Ministrův desátek aneb jak se (ne)vykupují pozemky

Vykupování pozemků státem pro výstavbu dopravní, vodní a energetické infrastruktury je nezbytným krokem. Jistě si většina z nás pamatuje problémy při stavbě dálnic, které plynou z odmítnutí a nemožné dohody s majiteli pozemků na výkupní ceně. V loňském roce schválila současná vládní koalice novelu zákona k výkupu pozemků. Tu navrhl bývalý ministr dopravy (ANO). Novela v praxi ale příliš nefunguje, komplikuje ji „ministrův desátek“.

Tato novela nastavila pravidla výkupu pozemků. Ministr Antonín Prachař ji však doplnil tak, že on sám jako „osvícený“ ministr může navýšit konkrétnímu majiteli cenu pozemku až na šestnáctinásobek ceny (u stavebních pozemků je to 1,15 násobek).

Netroufám si odhadnout záměr představitelů z hnutí ANO a vládní koalice, proč ministrovi umožnili a v Poslanecké sněmovně schválili takovou výjimku. Tento postup je netransparentní a vytváří korupční prostředí, kdy si ministr rozhoduje komu ANO a za kolik. Měl jít tento desátek přímo panu ministrovi, nebo do stranické pokladny?

Problém je v tom, že se majitelům lesních a zemědělských pozemků nevyplatí prodávat pozemek za jinou cenu a rovnou zkouší šestnáctkrát zvýšit ceny pozemků formou výjimky od pana ministra. Díky „osvíceným pravidlům“ pana ministra se v některých případech nejen znesnadňuje, ale i zastavuje vykupování pozemků. To znamená, že se opět silnice a dálnice nestaví.

V Pardubickém kraji, ve kterém žiji, se to týká rychlostní silnice R35. Zjistil jsem si, že jen na úseku této silnice z Opatovic nad Labem do Ostrova bude o výjimku na šestnáctinásobnou cenu žádat až sto majitelů pozemků. Přitom někteří jejich sousedi své pozemky prodali ještě před novelou ministra Prachaře za mnohem nižší ceny. Doplatí jim teď někdo rozdíl ceny? Současný zákon je nejasný, nepružný, chaotický a chybí k němu prováděcí předpis. Ale jinak se maká…

Co je tedy potřeba udělat? Odpověď je jednoduchá. Musíme zrušit „ministerský desátek“ a určit jednoznačná pravidla pro výkup pozemků a stanovení výše násobku ceny. Proto chci ve spolupráci s kolegy poslanci připravit novelu zákona, do které budou zapracovány připomínky právníků i poznatky z praxe a která konečně umožní výstavbu tolik potřebných silnic a dálnic.

Přejít na diskusi