NÁHLEDY UVNITŘ

Feministky utnuly výstavu aktů v Akademii věd

,

"Byla to degradace žen"

Témata: ,

Předčasně skončila výstava ženských portrétů a aktů, která se konala v Knihovně Akademie věd jako součást festivalu Týden vědy a techniky. Snímky fotograf Karel Richtr pořídil historickou technikou mokrého kolodiového procesu, jak se užívala v druhé polovině 19. století. Pro kontrast vystavil digitalizované reprodukce a v rámci festivalu měl o staré technice i přednášku. Proti výstavě ale vystoupily Genderová expertní komora ČR a Kongres žen, podle nichž je sexistická.

Pořadatel výstavy, jímž je Knihovna AV, výstavu ukončil a hledá pro ni nové místo. „Bude to určitě mimo Akademii věd, v umělecké galerii. Pokud ale někdo v tuto chvíli projeví o výstavu zájem, umožníme mu ji zhlédnout,“ řekla ve čtvrtek médiím pracovnice knihovny. Akademie věd se k celé situaci vyjádřila na svých webových stránkách.

„Cílem výstavy doprovozené přednáškou bylo představení jedné z nejstarších fotografických technik – mokrého kolodiového procesu. Jednou z jeho variant je zhotovování přímých pozitivních obrazů na plechové či skleněné desky. Autor Karel Richtr společně s kurátorkou výstavy zvolili pro výstavu téma „ženy v knihovně“. Z vědecko-popularizačního hlediska byla zajímavá přednáška o způsobu, kterým jsou fotografie zhotovovány,“ vysvětluje instituce, proč se původně rozhodla pro vystavení zmiňovaných fotografií.

Některé z kritizovaných fotek jsou k dispozici ke shlédnutí na autorově webové stránce.

Prohlášení fotografa Karla Richtra k předčasnému ukončení výstavy
Informuji média a veřejnost, že jsem byl po nátlaku několika pseudovědkyň-feministek z Genderové expertní komory ČR a Kongresu žen donucen předčasně ukončit svou výstavu uměleckých fotografií s názvem Women: Scenes in the library v prostorách Knihovny Akademie věd ČR. Místo dvou měsíců byla otevřena jen čtyři dny.

Jakkoliv jsou na fotografiích zobrazeny ženy, cílem výstavy bylo především prezentovat fotografickou techniku mokrého kolodiového procesu, tedy ukázat řemeslné kvality techniky z 19. století. Právě k této dnes již unikátní technice fotografování jsem pak také připravil pro Knihovnu AV příslušnou odbornou přednášku.

Po neuvěřitelně silném nátlaku feministek o nevhodnosti prezentace takových fotografií vyvinutém na ředitele Knihovny a další pracovníky Akademie věd mi bylo sděleno, že výstavu, která měla původně končit až 23. prosince, raději předčasně uzavřou. Mé fotografie se tak do slova a do písmene přes noc dostaly do trezoru. Tam nyní čekají, že si je po víkendu odnesu. Nevyčítám nic vedení Knihovny ani AV, ale trochu trpím pocitem, že pár pseudovědkyň má u nás o fous větší vliv, než si zasluhuje.

Rád bych přenesl téma moci těchto dam do veřejného prostoru. Není přece kuriózní, že zatímco ony jsou živy z peněz daňových poplatníků a štědrých státních grantů, já si na svůj finančně náročný koníček, který také považuji za vědu, musím tvrdě vydělávat?

Zároveň upozorňuji, že všech dvanáct originálů a třináct printů jsem vytvořil na základě podnětu pracovníků Knihovny, za jejich asistence a přímo v prostorách této budovy.

Žádám proto veřejnost, aby zákaz vystavení mých fotografií posoudila sama. Fotky do doby, než najdu alternativní výstavní prostory – což každý znalý člověk ví, že nenajdu ze dne na den – vystavím k náhledu na svých webových stránkách a na Facebooku. Zde také budu ochoten vyslyšet názory veřejnosti.

Nejrozsáhlejší vědecký festival v ČR Týden vědy a techniky potrvá do 15. listopadu. Ukazuje nejen nejnovější vědecké poznatky, ale také historii vědeckého bádání. Pravděpodobně proto byla součástí festivalu i výstava Women: Scenes in the library v původním trezoru Spořitelny české, který je dnes součástí Knihovny Akademie věd.

Čtěte také: Dresy Manchesteru United pobouřily feministky. Prý ukazují moc

Na černobílých ženských portrétech či poloaktech se prezentovala jedna z nejstarších fotografických technik, technika kolodiového procesu, jemuž se také říká archerotypie nebo mokrý proces. Ten představil v roce 1851 Angličan Frederick Scott Archer.

Fotografie však namísto obdivu k práci zapomenutou technikou vzbudily diskusi na téma genderové rovnosti. Genderová expertní komora ČR a Kongres žen vydaly prohlášení, v němž výstavu pořádanou jako doprovodný program festivalu označují za sexistickou. „Zobrazení spoře oděných žen v prostorách Knihovny AV ČR nejenže nemá žádnou spojitost s vědou či výzkumem, ale zároveň degraduje ženy obecně na pouhé sexuální objekty a zpochybňuje odborný přínos vědkyň,“ stojí v prohlášení.

Podle zástupkyň a zástupců obou sdružení výstava návštěvnicím a návštěvníkům Týdne vědy a techniky vysílá zprávu, že ženy jsou vhodné pouze pro zkrášlení světa a že pro ně ve světě vědy není jiné místo. Pokud by byly snímky vystaveny jinde než v Akademii věd, jistě by podle kritiků našly své vděčné publikum. „Jestliže je ale cílem akce přiblížit vědu a výzkum široké veřejnosti, tak zařazení této výstavy do programu akce uvedený cíl míjí. Podává spíše zprávu o přijatelnosti sexismu v české společnosti, a to i na vědecko-výzkumné půdě,“ uvádí se v prohlášení.

Přejít na diskusi