Týdeník ECHO

Týdeník ECHO: Čeští cestovatelé, plačte. Letenky z Prahy podraží

Šimáně ovládne nebe nad Českem

Nejvíce mrzí, když máte všechny předpoklady být úspěšní, a tu příležitost si necháte uniknout mezi prsty. Praha svou geografickou polohou v centru kontinentu a turistickou atraktivitou měla šanci stát se leteckou křižovatkou, jakou je v Evropě třeba německý Frankfurt. Poslední události kolem Českých aerolinií ukazují, že tu šanci alespoň pro dohlednou budoucnost definitivně propásla a zůstane lokálním letištěm. Doplatí na to cestovatelé. V létání platí, byť samozřejmě ne doslova, s výjimkami potvrzujícími pravidlo, že čím živější letiště a vyšší konkurence, tím nižší ceny letenek. Praha je nejen proti Frankfurtu, ale i proti geografickou polohou a velikostí země srovnatelné Vídni méně rušné letiště s nesrovnatelně slabší konkurencí.

Jeden vítěz, mnoho poražených

A bude hůř. Minulý týden získal Travel Service miliardáře Jiřího Šimáněho 35 procent v Českých aeroliniích, což podstatně utlumí, nebo dokonce úplně vymaže konkurenci na cestách do některých destinací. K tomuto smutnému stavu létání z Prahy vedla dlouhá cesta omylů, diletantismu a nejspíš i cílených přihrávek spřízněným podnikatelům. Má jednoho vítěze a mnoho poražených. Vítězem je Jiří Šimáně a poraženými cestující. Čeká je horší standard cestování za vyšší ceny. Ten dostihne zákazníky všude, kde je slabá konkurence. A vstup Travel Service, provozujícího nízkonákladovou společnost SmartWings, do Českých aerolinií je jednoznačným oslabením konkurence. Sebevědomý Jiří Šimáně to ani nezastírá.

„Značky obou společností budou nadále fungovat nezávisle na sobě. Na druhou stranu budeme vždy hledat nejlepší scénář vzájemného fungování. Obecně se dá říct, že ČSA budou provozovat spíše lety na krátké vzdálenosti v Evropě. Na některých linkách budeme postupovat formou společně provozovaných letů, tedy code-sharu. A takzvané nepravidelné linky, které v létě provozujeme jako SmartWings, budeme provozovat buď dál jako Travel Service, nebo s napojením na síť linek ČSA. I zde je možno v některých případech postupovat formou společně provozovaných letů, na kterých si jedna nebo druhá společnost bude rezervovat určitou kapacitu. Konkrétní kroky vyplynou z běžící prověrky, kdy zjistíme, jaká je kompatibilita sítě. A my si myslíme, že je poměrně velká. To je také jeden z důvodů, proč jsme do ČSA šli. V podstatě se dá předpokládat, že si linky rozdělíme tak, že sever a západ bude létat ČSA, zbytek a delší cesty Travel Service. Nicméně není to dogma a budeme to zvažovat linku po lince. Třeba linky do Ruska bychom rádi koordinovali, protože situace se tam zásadně změnila k horšímu. Rozhodně však nebudeme létat proti sobě,“ řekl Šimáně v rozhovoru pro Lidové noviny. Lepší popis omezení konkurence byste těžko zformulovali.

Lekci, co konkurence dělá s cenami a kvalitou služeb, dostali v poslední době zákazníci na železnici. Když na lukrativních linkách, jako je Praha–Ostrava, začaly Českým drahám konkurovat dvě soukromé firmy, posunula se úroveň cestování se státní společností skokem do vyšší ligy. Za nesrovnatelně lepší servis, o němž se dá v první třídě říct, že je vychytaný do detailů, platíte o dost méně než před nástupem konkurence. Leoš Novotný, zakladatel jedné z těch soukromých vlakových firem, Leo Expresu, vzpomínal, jak mu České dráhy na startu úplně rozbořily jeho obchodní model, který se mimochodem inspiroval modely low cost aerolinií, jako jsou Ryanair nebo easyJet. „V nejčernějším scénáři, který jsem prezentoval bankéřům, kteří mě financovali, jsem počítal s tím, že České dráhy sníží ceny o třicet procent, aby si udržely zákazníky. Jenže oni šli dolů o šedesát procent.“

Zatímco na kolejích konkurence sílí, ve vzduchu slábne. Dá se čekat, že Šimáněho Travel Service vykáže za letošní rok vyšší zisky než loni. Pokud se tedy nestane něco mimořádného, jako byla obava z ptačí chřipky, eboly, SARS nebo teroristického útoku, zkrátka něco, co odradí lidi od létání a připraví aerolinky o desítky procent zisků. Propojení ČSA a Travel Service posuzovala Evropská komise kvůli ohrožení hospodářské soutěže. Došla k závěru, že ČSA a Travel Service „budou na překrývajících se trasách letů z Prahy čelit dostatečnému konkurenčnímu tlaku ze strany jiných dopravců, protože cestující při letech na pražské letiště i při odletech z něj budou mít nadále možnost využít také služeb jiných společností“. Minimální nutná konkurence tedy zůstává zachována. To ale neznamená, že konkurence bude dost silná na to, aby tlačila ceny dolů a kvalitu nahoru.

 

Přejít na diskusi