Babiš šlape 'Karlovi' na paty, ostatní zaostávají
Souboj na síti
Neformální jazyk, exkluzivní informace, kontinuita a interakce. To jsou hlavní trumfy, na které na sociálních sítích sází nejúspěšnější politické strany. Jedničkou na internetu hlavně díky svému předsedovi Karlu Schwarzenbergovi zůstává TOP 09, které šlape na paty hnutí ANO Andreje Babiše. Ostatní většinou výrazně zaostávají, i když i oni před blížícími se volbami oživují utlumený život na sociálních sítích. V posledních dnech roste především aktivita sociálních demokratů.
85 tisíc lajků. To je zatím nejvyšší číslo fanoušků, kterého nějaká strana dosáhla na českém Facebooku. A když se k tomu přidá i bezkonkurečních 231 tisíc lajků pro Karla Schwarzenberga, je z TOP 09 nejúspěšnější strana na této síti. Topka čerpá ze svého náskoku. Že mohou být sociální sítě ne-li rozhodujícím, tak alespoň velmi výrazným prvkem volebních kampaní, si strana uvědomila už v roce 2010. O rok dříve ukázal politikům cestu k vítězství přes sociální média americký prezident Barack Obama.
„Hnutí ANO nemá Twitter. Má jej pouze Andrej Babiš. Také nevyužíváme řadu dalších sociálních sítí. Využíváme jen ty, které nám mohou být nějak užitečné a které mají zásah,“ říká Marek Prchal z marketingu ANO.
„Každoročně investujeme do sociálních sítí sumu v řádu statisíců korun,“ potvrzuje deníku ECHO24.cz Ivona Bromová z tiskového oddělení TOP 09, že sociální sítě jsou pro stranu i nadále jednou z hlavních priorit. „Před volbami do Evropského parlamentu jsme na tuto aktivitu vyčlenili dvojnásobek oproti standardu,“ dodává s tím, že klíčem k úspěchu na sítích je ale kontinuální komunikace s voliči.
To koneckonců dokazuje i profil Karla Schwarzenberga. Na něm neustále přibývají nové statusy, které navíc mají často výrazně přes tisíc lajků od fanoušků a řadu reakcí.
ANO ovládá Twitter přes Babiše
Stejně jako na Facebooku má TOP 09 nejvíce příznivců i na druhé nejznámější síti – Twitteru. Její předseda je však s necelými 19 tisíci sledujícími (followery) až druhý. Twitter v České republice totiž dlouhodobě okupuje ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš, který se může pochlubit více než 21 tisíci followery. Loni se dokonce stal skokanem v soutěži Tweet roku. Jeho strana si však překvapivě vlastní účet nezřídila.
„Hnutí ANO nemá Twitter. Má jej pouze Andrej Babiš. Také nevyužíváme řadu dalších sociálních sítí. Využíváme jen ty, které nám mohou být nějak užitečné a které mají zásah,“ vysvětluje zkušený marketér Marek Prchal, který pracuje pro ANO, ale v minulosti se podílel i na úspěšných kampaních TOP 09.
Hnutí ANO boduje i na Facebooku, kde má v závěsu za TOP 09 přes 71 tisíc lajků své oficiální stránky. A v minulém roce navíc během pouhých dvou měsíců získalo více než milion zhlédnutí na YouTube. „Mimo kampaň funguje stálý tým, ale bez investicí do médií. Na Facebooku se nám, myslím, povedlo, že jsme po loňských volbách nepřestali vydávat. Ani na jeden den. Jsme pořád s našimi fanoušky,“ potvrzuje Prchal, že ANO sází na stejný recept jako TOP 09: interakci a kontinuitu.
Probudit se před volbami nestačí
I v tom lze hledat příčinu mnohatisícových propadů, které jsou mezi fanoušky TOP 09 a ANO na jedné a ostatními parlamentními uskupeními na druhé straně. Jasně to ilustruje třeba příklad sociálních demokratů. Ti mají něco přes 13 tisíc facebookových lajků a ani ne 2500 followerů na Twitteru. Propastný rozdíl samozřejmě souvisí s tím, že velká část voličů ČSSD není na sociálních sítích výrazněji aktivní. Svou roli ale jistě hraje i to, že byť dnes strana zveřejňuje na svém oficiálním twitterovém profilu jeden tweet za druhým, předtím více než dva měsíce mlčela. Poslední tweet před 16. dubnem přidala 8. února.
„Facebooková stránka Petice pro korunu je nejrychleji rostoucí politickou stránkou na českém Facebooku. Denně jí přibývá kolem tisícovky nových fanoušků,“ říká mluvčí ODS Jana Havelková.
„Sociální sítě ČSSD zažívají v posledních týdnech opravdový boom. Jak aktuálně zmonitoroval Institut politického marketingu, ČSSD zaznamenala v minulých dvou týdnech ve srovnání s ostatními stranami nejvyšší nárůst, co se týče podílu relativních interakcí na Facebooku,“ hájí strategii strany její mluvčí Eva Gregorová.
Že má ale ČSSD v internetové komunikaci rezervy, dokazuje fakt, že více fanoušků na Facebooku mají i piráti, Svobodní nebo zelení. To se však dá vysvětlit také skutečností, že k těmto třem stranám výrazně inklinují mladí voliči. Tyto strany se sice nedostaly do sněmovny, na sítích ale mají výrazně větší sílu než sociální demokracie.
Oslovit voliče na internetu se snaží i ODS. Ta je na tom na sociálních sítích výrazně lépe než ČSSD: na Facebooku má přes 30 a na Twitteru přes čtyři tisíce fanoušků. Občanským demokratům se před loňskými volbami do sněmovny podařilo dostat do širšího povědomí voličů právě druhou ze zmiňovaných sociálních sítí, když i na billboardech přišla s twitterovým heslem #volím_pravici.
Před evropskými volbami sází ODS na konkrétní apel, který vtělila do projektu Petice pro korunu (zaměřeného proti přijetí eura). „Facebooková stránka Petice pro korunu je nejrychleji rostoucí politickou stránkou na českém Facebooku. Denně jí přibývá kolem tisícovky nových fanoušků,“ přibližuje mluvčí strany Jana Havelková.
Mezi kandidáty vede Kožušník
Prvenství drží ODS mezi kandidáty do eurovoleb, i když tady jde o výrazně nižší čísla než na celostátní úrovni. Jak ukázal minulý týden zveřejněný průzkum společnosti Effectix.com, která se specializuje na internetový marketing, ze všech politiků kandidujících do Evropského parlamentu zvládá práci se sociálními médii nejlépe jeden z kandidátů ODS Edvard Kožušník.
Následují Jiří Pospíšil, který z ODS přešel na kandidátku TOP 09 a na třetím místě skončil lídr eurokandidátky ČSSD Jan Keller.
Strany se ale snaží prorazit i na jiných sítích než je Facebook či Twitter. ODS se soustřeďuje na Flickr či Pinterest, TOP 09 zase před loňskými volbami vstoupila na pole Foursquare.