Úředníci nezvládají správní řízení s podnikateli kvůli EET. „Je to nová agenda,“ hájí se
EET
Finanční správa nezvládá agendu spojenou se správními řízeními kolem elektronické evidence tržeb (EET). Od 1. prosince 2016 už rozdala tisíce pokut, z více než tří tisíc zahájených správních řízení jich ale za osm měsíců dokázala vyřešit jen 144. Podle Finanční správy trvá proces tak dlouho proto, že se pro úředníky jedná o novou agendu.
Čísla vypovídající o pokutách za nedostatky při provozování elektronické evidence tržeb stále rostou, zejména jejich průměrná výše. K 17. červenci 2017 činila částka za pokuty vyřčené ve správním řízení 1 769 000 korun. K tomuto datu však úředníci z Finanční správy vyřídili jen 114 případů od doby, kdy byla EET zavedena. Dalších 3 162 podnikatelů však teprve čeká na to, jak jejich správní řízení dopadne.
Jedním z dotčených podnikatelů, kterého se správní řízení dotýká, je Roman Čarek, který v Praze provozuje kavárnu Café Kafíčko. Čarek a jeho právník jsou přesvědčení, že jakožto spolek nemají povinnost přihlásit se k EET ani k platbě daně z příjmu právnických osob. Finanční správa je však jiného názoru, a proto s ním vede správní řízení. „Strašně dlouho ale vůbec trvalo, než byli kontroloři schopní říct, jestli vůbec něco děláme špatně, a trvalo jim, než s námi to řízení zahájili,“ nelíbí se Čarkovi.
„Během kontrol Finanční správa zjistila, že neevidujeme tržby. Nedávno proti nám ukončili sběr důkazů a nyní máme lhůtu na to, abychom se s materiálem seznámili. Správní řízení tedy ještě není uzavřeno,“ dodal Čarek a je jasné, že v podobné situaci, kdy podnikatelé měsíce čekají na výsledek šetření, se nachází tisíce dalších firem.
Finanční správa připouští, že je nevyřešených případů hodně. Podle ní správní řízení trvají tak dlouho proto, že je to pro úředníky nová agenda, se kterou se musejí teprve seznámit. „Dočasný zvýšený počet neukončených správních řízení je daný tím, že se pro úředníky, kteří rozhodují o pokutách za porušení EET, jedná o novou agendu, která se na úřadech teprve rozbíhá. Při rozhodování zejména prvních případů si musí úředníci vymezit určitá pravidla, zásady, správní uvážení pro rozhodování a to vše zabere více času, než když se jedná o rozhodovací činnost dle již nastavených pravidel z minulosti,“ uvedla pro deník Echo24 mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová.
Mluvčí nespecifikovala dobu, za jakou bývá správní řízení obvykle ukončeno. Záleží to podle ní na konkrétním případu. „Nelze to paušalizovat. Je potřeba si také uvědomit, že správní řízení mají zákonem stanovená ‚pravidla hry‘, to znamená lhůtu, do kdy se musí řízení zahájit, a do kdy je nutné v řízení rozhodnout, lhůtu na odvolání, vyřízení odvolání, lhůty pro námitky, stížnosti. Tím se zdánlivě jednoduchý případ může změnit v proces na několik měsíců,“ dodala Petlachová
Podle ní řeší pokuty pracovníci finančních úřadů z Oddělení EET nebo Daňových procesů. Někteří podnikatelé si však stěžují, že je finanční úřady kontrolují až příliš často. „Ke mně přišla kontrola už šestkrát,“ uvedl pro server Echo24 podnikatel z jižních Čech. Z čísel tedy vyplývá, že kontroloři navštívili jen zlomek podnikatelů.
Finanční správa udělila zatím nejvyšší pokutu ve výši 150 tisíc korun. Částky mohou být ale vyšší, vzhledem k tomu, že více než tři tisíce podnikatelů stále nemají rozhodnutí o tom, jak správní řízení dopadnou.
Finanční úřady rozlišují tři typy ukládání pokut. Jedním z nich je příkaz na místě, kdy musí podnikatel s výši pokuty souhlasit. Tímto způsobem jsou udělovány pokuty do deseti tisíc korun. Druhým typem je příkaz, což je zjednodušená forma správního řízení anebo rozhodnutí o pokutě, které se používá u závažnějších případů.
EET začala loni 1. prosince pro restaurace a ubytování a od začátku letošního března pro podnikatele ve velkoobchodu a maloobchodu. Třetí fáze začne 1. března 2018. Bude se týkat mimo jiné i účetních, advokátů a lékařů. Od června 2018 se do systému zapojí vybraní řemeslníci a další služby.