13 Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus: Supersport, který funguje zcela přirozeně

AUTOTEST,

U Audi opět předvedli, že jejich slogan „Náskok díky technice“ rozhodně není jen klišé. U současné generace supersportovního Audi R8 V10 předvádějí ze svého portfolia to nejlepší. R8 V10 Plus je skutečné superauto, které posunuje hranice fyzikálních zákonů.

Audi R8 se poprvé představilo veřejnosti už v roce 2006, tehdy jako produkční verze konceptu Le Mans. Novinka se stala prvním modelem značky s motorem uprostřed. Audi tehdy hodně těžilo z pořízení značky Lamborghini, protože první R8 sdílelo platformu s modelem Gallardo.

Druhá generace byla předvedena minulý rok a její výroba byla společností Quattro GmbH v továrně v Neckarsulmu zahájena nedlouho po premiéře. Audi R8 si už stihlo získat zákazníky nejen svým výkonem, ale i vysokou úrovní spolehlivosti, takže novinka byla přijata s velkým nadšením. Základ je společný se současným Lamborghini Huracán, ovšem Audi ho notně upravilo a pozměnilo.

Design exteriéru i interiéru byl mezigeneračně výrazně přepracován. Zatímco minulá R8 byla nabízena i s osmiválcem, novinka využívá výhradně služby desetiválce o objemu 5,2 litru. Tento technický šperk je uložen podélně uprostřed mezi nápravami a kromě řady specifických prvků je výjimečný hlavně tím, že je plněn atmosféricky, a tudíž k výkonu 117,2 k na litr objemu nepotřebuje žádná turbodmychadla, k nimž už přešla většina konkurentů. Motor V10 o objemu 5204 cm³ nabízí ve verzi Plus nejvyšší výkon 610 k při 8250/min a točivý moment 560 Nm.

Úžasný motor o sobě samozřejmě dává vědět už při nastartování, kdy zahřmí do výfuků. Ovšem v momentu, kdy je zahřátý a před vámi se otevírá zdánlivě nekonečný autobahn s neomezenou rychlostí, je to ještě lepší. Nazvat jeho chuť po otáčkách „ochotou“ by bylo velmi nepřesné – desetiválec se divoce roztáčí, ale teprve v 6000/min chytá jakýsi druhý dech a dychtivě letí k omezovači v 8700/min. V tomto momentu písty každou sekundu překonají dráhu 26,9 metru…

Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 vteřiny se skutečně těžko popisuje. Například spolujezdec na to stejně nebude mít myšlenky a řidič jen nechápavě kroutí hlavou. A to i v okamžiku, kdy to zažívá podesáté… Abyste pochopili souvislosti, v jakých se R8 Plus pohybuje, je třeba zmínit, že zrychlení 0 až 200 km/h zabere jen 9,9 s a maximální rychlost činí masivních 330 km/h…

To je jistě naprosto fascinující, ovšem teprve celkové sladění automobilu napoví, zda je takový výkon vůbec použitelný. Audi R8 ho přenáší na všechna kola pomocí systému quattro a dvouspojkové převodovky S tronic. Z té jsem nadšený snad ještě víc než z motoru, protože funguje famózně. Řadí rychleji než myšlenka, předvídá, vždy ví, co se bude dít, a během testu jsem u ní nezaznamenal nic, co by mi vadilo. Způsob, jakým tak brutální výkon citlivě posílá do systému quattro se zadním samosvorným diferenciálem, mě překvapuje i teď, kdy už R8 testuje někdo jiný.

Interiér Audi R8 je dvoumístný. Prostorný, krásně sportovně vyvedený, s centrálním displejem místo budíků a bez přídavné obrazovky na horizontální palubce. Vše, co potřebujete, máte před sebou na digitálním přístrojovém štítu, který se dá různě upravovat a samozřejmě umí i navigovat. Pod přední kapotou je prostor o objemu 112 l, kam uložíte menší zavazadla (kreditku máte stejně v peněžence). Sako si položíte za sedadla, kde je trochu místa. Potěšila mě celková přehlednost karoserie, R8 není zbytečně velké (délka 4426 mm), pouze je třeba počítat se šířkou 1940 mm. Výhled hodnotím jako velmi dobrý – tedy dopředu, při pohledu zpět uvidíte boky široké karoserie a motor…

