Na tankeru po Moravě. Kdo zastaví bizarní plány politiků?
Přístav Hodonín má konkurovat Rotterdamu
Rejdařům v Rotterdamu a Hamburku, v Antverpách i Brémách asi zatrnulo, když se dozvěděli, že je o zisky připraví moravská konkurence, konkrétně nový přístav v Hodoníně. Severomořské přístavy dosud měly monopol na lodní přepravu z Číny a dalších zemí Dálného východu do Evropy, teď se však objevila nová „hedvábná stezka“, která zkrátí vodní cestu o dva a půl tisíce kilometrů.
Neznamená to, že napříč Slováckem poplují tankery. Zámořské koráby dopraví kontejnery z Číny do rumunské Konstanty, tam se přeloží na dvousetmetrové říční škunery, které odplují po Dunaji a pak odbočí po řece Moravě až k překladišti v Hodoníně. Po železnici a silnici budou pokračovat dál na západ a sever.
Jihomoravská média slaví. „Lodě do Číny poplují z Hodonína,“ pozdravil slibný projekt Hodonínský deník. „Hodonín má konkurovat Rotterdamu,“ očekává brněnská mutace Mf DNES. Hodonín bude obdobou Rotterdamu i v tom, že bude expedovat zboží do několika okolních zemí. „To vše už do čtyř let,“ předpověděla Mf DNES.
Zprávy o slováckém Rotterdamu nejsou aprílovým žertem ani nebyly sepsány před ránem ve vinařském sklepě. Autoři je prezentují zcela vážně. Mohou proto posloužit jako důkaz, že existují paralelní světy, které fungují podle jiných pravidel než svět, kde platí fyzikální zákony i všeobecně sdílené společenské, politické a ekonomické zvyky a kde žijeme svůj obyčejný život. V paralelním světě tato pravidla neplatí, proto je v něm možné organizovat třeba zámořské plavby z Číny až do Hodonína. Hodonínský superpřístav je pouze jedním z příkladů jiné reality, v paralelním světě najdeme také olympijskou Prahu, českobudějovickou koncertní síň Rejnok, kolínský zdvihací železniční most i nadzvukové letadlo Concorde.
Tak pravil Zeman
Paralelní svět tu není odjakživa. Jinou než obvyklou realitu je třeba vytvořit ‑ a to vyžaduje nasazení mnoha lidí. Důležitá je postava patrona, v případě Hodonína ji hraje prezident Miloš Zeman. Hned po nástupu do prezidentského úřadu oprášil myšlenku na stavbu kanálu Dunaj‑Odra‑Labe (D‑O‑L). Projekt kanálu představil na schůzce středoevropských prezidentů i v europarlamentu. Kritikům, kteří označili projekt za nereálný, vzkázal: „Je asi natolik megalomanský jako projekt rybníkářské soustavy Jakuba Krčína z Jelčan a Sedlčan, který je dnes jedním z klenotů české krajiny,“ připomněl stavitele třeboňských rybníků.
Prezident jasně řekl, že vodní cestu mezi Dunajem, Odrou a Labem je možné prokopat.
Celý článek o dalších bizarních plánech politiků čtěte v novém vydání Týdeníku Echo.