosti

V této souvislosti je dobré připomenout, jak Facebook přistupuje k duševnímu vlastnictví jako jsou právě nahrané fotky a videa. „Výslovně nám udělujete následující oprávnění, v souladu s vaším nastavením soukromí a nastavením aplikací: udělujete nám nevýhradní, přenosnou, převoditelnou, celosvětovou bezúplatnou (royalty-free) licenci na použití veškerého obsahu podléhajícího duševnímu vlastnictví, který zveřejníte na Facebooku nebo v návaznosti na něj (Licence k DV),“ zmiňuje ve svých podmínkách.

Licence k duševnímu vlastnictví sice Facebooku skončí ve chvíli, kdy uživatel smaže nahrané fotky a videa ze svého účtu. Ale jenom v případě, že je nesdílel s někým dalším. V takovým případě musí pak digitální obsah odstranit i všichni ti, se kterými ho původní uživatel sdílel.

Přejít na diskusi