O Vánocích do Drážďan po dálnici? Svah na D8 je opět v pohybu

PROBLÉMY S DÁLNICÍ

O Vánocích do Drážďan po dálnici? Svah na D8 je opět v pohybuAKTUALIZUJEME
Ilustrační. Foto: FOTO: Shutterstock.com.
2
Domov
Echo24
Sdílet:

Na rozestavěné dálnici D8 se objevily další problémy se stabilitou podloží. Konkrétně jde o úsek nedaleko Prackovic nad Labem, který sousedí s úsekem, na němž se už v minulosti sesul svah. Pokud budou problémy ohrožovat dopravu, bude posunut termín otevření dálnice. Původně byl stanoven na 17. prosince. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Na zprovoznění dálnice netrpělivě čekají obyvatelé obcí v Českém středohoří.

„Nepustíme tam nikoho, pokud by ta dálnice nebyla stoprocentně spolehlivá,“ uvedl Ťok. Bezpečnost provozu je podle ministra důležitější než slibovaný termín. Přesto ale úřad zatím s otevřením dálnice v prosinci počítá. S Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) nyní pracuje na vyřešení problému.

Na otevření dálnice čekají obyvatelé Ústeckého kraje i podnikatelé. „Dálnice D8 je pro nás životně důležitá. Pro nás je hlavní, aby byla nejen dokončena, ale hlavně zprovozněna,“ řekl ČTK současný hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM). „Pokud se to podaří v prosinci, bude to nejkrásnější dárek k Vánocům pro obyvatele Lovosic, ústeckého Vaňova, Velemína a dalších obcí, přes které se denně valí desetitisíce kamionů,“ zdůraznil Bubeníček. Podle policie kvůli nedokončené dálnici ročně zemře deset lidí na objezdových trasách podél D8 na Litoměřicku, Teplicku a Ústecku.

Stabilizace podloží náspu dálnice spočívá podle ŘSD v odvodňování rizikového svahu pomocí štěrkových stěn. Podle ředitele ŘSD Jana Kroupy se případný sesuv týká masy zeminy o hmotnosti 10.000 tun, sledované území je ale ještě větší. Práce na zajištění stavby proti sesuvu vyjdou na zhruba 300 milionů korun.

Dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se s nestabilitou podloží potýká dlouhodobě. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Podle ministerstva dopravy může za sesuv nedaleký kamenolom. Správce silnic a železnic už jeho majitele, společnost Kámen Zbraslav, zažaloval o uhrazení zhruba miliardové škody. Společnost svoji vinu odmítla.

Podle Miroslavy Pošvářové, ředitelky tzv. Stínového ŘSD, není nový sesuv nic překvapivého. „Dlouhodobě se upozorňuje na rizikové území v délce tři kilometry, které končí opěrou mostu estakády. Opěra estakády je v pohybu od doby, kdy byla stavebně založena a měří se. Založení mostu nevyhovuje riziku sesuvu, protože piloty jsou krátké, uvedla šéfka neziskové organizace, kterou založil podnikatel Radim Jančura.

Dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Na problémy se stabilitou okolních svahů ještě před zahájením stavebních prací upozorňovali ekologičtí aktivisté.

Čtěte také: Tajná zpráva akademie: Za sesuv na D8 může stát

Průzkum: Podpora CDU/CSU rekordně spadla. Poprvé pod 30 procent

Koalice pro Olomoucký kraj: ANO, ČSSD a ODS

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články