Musíme skoncovat s podvody při nákupu ojetých aut

Musíme skoncovat s podvody při nákupu ojetých aut 1
Politická aréna
Tomáš Zdechovský
Sdílet:

Nejvyšší správní soud nedávno potvrdil pokutu 100 tisíc korun pro společnost AAA Auto za to, že lhala o počtu najetých kilometrů u nabízeného vozu. Alarmující jsou také výsledky průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily. Podle nich téměř polovina zákazníků měla u koupeného auta technické problémy, o kterých nevěděla, protože prodávající je na ně dopředu neupozornil.

Lidé za tyto neočekávané opravy platí navíc většinou 20 – 50 tisíc Kč. Je ovšem nepochopitelné, že 75% reklamací končí pro kupující neúspěšně.

Jedná se o vážný problém a dokazuje to fakt, že každoročně se prodá v České republice kolem sedmi set tisíc ojetých aut. Nicméně je velká šance tyto podvody vyřešit. Přitom není nutné vymýšlet nějaké nové vlastní zákony, stačí se inspirovat v zemích, které už to dokázaly a převzít jejich normy upravené pro český právní systém.

Jedná se o Nizozemí a zvláště Belgii, které obě zavedly systém tzv. car-passů. Připomínám, že i hostitelská země Evropského parlamentu měla před rokem 2006 veliký problém s přetáčením tachometrů. Podle odhadů technické inspekce se mělo jednat o více než 60 000 případů za rok. Celkový rozsah škody při těchto podvodech byl vyčíslen na 150 – 200 milionů eur ročně, protože autům s nižším uváděným počtem ujetých kilometrů stoupala jejich cena, která samozřejmě neodpovídala skutečnosti.

V Belgii se však s tímto nešvarem zákonodárci vypořádali po zavedení nové legislativy, která na tyto podvody pamatuje. Podle tamního zákona z roku 2006 hrozí za podfuky s tachometry až jeden rok vězení. Jenom represe samozřejmě nestačí, klíčovou pro vymýcení tohoto zla bylo vytvoření databáze obsahující záznamy tachometrů ze všech vozidel registrovaných v Belgii. Všichni profesionální obchodníci s auty a opravny mají dnes povinnost převést identifikační číslo vozidla, ujeté kilometry, data oprav, údržby vozidla a výměny jeho jednotlivých součástí.

Prodávající auta „z druhé ruky“ je také ze zákona povinen poskytnout kupujícímu certifikát s počtem ujetých kilometrů. Pokud tak neučiní, převod vozu je neplatný. Výhodou belgické praxe je i téměř nulová administrativní zátěž, protože záznam ujetých kilometrů je v automobilovém byznysu běžnou praxí.

Takže si myslím, že tento systém bychom měli zavést nejen v České republice, ale určitě by stálo za to rozšířit jej i do dalších členských zemí Evropské unie. Obchod s ojetými auty je totiž v mnoha případech přeshraniční a jedná se o hodně. Pokud totiž prodávající přetočí tachometr na nižší počet ujetých kilometrů a zatají některé závady, tak to není jenom o finančních nákladech na další opravy, ale ohroženy jsou i zdraví a životy lidí!

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články