NOVÉ

Elektromobilům roste konkurence, vodík se už vyrábí z větru

Čistá doprava

Témata: ,

Podnikatel a vizionář Elon Musk, který se svou společností Tesla Motors vsadil na budoucnost elektromobilů, se před dvěma lety dost nevybíravě vyjádřil o autech poháněných vodíkem. Je to „bullshit“, neboli hovadina, řekl. Kromě jiného namítl, že se vlastně nedá mluvit o ekologickém zdroji, protože vodík se nejčastěji získává ze zemního plynu a při jeho výrobě vznikají uhlíkové zplodiny. Němečtí průmyslníci teď Muskovi pomyslně zavírají ústa. Společnosti Linde a Siemens ve zahájily ve čtvrtek provoz závodu, který využívá pro výrobu vodíku větrnou energii.

Projekt s názvem Energiepark Mainz, který vyrostl v Mohuči na břehu řeky Rýn, je jedním z výsledků německé Energiewende, neboli státem řízeného přechodu k ekologické výrobě elektřiny bez fosilních paliv a také bez jádra. Tím, že se Němci rozhodli po havárii japonské elektrárny Fukušima odstavit atomové reaktory, na sebe vzali ambiciozní úkol – spojit moderní technologie a obnovitelné zdroje energie tak, aby postupně zcela nahradily tradiční postupy.

Zcela „bezuhlíková“ výroba vodíku je povzbudivou zprávou pro ty automobilky, které se přiklonily k tomuto palivu jako alternativě benzínu či nafty. Světová jednička ve výrobě vozidel Toyota loni začala s produkcí plně vodíkového auta Mirai. Na vodíkové palivové články se už zaměřil také Mercedes, konkurenční BMW začne tento měsíc testovat na veřejných silnicích vodíkovou verzi modelu Gran Turismo, který vyvinul společně s Toyotou. BMW nicméně pokračuje také s výrobou elektromobilů.

Palivové články umožňují výrobu elektřiny reakcí vodíku a vzduchu, jedinou odpadní látkou je voda. Jeden kilogram vodíku stačí na ujetí asi 100 kilometrů, nádrž má obvykle čtyřkilogramovou kapacitu kapacitu. Při výrobě ze zemního plynu stojí jeden kilogram vodíku asi 8 eur (zhruba 220 korun), při výrobě z elektrolýzy vody prostřednictvím větrné energie se cena pohybuje kolem 10 eur (270 korun).

“Celé to může fungovat jen za podmínky, že máme za sebou tři kroky: výrobu vodíku, dočerpávání a auta,“ řekl Andreas Opfermann, šéf výzkumu a vývoje v Linde. „Jsme teď v lepší situaci než auta s bateriemi, protože každá země má svoje vlastní zásuvky a vlastní nastavení elektrického napětí.“

Hlavními nevýhodami vodíkových aut jsou nízký počet servisních stanic na doplnění vodíku a vysoká cena vzácných kovů používaných při výrobě. Několik firem z energetického a automobilového odvětví se už ale dohodlo, že s podporou státu postaví stovky tankovacích míst po celém Německu. Společnost Bloomberg New Energy Finance odhaduje, že do začátku roku 2018 celosvětově stoupne počet aut s vodíkovými palivovými články z letošních 1200 na zhruba 8400 vozů.

Čtěte také: Iron Man, který dělá auta Tesla a kosmické rakety

Přejít na diskusi