Bude to znít divně, ale s Audi R8 se dobře žije. Ujel jsem s ním cca 800 km a musím uznat, že to není pouze stroj poskytující ultimativní výkony, ale zároveň i použitelný společník. Podvozek není zbytečně tvrdý, dvojité lichoběžníky s elektronicky řízenými tlumiči pracují na tom, aby do interiéru nedoléhaly zbytečné rázy. Je cítit, jak je auto sofistikované, jak je podvozek propracovaný a jak se můžete spolehnout na zcela přesné a citlivé řízení. A pak jsou tu keramické brzdy vyztužené karbonovým vláknem. Kdo nezažil, neuvěří. Já jsem přehodnotil všechno, co jsem si myslel o možnostech zpomalení hmoty. Je pravda, že R8 není zbytečně těžké a na suché hmotnosti 1554 kg se podepisuje intenzivní použití hliníku, karbonu a dalších lehkých materiálů téměř všude, ale i tak: účinnost brzdové soustavy je zcela famózní.

Audi Drive Select
R8 nabízí čtyři základní jízdní režimy. Základním je běžné nastavení Auto, na pohodlí orientovaný režim Comfort změní i charakter podvozku, který plavněji překonává nerovnosti, ostrý Dynamic přitvrdí všechny součásti automobilu a Individual umožňuje vlastní nastavení. Verze Plus je vybavena režimem Performance se třemi módy Dry, Wet a Snow. Ty přizpůsobí jízdní dynamiku přilnavosti vozovky a reálně zcela promění automobil (vyzkoušeno při slalomu na mokru v rámci testování na akci Audi Sport Experience). Mechanický samosvorný diferenciál je součástí standardní výbavy.

Během společných dní jsme několikrát navštívili sousední Německo, abychom vyzkoušeli, jak se R8 chová ve skutečně vysokých rychlostech. Brutální zrychlování vás zařezává do sedadel do rychlosti 280 km/h, poté už supersport trochu bojuje s odporem vzduchu. Pokořit magickou hranici 300 km/h ale ani tak netrvá dlouho, a pokud se odvážíte, akcelerace pokračuje dál. Já dokázal 315 km/h, ale pak už mi přestával stačit autobahn. Fascinovala mě stabilita, a to i v táhlých obloucích, sebejistota pohonu i skvělý přítlak. Auto jelo jako po kolejích, neměl jsem pocit, že by mělo jakýkoliv problém. Naopak, věřím, že se mu to snad i líbilo…

Audi R8 je jedinečný kus inženýrství. Forma následuje funkci. Odpovídá tomu i jeho cena, která začíná na 4,3 milionu Kč za verzi s výkonem 540 k a téměř pěti milionech za verzi Plus (610 k). Původně jsem si myslel, že by to bylo fajn tak za 3,5 milionu, ale poté, co jsme se „spřátelili“ a já pochopil, jak náročný a precizní vývoj musel stvoření tohoto supersportu předcházet, cenu akceptuji. Myslím, že mnoho lidí u BMW je nešťastných, protože namísto svého vlastního supersportu musí vyrábět hybridní i8. A Audi? To zatím podle klasického receptu vesele stvořilo naprosto boží věc.

Plusy:

Neskutečný motor, převodovka, dynamika, podvozek, zážitky

Minusy:

Vyšší cena supersportů, omezená rychlost na českých dálnicích (není chybou R8)

Verdikt:

Vím, že člověk nemá možnost vyzkoušet supersport s výkonem přes 600 koní každý den, a může mít proto tendenci společné zážitky zveličovat. Ale věřte mi, naprosto objektivně řečeno, Audi postavilo skvělé superauto. Nejenže má výkon a dynamiku, ale je výtečně sladěným celkem, s nímž se dá fungovat v různých situacích. A má atmosférický motor bez turbodmychadel! Pokud máte peníze, kupte si ho hned a užívejte si jedinečnost Audi R8, dokud to situace v Evropě umožňuje. Autobahn je co by kamenem dohodil…

Hesla: ,

Vážení diskutující, před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní či takové, které odporují obecné lidské slušnosti.