Filmový archiv brzdí restaurování filmů, pomoc slíbil i Menzel
Nadace české bijáky
Digitální restaurování českých filmů brzdí nedodržování dohod ze strany Národního filmového archivu, tvrdí Nadace české bijáky. V posledním případě jde o Menzelův film Postřižiny, na jehož „vyčištění“ chce přispět i sám režisér.
V prohlášení nadace uvedla, že v roce 2013 uzavřela smlouvu o spolupráci s NFA a vedením karlovarského festivalu o digitálním restaurování vybraných 12 filmů. Dosud byly zrestaurovány jen tři - Hoří, má panenko, Všichni dobří rodáci a Ostře sledované vlaky, a to díky nadaci, která zajistila soukromé prostředky a hodlá v tom pokračovat.
„Naším cílem je naplnit dohodu a zrestaurovat vybrané filmy, ale NFA nám dodává zdrojové materiály s prodlením, čímž zapříčiňuje navýšení finančních nákladů,“ uvedl v prohlášení předseda správní rady NČB Petr Šikoš. Nelíbí se mu ani časté změny, nekonzistentnost v metodice a zamlčování spolupráce nadace na digitálním restaurování ze strany filmového archiv.
Spor o Menzelovy Postřižiny
V současné době řeší nadace i další spor, když po dohodě s Jiřím Menzelem hodlá restaurovat jeho Postřižiny a uvést je na letošním karlovarském festivalu. Režisér přislíbil část nákladů s tím spojených uhradit sám. „Archiv nám však dosud nevydal zdrojový materiál. A to i přesto, že jsou režisér a kameraman Jaromír Šofr tvůrci filmu," uvedl v prohlášení Šikoš.
Šéf filmového archivu Michal Bregant jeho kritiku odmítá. Platná smlouva garantuje digitální restaurování jednoho českého snímku ročně, který bude uveden na karlovarském festivalu. „Zatím tedy vše postupovalo v plánovaném tempu, které je dáno především vůlí donátora, tedy nadace," reagoval na to šéf NFA Bregant.
Bregant připomněl, že Postřižiny nejsou součástí smlouvy, podle které chce nadace digitalizovat. „Majetková práva autorská k filmu Postřižiny vykonává Státní fond kinematografie - a proto je třeba jednat i s ním. Zástupci nadace vědí, že je třeba nejprve vytvořit právní rámec, my jsme připraveni materiály poskytnout v řádu dnů," vysvětlil ředitel NFA.
Nadace české bijáky vznikla na výzvu ministerstva kultury na karlovarském festivalu, který prezentoval první zrestaurovaný film Markéta Lazarová. Od založení v roce 2012 zajistila obnovu dalších tří filmů do kvality 4K. Nadace úzce spolupracuje se společností UPP, která technické práce na zakázku provádí.